پیش بینی بورس‌بازان از مسیر سهام در هفته پایانی بهمن

12:59 - 1400/01/21
معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد حدود 3 درصدی شاخص کل به پایان رسید. تدوام حرکت بورس در مسیر صعودی در حالی صورت می‌گیرد که همچنان عمده کارشناسان و سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» ثبت رکوردهای تازه در معاملات سهام را انتظار دارند و بر این اساس عمدتا روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند.
پیش بینی بورس‌بازان از مسیر سهام در هفته پایانی بهمن

دنیای بورس: در حالی‌که سهام شاخص کل بورس تهران طی حدود 3 ماه اخیر رشد پرشتابی را در پیش گرفته است که همچنان بورس بازان به سطوح کنونی قیمت سهام راضی نیستند و رشد بیشتر را برای بورس انتظار دارند.

کارشناسان

صعودی : 75 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص سهام طی معاملات هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند.این کارشناسان سطوح بالای نقدینگی در بازار را همچنان ضامن رشد قیمت ها عنوان می‌کنند تا جایی که این میزان نقدینگی صحت و قدرت بسیاری از تحلیل‌ها را در بازار از بین برده است. در کنار این موضوع بازارهای جهانی تحت تاثیر کاهش محسوس شیوع کرونا نیز ثبات نسبی یافته‌اند و این امر نیز با تخفیف نگرانی‌ها می تواندتقویت‌کننده تقاضا در معاملات سهام طی هفته جاری باشد. علاوه بر این باید توجه داشت با انتظارات تورمی موجود و در شرایطی که احتمالا روند دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری ازجمله ارز و طلا همچنان تحت نگاه و کنترل سیاست‌گذار باشد، بورس همچنان می‌تواند گزینه مناسبی جهت سرمایه‌گذاری باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد بورس در روزهای آتی نیز همچنان در مسیر صعودی گام بردارد.

 کم‌نوسان: 10 درصد کارشناسان  مزبور نیز روند شاخص سهام طی هفته آینده را کم‌نوسان دانسته‌اند. به اعتقاد این دسته از کارشناسان پس از صعود خیره‌کننده قیمت‌ها در ماه‌های اخیر که بیشتر تحت تاثیر جولان نقدینگی قابل توجه در بازار رخ داد،  این انتظار وجود دارد که احتیاط بر معاملات سهام سایه افکند. روندی که طی هفته گذشته در معاملات برخی سهام نیز تا حدودی خود را نشان داد. به اعتقاد این افراد عوامل تقویت کننده و تضعیف کننده سهام در تقابل تنگاتنگی هستند و این رویارویی  دیگر توان تغییر چندانی در نماگر عمومی سهام را ندارد و در این میان کم کم اتکا بر رشد سهام با قدرت نقدینگی موجود در بازار نیز از بین می‌رود. بر همین اساس به نظر می‌رسد تا زمان ظهور محرکی بنیادی ،بورس در مسیر کم‌نوسان حرکت کند.

نزولی: 15 درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی بورس معتقدند روند شاخص سهام در هفته جاری نزولی خواهد بود. این کارشناسان معتقدند رشد قیمت سهام در ماه های اخیر که به مدد قدرت نقدینگی شکل گرفته است، در غیاب پشتوانه بنیادی یا یک محرک تازه احتمالا به زودی متوقف می‌شود. از نگاه این افراد می توان این شکنندگی را در معاملات سهام هفته گذشته مشاهده کرد. از سوی دیگر نزدیک شدن به آخرین ماه سال که معمولا بورس با کمبود نقدینگی مواجه است، می‌تواند بر عرضه سهام فشار بیشتری وارد کند. علاوه بر این صعود نرخ ارز و سکه در روزهای اخیر نیز می‌توان نگاه سرمایه‌گذاران را به سوی این بازارها جلب کند و فروش سهام را افزایش دهد به خصوص آنکه در سطوح فعلی قیمت ها بسیاری از سهامداران با بازدهی قابل توجهی مواجه بوده‌اند. بر این اساس به نظر می‌رسد طی هفته جاری شاهد عقب‌نشینی معامله گران در بورس باشیم.

سهامداران

صعودی : 66 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص سهام طی این هفته صعودی خواهد بود. به اعتقاد این سهامداران افزایش قابل ملاحظه ارزش معاملات بورس تهران در کنار نزدیک شدن نرخ دلار به سطح 14 هزار تومانی مهمترین دلیل صعود قیمت‌ها طی هفته جاری خواهد بود.

کم‌نوسان: 18 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر سنجی «دنیای بورس» معتقدند در سطوح فعلی قیمت‌ها سیطره احتیاط در سمت خرید سهام افزایش می‌یابد و از طرفی تجربه روزهای صعودی اخیر مخصوصا در معامله‌گران تازه وارد مانع از عرضه سهام می‌شود. تا زمانی‌که محرکی در جهت خرید و فروش سهام به وجود نیاید، به نظر می‌رسد بورس در یک مسیر کم‌نوسان با تمرکز مقطعی در گروه ها و تک سهم‌ها حرکت کند.

نزولی : 16درصد سهامداران مزبور معتقدند در مواجهه با صعود قابل توجه اخیر قیمت‌ها آن هم در آستانه آخرین ماه از سال که به طور سنتی بیشتر با افت ارزش معاملات و قیمت سهام مواجه بوده است، دست فشار فروش سهام افزایش خواهد یافت. امری که احتمالا شاخص سهام را طی روزهای اخیر وارد مسیر نزولی وارد کند.