ارزش معاملات 4 بورس به ۸۳۰ هزار میلیارد تومان رسید

12:59 - 1400/01/21
به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بازارسرمایه ظرفیت تامین مالی حداقلی نیمی از ۴۰ میلیارد دلار اعلامی وزیر نفت برای توسعه پترو پالایشی ها را دارد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از سنا، شاپور محمدی در جریان برگزاری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت گفت: در حالی نفت و گاز ، ثروت اصلی ایران بشمار می رود که خوشبختانه تاکنون برای تامین مالی این ثروت ملی اقدامات متعددی از جمله انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت طی سال 94 در بازار سرمایه شده است.

وی افزود: ایران در میان دیگر کشورهای اسلامی از نظر تنوع اوراق مشارکت پیشتاز بوده و در بورس انرژی با همکاری‌های مثبت وزارت نفت، میزان فروش  فرآورده‌های نفتی افزایش یافته است. به طوریکه ارزش معاملات بورس انرژی که در سال قبل دو سه هزار میلیارد تومان بود در سال جاری به 45 هزار میلیارد تومان رسیده است .

محمدی ادامه داد: همچنین در حالی ارزش معاملات هر چهار بورس ایران ( بورس های تهران ، فرابورس ، بورس کالا و انرژی )به 830 هزار میلیارد تومان رسیده که ظرفیت تامین مالی تا 40 میلیارد دلاری اعلامی وزیر نفت برای پترو پالایشی ها و حداقل نیمی از این رقم وجود دارد. چرا که تاکنون 130 هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه منتشر شده است .

در این میان وزیر نفت هم کمک‌های زیادی به سازمان بورس و بورس انرژی کرده و بازار سرمایه آماده‌ تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت است .