کدام حقوقی‌‌ها در 440 هزار واحد سهام خریدند؟ | رصد معاملات درصدی‌ها در روز پرالتهاب بورس

12:53 - 1400/01/21
شاخص کل بورس هر چند معاملات روز سه شنبه را با جهش پرقدرتی آغاز کرد ولی این روند تداوم چندانی نداشت و تشکیل صف فروش در نماد سایپا و سرایت آن به دیگر نمادهای بازار، عقب‌نشینی شاخص از سقف روزانه را به دنبال داشت. این نوسانات سبب شد تا دو گروه اصلی بازیگران بازار در مقاطعی خریدار و در زمان‌هایی فروشنده باشند که در نهایت برآیند این امر تنها به خالص خرید 66 میلیارد تومانی سهامداران حقیقی انجامید.
کدام حقوقی‌‌ها در 440 هزار واحد سهام خریدند؟ | رصد معاملات درصدی‌ها در روز پرالتهاب بورس

دنیای بورس: بیشترین میزان خالص خرید حقیقی‌ها در نماد سایپا بود که با انتقال 42 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌ها منتهی شد. همچنین در حالی بیش از 595میلیون سهم «خساپا» در این بازار داد و ستد شد که 586میلیون سهم آن یعنی بیش از 98 درصد از خریدها توسط سهامداران خرد بود.

بانک ملت نیز از نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در بازار روز سه‌شنبه بود که در نهایت خالص خرید 31.6 میلیارد تومانی را از سوی معامله‌گران خرد تجربه کرد. در این راستا به دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها به خرید این سهم، سه حقوقی «وبملت» به عرضه سهم پرداختند. بر این اساس 16.5میلیون سهم از سوی گروه توسعه مالي مهرآيندگان، 10میلیون سهم از سوی شركت تعاوني معين آتيه خواهان و 2 میلیون سهم نیز توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت فروش رفت.

البته در دیگر نمادهای بانکی نیز خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده شکل گرفت که در این میان حقوقی «وتجارت» مطابق با روند روزهای اخیر به عرضه سنگینی پرداخت. به طوری‌که حدود 300 میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ايران واگذار شد. این حقوقی طی 4روز اخیر بیش از یک میلیارد سهم بانک تجارت را عرضه کرده است. این در حالی است که بانک پاسارگاد و بانک پارسیان شاهد حمایت سهامدار عمده بودند. به طوریکه 17میلیون سهم «وپارس» توسط شركت سرمايه‌گذاري سمند و 3.3 میلیون سهم «وپاسار» نیز توسط شركت آرمان گسترظفرمند خریداری شد.

در نمادهای معدنی نیز عمدتا خریدهایی از سوی سهامداران حقوقی شکل گرفت. در این میان چادرملو خرید 450 هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات را تجربه کرد. البته «ومعادن» به عنوان حقوقی فعال در گل‌گهر نیز به خرید یک میلیون و 600 هزار سهم پرداخت. در همین راستا خود «ومعادن» نیز با جمع آوری 750 هزار سهم از سوی شركت توسعه معدني وصنعتي صبانور روبرو شد.  این در حالی است که شركت مادرتخصصي مالي و سرمايه‌گذاري سينا به عرضه 3400 سهم معدنی دماوند پرداخت.

در گروه فلزی نیز فولاد اميركبيركاشان شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود. به طوریکه یک میلیون سهم مزبور از سوی شركت سرمايه‌گذاري توسعه معين ملت جمع‌آوری شد. صندوق سرمايه‌گذاري مشترك پيشرو نیز دیگر حقوقی «فجر» بود که 50 هزار سهم مزبور را خریداری کرد. در همین راستا شركت مادرتخصصي مالي وسرمايه‌گذاري سينا نیز به عنوان حقوقی فعال در فولاد كاوه جنوب كيش به خرید 1.5 میلیون سهم پرداخت. این در حالی است که توليدي فولاد سپيد فراب كوير با عرضه 3میلیون سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی روبرو شد.

در نماد ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ نیز سه حقوقی به خرید و فروش سهم پرداختند؛ در حالی بیش از 7میلیون سهم توسط شركت سرمايه‌گذاري آتيه انديشان مس عرضه شد که شركت سرمايه‌گذاري توسعه معادن وفلزات به همراه صباميهن در نقش خریدار ظاهر شده و در مجموع 2.5میلیون سهم «فملی» را جمع آوری کردند.

در گروه شیمیایی نیز سرمایه‌گذاری صنايع ‌شيميايي ‌ايران با تداوم خرید سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري نماد صنعت و معدن روبرو شد. به طوریکه این صندوق دیروز نیز 6.6 میلیون سهم دیگر «شیران» را خریداری کرد.