افزایش سرمایه 6 شرکت بورسی اعلام شد

زمان افزایش سرمایه 2 خودروساز | « خساپا »: سال آینده چهره جدید داریم

13:09 - 1400/01/21
5 شرکت بورسی به همراه سایپا تازه ترین وضع افزایش سرمایه خود را اعلام کردند. مدیرعامل سایپا در این خصوص با اعلام زمان افزایش شرکت، از چهر جدید «خساپا» در سال آینده خبر داد.
زمان افزایش سرمایه 2 خودروساز | « خساپا »: سال آینده چهره جدید داریم

افزایش سرمایه 4 شرکت بورسی

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از کدال، چهار شرکت فرآورده های نسوز پارس، پارس مینو، کیمیای زنجان گستران و فولاد سپید فراب کویر مجوز افزایش سرمایه 1419، 426، 74 و 50 درصدی را از سازمان بورس گرفتند وآماده برگزاری مجمع فوق العاده شدند.

بر این اساس، فرآورده های نسوز پارس که درخواست افزایش سرمایه 2208 درصدی داده بود، مجوز افزایش 1419 درصدی را گرفت تا سرمایه فعلی از 10 به 161.9 میلیارد تومان برسد. تامین مالی "کفپارس" از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و صرف اصلاح ساختار مالی در اجرای مفاد ماده 14 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی می شود.

باتوجه به اینکه عمدۀ مبلغ افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارائی های استهلاک پذیر (ماشین آلات) است در صورت انجام افزایش سرمایه از این محل، هزینه استهلاک ماشین آلات سالانه 10.1 میلیارد تومان خواهد شد (برای مدت حدود 12 سال). بنابراین مابه تفاوت هزینه استهلاک طبقۀ مذکور در حالت انجام افزایش سرمایه نسبت به حالت عدم انجام افزایش سرمایه در سال های مورد نظر سالانه 9.4 میلیارد تومان افزایش می یابد.

همچنین پارس مینو که درخواست افزایش سرمایه 432 درصدی داده بود، مجوز افزایش 426 درصدی را گرفت تا سرمایه فعلی را از 126 به 662.2 میلیارد تومان می رسد. تامین مالی "غپینو" از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و صرف اصلاح ساختار مالی می شود.

دراین میان، کیمیای زنجان گستران سرمایه فعلی را از 23 به 40 میلیارد تومان می رساند. تامین مالی "کیمیا" از محل سود انباشته و برای سرمایه گذاری در سه واحد معدن سرب و روی و مس و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی آباد اعمال می شود.

فولاد سپید فراب کویر نیز که درخواست افزایش سرمایه 350 درصدی داده بود، توانست مجوز افزایش 50 درصدی را در مرحله اول اخذ کند تا سرمایه فعلی را از 240 به 360 میلیارد تومان برساند. تامین مالی "کویر" از محل سود انباشته اعمال می شود تا قادر به تأمین بخشی از منابع جهت احداث و بهره برداری خط تولید شمش و بیلت شود.

همچنین مجمع فوق العاده می تواند با انجام افزایش سرمایه از 360 میلیارد تومان به 1.08 هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته موافقت و اختیار عملی کردن آن را به مدّت دو سال به هیات مدیره تفویض کند تا پس از أخذ مجوز سازمان نسبت به عملی کردن آن اقدام شود.

 

زمان افزایش سرمایه سایپا

سایپا در شرایطی که تاکنون مجوز افزایش سرمایه 450 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را از سازمان بورس اخذ نکرده، زمان برگزاری مجع فوق العاده را اعلام کرد. بر این اساس، سهامداران "خساپا" ساعت 9 روز چهارشنبه 28 اسفند ماه در کیلومتر 20 جاده مخصوص کرج، بعد از تقاطع فتح، مجتمع ایرانیان روانه این مجمع می شود. درصورت صدور مجوز سازمان بورس، سایپا سرمایه فعلی را از 3.9 به 21.5 هزار میلیارد تومان می رساند تا قادر به اصلاح ساختار سرمایه و خروج از زیان شود.

 

چهره جدید ساپیا در سال آینده

مدیرعامل سایپا همچنین در این خصوص گفته است: با دریافت مجوز افزایش سرمایه ۴۵۰ درصدی از تجدید ارزیابی دارایی ها و برگزاری مجمع، "خساپا" از ماده ۱۴۱ خارج و با تکیه بر تولید محصولات جدید، شرایط دیگری رقم خواهد زد.

جواد سلیمانی با اشاره به برنامه افزایش سرمایه 450 درصدی سایپا از تجدید ارزیابی دارایی ها گفت : با دریافت گزارش حسابرس درباره این افزایش ، تلاش‌های شش‌ماهه به‌ ثمر رسید و با دریافت مجوز سازمان بورس و برگزاری مجمع فوق العاده ، "خساپا"  از شمولیت ماده ۱۴۱ خارج می شود.

وی ادامه داد: بنابراین اصلی‌ترین مانع در تامین نقدینگی مناسب فعالیت‌های گروه سایپا مرتفع خواهد شد و تولید در مسیر برنامه‌ریزی شده قرار می‌گیرد. این برنامه در اجرای ماده ۱۴ قانون حداکثر توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و با هدف افزایش سرمایه شرکت به‌اجرا درآمد و زمینه بهبود روند تولید را فراهم خواهد کرد.

این مقام مسئول افزود: سایپا قصد دارد با مدیریت هزینه‌ها و ادامه عملیات اقتصادی منضبط در سال آتی، چرخه نقدینگی را در مسیر افزایش تولید محصولات قرار دهد. در این میان سال جاری از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین دوران صنعت خودرو بود که با موفقیت پشت سر گذاشته شد و با وجود همه موانع و کاستی‌ها در زمینه نقدینگی، چند محصول جدید برای تولید انبوه در سال آینده نهایی شد .

سلیمانی با اشاره به برنامه توقف تولید محصولات خانواده پراید، تأکید کرد: از نیمه دوم سال جاری، کاهش زیان عملیاتی سایپا شتاب گرفته و طبق برنامه‌  این روند در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت. همچنین با آغاز تولید محصولات جدید و بهبود شرایط بازار خودرو، وضعیت اقتصادی سایپا با خروج از شمولیت ماده ۱۴۱، پایدار خواهد شد و روند روبه‌رشد این گروه شتاب می‌گیرد.

همچنین بخوانید: ایران خودرو، دیگر خودروساز کی افزایش سرمایه میدهد

 

پیشنهاد افزایش سرمایه پگاه خراسان

پگاه خراسان از برنامه افزایش سرمایه 743 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد. براین اساس، «غشان» درصدد است سرمایه فعلی را از 20 به 168.6 میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت بورسی در صورت موافقت سازمان بورس با هدف اصلاح ساختار مالی اعمال  می شود.

 پیش‌تر هم خوانده بودید:  افزایش سرمایه چیست؟ انواع آن را بشناسیم