پیش بینی بورس امروز | دیده بان سه شنبه ۶ اسفند ۹۸

13:05 - 1400/01/21
با ورود بورس به کانال نیم میلیون واحدی تمامی مرزهای ذهنی و تکنیکال شکسته شد و همچنان شوق خرید میان بورس‌بازان مشاهده می‌شود. پیش بینی بورس در چنین شرایطی چگونه خواهد بود؟
پیش بینی بورس امروز | دیده بان سه شنبه ۶ اسفند ۹۸

دنیای بورس: سرعت ورود به ابرکانال‌های جدید در بازار سهام افزایش یافته است و در کمتر از ۳۰ روز معاملاتی شاهد پرش از ۴۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار واحد بودیم. هم‌زمان ارزش معاملات همچنان در اوج قرار دارد و صف‌های خرید با قدرت دنبال می‌شوند. آیا می‌توان مسیر بعدی سهام را تعیین کرد؟

پاسخ به این پرسش طبیعتا از عهده کسی بر نمی‌آید؛ یعنی همان‌طور که دستیابی به این سطوح از ذهن هیچ تحلیل‌گری عبور نمی‌کرد، برگشت بازار یا ثبت رکوردهای جدید نیز قابل پیش‌بینی نیست. البته گروهی وجود دارند که به گفته نسیم نیکلاس طالب «فریب‌خورده یک اتفاق تصادفی» (fooled by randomness) هستند و احساس می‌کنند درست از آب درآمدن یکی از ده‌ها پیش‌بینی آنها، آن هم با مفروضات متفاوت با واقعیت، قدرت پیش‌بینی بورس در ادامه راه را به آنها داده است.

عمده کارشناسان و قدیمی‌های بازار متفق‌القول معتقدند جریان نقدینگی آن چیزی است که روند سهام در این مدت تعیین کرده است؛ اما اینکه پول‌های تازه‌وارد متوقف می‌شوند یا روز به روز افزایش می‌یابند پرسشی است که کسی احتمالا پاسخی برای آن ندارد. هرچند عبور ارزش بازار سهام از ارزش کل نقدینگی کشور برخی را نگران کرده، اما به سادگی می‌توان شرایطی را متصور شد که این عامل نمی‌تواند محدودکننده باشد. اتفاقی که حتی در بورس‌های جهانی با عمق بالاتر نیز بارها رخ داده و برای مدت معقولی نیز پایدار مانده است.

 

راز صعود دسته‌جمعی بازارها

نکته جالب توجه اما وضعیتی است که همه بازارها با هم پیدا کرده‌اند. برخلاف ماه‌های ابتدایی سال که دلار و سکه درجا می‌زدند و بورس یکه‌تاز میدان بود، طی هفته‌های اخیر همه بازارها روند صعودی به خود گرفته‌اند. روندی که در نگاه نخست گیج‌کننده به شمار می‌آید. مثلا در توضیح رشد بورس در اوایل سال، بسیاری از کم‌رمقی بازارهای رقیب به عنوان محرک سهام سخن می‌گفتند. اکنون اما هم نگرانی‌های سیاسی و هم برخی نااطمینانی‌های اقتصادی-اجتماعی باعث رشد قیمت‌ها در بازار ارز و سکه شده است.

بورس تهران نیز همان‌طور که بارها اشاره شده، چندان تمایلی به تحلیل عمیق فضا ندارد و عمدتا بر روایت‌های سطحی تاکید دارد. وضعیتی که با توجه به جنس بازیگران کنونی سهام طبیعی به نظر می‌رسد؛ بنابراین، رشد دلار مستقل از آنکه منشا آن چیست و چه اثر واقعی بر شرکت‌های بورسی دارد اقبال سهامداران را به همراه دارد. به این ترتیب می‌توان دلیل رشد دسته‌جمعی همه بازارهای داخلی را توضیح داد و متعجب نماند.  به عبارت دیگر، هم‌زمان با سکه که از مرز ۶ میلیون تومان نیز فراتر رفت و در بازار جهانی نیز شاهد رشد اونس بودیم، بورس‌بازان نیز نگاهی ارزنده به سهام دارند و رشدهای بی‌سابقه‌ای را در این بازار شاهد هستیم.

 

ریسک بودجه برمی‌گردد؟

در فضایی که وجه مثبت اخبار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد به عنوان معامله‌گر هوشمند باید ریسک‌ها را هم در نظر بگیریم. در این میان، دیروز خبر رسید مجلس با کلیات بودجه مخالفت کرده است و این موضوع ممکن است بار دیگر یکی از ریسک‌های کلان بازار سهام را برگرداند. آذر ماه بود که بورس شروع به درجا زدن کرد و عقب‌نشینی را در کانال ۳۰۰ هزار واحد شاهد بود. یکی از دغدغه‌هایی که در آن زمان مطرح می‌شد نااطمینانی نسبت به تصمیمات دولت برای بودجه ۹۹ بود که عمدتا ناشی از احتمال کاهش یارانه‌های انرژی بود. حال که فضای بسیار مثبتی در بورس تهران حاکم است باید دید بار دیگر ریسک بودجه و مسائل مربوط به آن مجدد به بازار سهام برمی‌گردد یا خیر.  

 

کرونا در ایران؛ هراس در جهان

هرچند بازار سهام چندان توجهی به شیوع کرونا در کشورمان نداشت، در آن سوی مرزها گسترش جغرافیایی ویروس چینی در آسیا و اروپا منجر به نگرانی شده است. به طوری که بازارهای سهام آمریکا بیشترین افت روزانه از سال ۲۰۱۸ را تجربه کردند و کامودیتی‌ها نیز ریزش محسوسی را به ویژه در بازار نفت تجربه کردند. این در حالی بود که اونس طلا به رکوردهای تازه‌ای دست یافت و موتور جهش سکه را فعال کرد. با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن اثر واقعی کرونا بر اقتصاد، باید منتظر ماند و دید کدام گروه از معامله‌گران انتظارات نزدیک‌تری به حقیقت داشته‌اند.