تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز چهارشنبه 30 بهمن 98

13:03 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران در آخرین روز بهمن‌ماه بار دیگر مسیر صعودی را در پیش گرفت و 6634 واحد به ارتفاع خود افزود. نکته جالب توجه در معاملات امروز ادامه عقب‌نشینی‌های ارزش معاملات خرد بود. مساله‌ای که در کنار رشد نماگرهای بازار می‌تواند به نوعی نشان از کاهش حجم عرضه‌ها در بازار داشته باشد. تحقیق دقیق‌تر این موضوع، در برآورد ادامه مسیر بورس اهمیت زیادی دارد و در عین حال به بررسی آمار جزئی معاملات امروز نیز نیاز خواهد داشت.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز چهارشنبه 30 بهمن 98

دنیای بورس: نماگر اصلی بازار سهام در آخرین جلسه معاملاتی هفته و همین‌طور آخرین روز دادوستدها در بهمن 1.4 درصد رشد را به ثبت رساند و به نیمه دوم کانال 478 واحدی رسید. با این وجود بار دیگر شاخص هم‌وزن در مسیر صعودی از شاخص کل سبقت گرفت و رشد 2.3 درصدی را به ثبت رساند و به نوعی از بازگشت توجه بازیگران سهام به گروه‌ها و نمادهای کوچکتر بازار خبر می‌داد. به هر صورت پرونده بورس در ماه بهمن نیز با رشد 16.8 درصدی نماگر اصلی (معادل 68947 واحد) بسته شد. بورس تهران همچنان عنوان پربازده‌ترین بازار داخلی در سال 98 را با قدرت حفظ کرده است و رویه آن در آخرین ماه از سال مشخص خواهد کرد که سال 1398، بهترین سال تاریخ بورس تهران خواهد بود یا خیر؟

آمارخوانی معاملات چهارشنبه

ارزش معاملات خرد امروز بورس در سطح 3210 میلیارد تومان قرار گرفت که کاهش 6 درصدی را نسبت به ارزش معاملات سه‌شنبه نشان می‌دهد. در این بین باید به خاطر داشت که این عدد در دادوستدهای دوشنبه بیش از 4 هزار میلیارد تومان بود. ارزش‌های بالای معاملات طی روزهای اخیر عموما به صف‌نشینی برای بزرگان کالایی و عرضه سهام از سوی سهامداران حقوقی مربوط می‌شد. این رویه سبب شد تا بازیگران خرد بار دیگر به سهام کوچک‌تر توجه مضاعف نشان‌ دهند و نتیجه این امر را می‌توان در تعدد صف‌های خرید امروز مشاهده کرد.

از 315 نماد فعال در بورس، 265 نماد رشد قیمت پایانی را به ثبت رساندند؛ با این حال آخرین معاملات 245 نماد در محدوده مثبت ثبت شد که این امر تا حدودی نشان از افزایش ملایم فشارهای فروش در نیمه دوم معاملات دارد. با این حال مرور روند معاملات امروز حاکی از آن است که افزایش فشارهای فروش بیشتر در نمادهای بزرگ، کالایی و غیرکالایی، اتفاق افتاد. نکته جالب توجه دیگر آن که 123 نماد بورس معاملات امروز را در محدوده صف خرید به پایان بردند و ارزش صف‌های خرید این نمادها به 577 میلیارد تومان می‌رسید. این در حالی بود که از 315 نماد مذکور تنها 3 نماد «خلنت»، «سصفها» و «کالا» دادوستدهای چهارشنبه را در کف مجاز قیمت به انتها رساندند و ارزش صفوف فروش این نمادها نیز تنها 4 میلیارد تومان بود.

معاملات فرابورس نیز بر مدار مشابهی دنبال شد. در تابلوهای اول و دوم فرابورس، از 120 نماد فعال در این بازار، 100 نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و این در حالی بود که آخرین معاملات 91 نماد در محدوده مثبت انجام شد. 40 نماد در محدوده سقف قیمتی به انتهای معاملات رسیدند و ارزش صفوف خرید این نمادها 499 میلیارد تومان بود. از این مجموع، 335 میلیارد تومان به صفوف خرید 3 نماد تازه‌عرضه‌شده «ومهان»، «کلر» و «فروی» اختصاص داشت که کاهش ملموسی را نسبت به روزهای گذشته نشان می‌دهد.

بازگشت حقیقی‌ها به سهام کوچک‌تر

از دیگر اعداد مستلزم توجه در معاملات روز گذشته تغییر مالکیت 275 میلیارد تومانی سهام بورسی به سمت بازیگران خرد بود؛ این عدد در معاملات روز گذشته به 70 میلیارد تومان تقلیل یافته بود. با این حال بیشترین خریدهای حقیقی به ترتیب در گروه‌های «انبوه‌سازی»، «دستگاه‌های برقی» و «مواد دارویی» رقم خورد؛ همچنان «محصولات شیمیایی» عمده زمین بازی بازیگران حقوقی را شکل می‌داد.

روز گذشته عنوان شد که بعید بازیگران حقیقی به زودی بار دیگر به سمت سهام کوچکتر بازار هجوم آورند؛ چرا که بازیگران عمده مسیر کسب سود از نمادهای کالایی را کندتر کرده و در سوی مقابل نقدینگی تازه‌وارد عطش زیادی برای کسب سود در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارد.

رکورد خریداران عرضه اولیه باز هم جابه‌جا شد

بورس تهران امروز نیز شاهد عرضه اولیه دیگری بود. در این جلسه 10 درصد از سهام شرکت پدیده شیمی با نماد «قرن» در قیمت 1700 تومان عرضه شد و بیش از 1 میلیون و 400 هزار شرکت‌کننده در این عرضه‌اولیه شرکت کردند. به این ترتیب 170 میلیارد تومان نقدینگی دیگر جذب یک عرضه تازه شد و در این بین به هر کد معاملاتی 68 سهم (مبلغی در حدود 116 هزار تومان) اختصاص یافت.

روند شرکت‌کننده‌ها در عرضه‌های اولیه نیز به عنوان یک نشانه از میزان جذابیت عمومی سهام، همچنان نشان می‌دهد این بازار در نگاه سرمایه‌گذاران بالقوه مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

در این رابطه بخوانید: بورس، عرضه اولیه قرن را قورت داد