پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه 21 بهمن 98

12:57 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران روز گذشته رشد حدود 1800 واحدی را در حالی تجربه کرد که عمده این رشد به دنبال اثر افزایش قیمت سهام هلدینگ فارس رقم خورد. از رویدادهای جالب روز گذشته افزایش قیمت فلزات و همچنین ادامه رشد نرخ دلار در بازار آزاد و نیما بود. همچنین دیروز سرانجام پس از مدت‌ها انتظار پیشنهاد هیئت مدیره ایران‌خودرو برای انجام افزایش سرمایه روی کدال نشست. این موارد در کنار هم می‌تواند اثر قابل توجهی بر آینده سهام در کوتاه‌مدت داشته باشد.
پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه 21 بهمن 98

دنیای بورس: همچنان ارزش معاملات سطوح بالای خود را حفظ کرده است و از موارد دلگرم‌کننده معاملات سهام همین موضوع است. اما در نقطه مقابل عرضه‌ها پس از رشدهای مداوم قیمتی طی یک سال اخیر به صورت طبیعی افزایش یافته است و موج شناسایی سود بورس را در برگرفته است. این موضوع به خصوص طی روزهای اخیر در سهام خودرویی بیشتر به چشم می‌خورد. دیروز نیز در حالی سهام ایران‌خودرو نوسان قابل توجه قیمت را تجربه کرد و پس از رشد ناکام تا نزدیکی سقف قیمتی روزانه در مسیر نزولی قرار گرفت که پس از پایان بازار سرانجام پیشنهاد افزایش سرمایه 2008 درصدی روی کدال قرار گرفت. پیشنهاد افزایش سرمایه ایران‌خودرو اختلاف قابل توجهی با انتظارات داشت. در حالی‌که « خودرو » طی حدود یک سال تقریبا 5 برابر شده بود و از طرففی عامل بنیادی نیز از این سهم حمایت نمی‌کند باید منتظر ماند که آیا افزایش سرمایه کمتر از انتظار ایران‌خودرو چه اثری بر قیمت سهام این شرکت خواهد داشت. با وجود مشاهده نشانه‌هایی از فضای منفی و احتمال تکرار رویه قیمتی که سهام بانک تجارت و صادرات تجربه کردند اما همچنان عده‌ای سهام ایران خودرو بعد از انجام این افزایش سرمایه در سطوح کمتر از 60 تومان عنوان می‌کنند که می‌تواند از سهام این شرکت حمایت کند. به صورت کلی نیز همان‌طورکه در مطلبی در ماه‌های گذشته با عنوان «آیا تفاوتی میان سهم 30  تومانی یا 60 تومانی خودرو وجود دارد؟» مطرح شد که واقعا از نگاه منطقی هیچ‌ تفاوتی بین این قیمت‌ها نیست و تمام این موارد ساخته ذهن معامله‌گران است و بر این اساس در معاملات امروز نیز احتمال رخداد هرگونه اتفاقی وجود دارد و هر گونه پیشبینی می‌تواند کاملا برخلاف اتفاقات احتمالی باشد. این موضوع می‌تواند بر کل معاملات سهام به خصوص سهام نمادهایی که به نوعی بهانه‌ای مشترک با خودرویی‌ها (تجدید ارزیابی) دارند را تحت تاثیر قرار دهد و بر این اساس نمی‌توان نسبت به معاملات سهام خودرویی بی‌تفاوت بود.

حلقه مفقوده حمایتی سهام کالایی؟

دیروز در بورس کالا افزایش قیمت فلزات با وجود سیگنال‌های منفی از بازار جهانی مشاهده شد. رشد نرخ دلار در بازار آزاد تا بیش از 13800 تومان از نکات جالب توجه بود که اثر خود را در معاملات بورس کالا منعکس کرد. نرخ نیمایی نیز مسیر صعودی را در پیش گرفته و در نتیجه می‌تواند اثر مثبت خود را در صورت‌های مالی گروه کالایی منعکس کند. در این میان اما تنها حلقه مفقوده حمایتی از سهام کالایی نگرانی از بازار جهانی به خصوص در پی اثر ویروس کرونا در دومین اقتصاد جهان، چین است. تعداد بیمارانی که در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند از 900 نفر عبور کرده است. بیش از 21 هزار نفر با این ویروس درگیر هستند و نگرانی از وضعیت آتی و ادامه شیوع این ویروس همچنان وجود دارد. در این شرایط کارخانه‌های چین از تعطیلات سال نو چینی بازگشته‌اند و ‌بانک مرکزی چین با هدف حمایت از تولید و اقتصاد کشور از سیاست‌های پولی مانند کاهش نرخ بهره استفاده می‌کند. سازمان بهداشت جهانی نیز همچنان نسبت به شیوع هر چه بیشتر این ویروس ابراز نگرانی می‌کند و در این بین اخبار ضد و نقیضی در خصوص درمان یا عدم درمان بیماران نیز منتشر می‌شود. هر کدام از این اخبار و چشم‌اندازی که بازارها برای اثرگذاری این ویروس بر اقتصاد چین دارند نوسان قابل توجهی را برای کالاهای پایه و سهام به دنبال دارد. برای مثال امروز مس معاملات هفته را با رشد نزدیک به یک درصدی در سطوح بیش از 5700 دلار بر هر تن آغاز کرده است و اما این‌که این رویه ادامه کند چندان قابل اطمینان نیست. بر این اساس در وضعیتی که عوامل حمایتی از سهام کالایی فعال شده‌اند بازار جهانی کالاها با دقت بیشترین دنبال می‌شود.