عطش واکسن کرونا در بازار | آیا شایعات از کشف درمان درست است؟

13:07 - 1400/01/21
در حالی برخی رسانه‌های فارسی‌زبان از کشف درمان برای ویروس کرونا خبر می‌دهند که بازار‌های مطرح مالی و به خصوص وال‌استریت طی شب گذشته، بدترین عملکرد خود در 8 سال و نیم اخیر را به ثبت رساندند. قیمت کامودیتی‌ها روز گذشته به صورت محسوسی دچار ریزش شد. نفت نزدیک به 5 درصد عقب نشست و مس افت 1.5 درصدی را به ثبت رساند. با این حال کالاهای پایه مصرفی امروز را با رشد نسبی قیمت شروع کردند.
عطش واکسن کرونا در بازار | آیا شایعات از کشف درمان درست است؟

دنیای بورس: نزدیک به 8 ساعت پیش نشریه چینی گلوبال تایمز از یافتن یک واکسن خوراکی در دانشگاه Tianjin چین برای بیماری مذکور خبر داد. به ادعای این نشریه واکسن مذکور می‌تواند برای درمان مبتلایان نیز مفید باشد. ممکن است بازگشایی نسبتا مثبت امروز بازار جهانی از این خبر تغذیه شده باشد. امروز همچنین طلا در معاملات آتی نیز با افت 1.2 درصدی همراه شده است.

با این حال باید تاکید که این خبر در دیگر منابع معتبر خبری به صورت تایید شده مطرح نشده است. همچنین پیگیری‌ها از چین و دیگر منابع خبری این کشور نشان می‌دهد این خبر به صورت مشخص در این کشور نیز مطرح نیست و بنابراین چندان نمی‌توان اعتبار آن را به صورت مسلم در نظر گرفت. به علاوه آن که پیش‌تر نیز همین خبرگزاری از کشف یک دارو برای این بیماری خبر داده بود. در عین حال برخی منابع چینی خبر می‌دهند بعضی دیگر از داروها در کنترل این بیماری موثر‌تر ظاهر شده اند. با این حال هیچ‌کدام همچنان به عنوان درمان تخصصی این بیماری گسترش نیافته‌اند.

آخرین اخبار رسمی حاکی از آن است که واکسن‌های در حال توسعه برای این بیماری، در آخر ماه آوریل بر روی انسان آزمایش خواهد شد.

بازارهای مالی دنیا شب گذشته، با وحشت از گسترش بیماری COVID-19 به خارج از مرزهای چین، با ریزش شدید قیمت‌ها و نماگرهای اصلی همراه شدند.

شاخص‌های داوجونز، S&P و Nasdaq ریزش‌های بین 3.4 تا 3.7 درصد را به ثبت رساندند و بدترین عملکرد در 8 سال و نیم اخیر را به ثبت رساندند. حتی توئیت شب گذشته دونالد ترامپ نیز نتوانست به یاری بازار سهام این کشور بیاید. شب گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی نوشت «بازار سهام دارد جذاب می‌شود».

سهام شرکت‌های Apple، Google، Facebook و Microsoft هر کدام ریزش‌های بین 4 تا 5 درصد را تجربه کردند؛ همچنین سهام دارویی آمریکا نیز شاهد فشارهای شدید فروش و ریزش قابل‌توجه قیمت‌ها بودند.

این مساله که ممکن است دارویی برای این بیماری کشف شود نه تنها غیر محتمل نیست، بلکه جامعه جهانی و تمامی فعالان بازارها به دنبال نشانه‌هایی از آن هستند. حتی خبرگزاری‌های معتبر دنیا از تلاش فوق‌العاده و گسترده در سطح جهانی برای کشف سریع داروی این بیماری خبر می‌دهند. با این وجود تکیه به اخبار غیررسمی و شایعات نه‌تنها می‌تواند در بازارهای مالی به تجربه ضرر منتهی شود، بلکه می‌توان جان افراد را به خطر اندازد.