440 درصد افزایش سرمایه سایپا روی کدال نشست |سایپا 62 تومانی یا ایران‌خودرو 55 تومانی؟

12:57 - 1400/01/21
پیشنهاد هیئت مدیره سایپا برای انجام افزایش سرمایه 440 درصدی از مبلغ 3927 به 21220 میلیارد تومان در سامانه کدال منتشر شد. نکته جالب توجه به قیمت سهام این شرکت‌ها بعد از انجام افزایش سرمایه بازمی‌گردد.
440 درصد افزایش سرمایه سایپا روی کدال نشست |سایپا 62 تومانی یا ایران‌خودرو 55 تومانی؟

دنیای بورس: زیان انباشته سایپا تا پایان آذر حدود ده هزار میلیارد تومان بود و بر این اساس اگر فرض بر این باشد که در زمستان زیانی برای شرکت شاهد نباشیم سایپا با انجام این افزایش سرمایه از ماده 141 قانون تجارت خارج می‌شود. 9400 میلیارد تومان از این افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های سایپا، حدود 5600 میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی ماشین‌آلات و تاسیسات و 2268 میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی زمین و ساختمان شرکت تامین شده است. در خصوص انتظارات بازار نمی‌توان صحبت دقیقی داشت چون واقعا هیچ مبنای دقیقی در دست نبود و پیش از این نیز «دنیای بورس» به افزایش سرمایه حدود 500 درصدی برای خروج از مشمولیت ماده 141 سایپا اشاره شده بود. با این حال واقعا این‌که واکنش بازار به این اطلاعیه افزایش سرمایه چیست را به خصوص پس از واکنش به افزایش سرمایه ایران‌خودرو نمی‌توان حدس زد.

اما یک نکته جالب توجه برای بازار این‌که با افزایش سرمایه 2008 درصدی قیمت هر سهم ایران‌خودرو بر اساس قیمت روز تابلو به حدود 55 تومان خواهد رسید و قیمت هر سهم سایپا با این افزایش سرمایه به حدود 62 تومان می‌رسد؛ بر اساس قیمت پایانی امروز. بر این اساس قیمت هر سهم سایپا بعد از افزایش سرمایه 13 درصد بیشتر از ایران‌خودرو است. همان‌طور که برای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی نمی‌توان اعتبار واقعی برای افزایش قیمت سهم در نظر گرفت (ولی سهام بسیاری با این بهانه چندین برابر شده‌اند) این معیار هیچ منطقی را نداشته و تنها در حال مقایسه قیمت بعد از افزایش سرمایه این نمادها هستیم.

با این افزایش سرمایه‌ها هر دو سهم بعد از افزایش سرمایه از جمله‌ نمادهایی هستند که پایین‌ترین قیمت‌های بازار را به خود اختصاص داده‌اند. حال سوال این‌جاست که واکنش بازار به اطلاعیه سایپا چه خواهد بود؟