پیش بینی بورس امروز | دیده‌ بان شنبه 3 اسفند 98

13:03 - 1400/01/21
بورس تهران بهمن را با بازدهی بیش از 16 درصدی به پایان رساند. با این حال به نظر می‌رسد آخرین ماه از سال 98 برای بورس تهران با پیچیدگی‌های بسیار توام شده است. در حالی که اخبار رسمی از شیوع و تلفات ویروس کرونا برخی نگرانی‌ها را در فضای کشور ایجاد کرده، برآورد اثرات بازگشت به لیست سیاه FATF خود چالشی بزرگ ایجاد کرده است. از سوی مقابل تداوم حضور نقدینگی در معاملات سهام می‌تواند فروشندگان را بار دیگر پشیمان سازد.
پیش بینی بورس امروز | دیده‌ بان شنبه 3 اسفند 98

دنیای بورس: بورس تهران در نخستین هفته معاملاتی اسفند با ابهامات بسیاری روبه‌روست. در حالی که هفته اخیر با رشد 4.3 شاخص کل بورس به پایان رسید و آمارها از رشد نقدینگی ورودی و تعداد مشارکت‌کنندگان خبر می‌داد گسترش بیماری کرونا در کشور، بازارهای مالی را با نوع جدیدی از ریسک مواجه ساخته است. به علاوه آن که هم‌زمانی این پدیده با بازگشت ایران به لیست سیاه FATF تفکیک عوامل و آثار این مقوله‌ها را دشوارتر خواهد ساخت.

COVID-19؛ ریسک جدید بازارها

طی دو سال اخیر بورس تهران در آستانه‌ ریسک‌های متنوع و پرشماری قرار گرفت. با این حال گسترش بیماری کرونا که مشخصه آن سرعت انتقال بالاست ابهام جدیدی را به وجود آورده و پیش‌بینی اثرات آن بر مبنای تجارب قبلی ناممکن است.

طی روزهای پایانی هفته گذشته خبر تایید همزمان کشف موارد ابتلا و مرگ در رابطه با این بیماری موج دیگری از نگرانی‌ها را به وجود آورد. با این حال روند سایر بازارهای مالی دنیا نشان از آن دارد که این بازارها در مواجهه اولیه با این بیماری شاهد افت محسوس بودند و بعد از آن و طی مدت کوتاهی ارتفاع از دست‌رفته را بازیافتند. با این حال این نکته را نیز باید در نظر داشت که جو نگرانی‌ها در بازار جهانی به پایان نرسیده و به دنبال طولانی شدن این وضعیت سرمایه‌گذاران بار دیگر به دارایی‌های امن همچون طلا پناه برده‌اند.

اثرات این بیماری بر بورس تهران نیز ممکن است کوتاه‌مدت باشد و یا به کلی در جریان ورود پول گم شود و یا آن که در پی گسترده‌تر شدن نگرانی‌ها فشار بر قیمت‌ها را تشدید کند. در این بین برخی موارد قابل‌توجه به نظر می‌رسند. بسیاری از شرکت‌های بورسی نه به خاطر کیفیت فعالیت آن‌ها، بلکه به خاطر ارزش روز دارایی‌ها رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. چنین مساله‌ای در صورت تداوم به معنای آن خواهد بود که فشار فروش دست‌کم به صورت فراگیر بورس را تحت‌تاثیر قرار نخواهد داد.

نکته دیگر آن که بنا به آخرین اطلاعات احتمال آن که ابتلای یک فرد به ویروس کرونا، به مراحل حاد منجر شود چندان بالا نیست. آن چه در این بین بیماری COVID-19 را به تهدیدی جدی تبدیل می‌کند سرعت گسترش آن است. بنابراین در صورتی که اقدامات پیشگیرانه به صورت قابل قبولی انجام شود می‌توان امیدوار بود که فضای عمومی کشور، از جمله بازار سهام نیز بتواند از این ریسک به نرمی عبور کند. با این حال و در کوتاه‌مدت باید انتظار داشت که این موضوع برخی از سهامداران را به خروج هر چه سریع‌تر از سهامداری ترغیب کند. با این حال این عامل تنها متغیر تعیین‌کننده معاملات امروز نخواهد بود.

لیست سیاه FATF و اثر دوگانه بر بازار سهام

روز گذشته در نشست پاریس «گروه ویژه اقدام مالی»، ایران به دلیل ناتمام گذاشتن برخی اقدامات تصریح شده، به فهرست سیاه این کمیته بازگشت. پیرو این خبر نرخ دلار در روز تعطیل و در معاملات غیر رسمی شاهد رشد نسبی بود و احتمالا این روند را در معاملات امروز نیز ادامه دهد.

جنبه ناخوشایند این تصمیم، موافقت تمامی اعضا از جمله روسیه و چین با بازگشت ایران به فهرست سیاه است و از سوی دیگر جنبه مثبت آن، اجازه به ایران برای بازگشت زودهنگام به مسیر قبلی (در صورت تکمیل باقی اقدامات ضروری) است.

رشد دلار به دنبال بازگشت ایران به فهرست سیاه FATF از یک سو از تنگ‌تر شدن مجرای تجارت خارجی کشور خبر می‌دهد و از سوی دیگر می‌تواند تقاضای دلاری در بورس را تقویت کند. همچنین یکی دیگر از گزینه‌های محتمل توجه سرمایه‌گذاران به بازارهای ارز و سکه خواهد بود و باید این مساله را در تحرکات این بازارها زیر نظر داشت.

ماه اسفند و عرضه حقوقی‌ها

یکی از مسائل مورد انتظار در ماه اسفند افزایش عرضه حقوقی‌ها به دنبال تلاش برای فراهم آوردن نقدینگی در گردش مورد نیاز است. طی ماه گذشته حقوقی‌ها در سمت فروش کاملا فعال ظاهر شدند و این مساله می‌تواند از حجم عرضه‌ها در اسفند بکاهد. با این حال باید در نظر داشت به خصوص در صورتی که بورس تهران با تقاضای قابل‌توجه معاملات اسفند را از سر بگیرد بعید نیست بار دیگر شاهد فشار عرضه حقوقی‌ها باشیم.

گزارش‌های ماهانه بهمن

از امروز تا آخرین روز معاملاتی این هفته شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌های بورسی بر روی کدال خواهیم بود. مشخصا برخی از سهام همچنان بر محور عملکرد شرکت‌ها حرکت می‌کنند و در رابطه با باقی شرکت‌ها نیز عملکرد فراتر از انتظار می‌تواند موج پایداری از تقاضا را به همراه داشته باشد.

«دنیای بورس» سعی می‌کند تا گزارش‌های ماهانه مهم را به صورت لحظه‌ای و در قالب جداول قیاسی بر روی کانال تلگرامی خود قرار دهد. با توجه به نقش این گزارش‌ها در روندهای کوتاه مدت سهام رصد آن‌ها به مخاطبین توصیه می‌شود.