پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه 14 بهمن 98

12:53 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران روز گذشته در حالی‌که افت حدود 3500 واحدی را تجربه کرده بود تا پایان معاملات با افزایش دوباره تقاضای سهام از محدوده منفی خارج شد و تا دقایق پایانی رشد بیش از 2 هزار واحدی را به ثبت رساند. امروز نخستین روز معاملاتی بازارهای مالی پس از تعطیلات سال نو چینی در این کشور است که با ریزش حداکثری شاخص‌های کامودیتی و سهام همراه بود. در شرایطی هراس از ویروس کرونا و شیوع آن بازار جهانی را فرا گرفته در بورس تهران فعلا تمرکز بر دارایی و ارزش جایگزینی شرکت‌ها است.
پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه 14 بهمن 98

دنیای بورس: در معاملات دیروز شایعات در خصوص احتمال افزایش سرمایه ملی‌مس از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها این سهم بزرگ گروه فلزی را از مدار منفی به مدار مثبت کشاند و تا صف خرید نیز پی برد. اما عصر روز گذشته ملی‌مس در سامانه کدال طی یک شفاف‌سازی اشاره کرد که گرچه امکان بررسی این نوع افزایش سرمایه را برای خود نگه داشته است اما فعلا موضوعی در هیئت مدیره مطرح نشده است حال در معاملات امروز واکنش قیمتی این سهم جالب توجه خواهد بود. همان‌طور که در کانال تلگرامی «دنیای بورس» پس از اتنشار اطلاعیه کدال «فملی» اشاره شده بود تنور شایعات پیرامون این موضوع برای ملی‌مس همچنان داغ خواهد ماند. اما در بازار جهانی قیمت مس تا ساعت 8 امروز صبح با رشد اندک به سطح 5600 دلار رسیده بود. همچنان هراس از شیوع ویروس کرونا کل جهان و به دنبال آن بازارهای مالی را در برگرفته است. امروز نماگرهای اصلی بورس کالا و سهام چین افت حداکثری را تجربه کردند و به نقل از رویترز بورس شانگهای بیش از 370 میلیارد دلار از ارزش خود را طی افت بیش از 8 درصدی از دست داد. این اولین روز کاری بازارهای چین پس از پشت سرگداشتن تعطیلات سال جدید چینی از 23 ژانویه است. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا قبل از تعطیلات چین از 600 به بیش از 17 هزار نفر و تعداد کشته‌شدگان در اثر این بیماری از 17 نفر به 361 نفر رسیده است. موج گسترس این بیماری همچنان کل بازار جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

به دنبال نگرانی از کند شدن اقتصادی جهانی و کاهش محسوس تقاضای کالاها مانند نفت از سمت اقتصاد چین اوپگ نیز نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند. سرنوشت بازار جهانی فعلا با ویروس کرونا گره خورده است و باید منتظر ادامه واکنش بازار جهانی به اخبار پیرامون این ویروس بود و در عین حال بورس تهران نیز می‌تواند از این موضوع اثر بپذیرد.

اما در بورس تهران گرچه سهام در معاملات شنبه به شیوع گسترده کرونا در جهان واکنش نشان داد و مسیر نزولی را در پیش گرفت و این روند تا ابتدای معاملات دیروز نیز ادامه یافت اما اخبار از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها فعلا نبض بازار سهام را در دست گرفته است. تنها موضوع افزایش سرمایه نیست بلکه به صورت کلی توجه ویژه‌ای به دارایی‌های شرکت‌ها جلب شده است. بر این اساس شرکت‌های بزرگ و قدیمی بورس تهران که حجم دارایی‌های سنگینی را دارا هستند که سالیان سال از زمان تجدید ارزیابی آن‌ها می‌گذرد در شرایط کنونی مورد توجه قرار دارند. برای مثال اخابر به دلیل حجم سنگین از املاک و زمین مورد توجه است. حکشتی به دلیل ناوگان بزرگ کشتیرانی مورد توجه است. ایران خودرو که پس از رشد 50 درصدی متوقف شده و انتظار برای شفاف‌سازی و پاسخ به سوالات کنفرانس مطبوعاتی را می‌کشد نیز با انتظار برای افزایش سرمایه سنگین همراه است. همین موضوع برای سایپا و دیگر نمادهای خودرویی صادق است. در این میان سهام کالایی‌ به دنبال سیگنال منفی بازار جهانی در بورس تهران نیز با فشار فروش مواجه شدند که شایعات روز گذشته فملی اثر قابل توجهی بر قیمت سهام این شرکت و دیگر نمادهای گروه کالایی داشت و به دنبال آن شاخص سهام نیز از مدار منفی بیرون آمد.

در شرایط کنونی نیز فعلا نقدینگی حامی سهام است و گرچه تمامی الگوهای سنتی کنار زده شده‌اند و سهام بر اساس منطق ارزش‌گذاری مجالی برای رشد بیشتر ندارد اما دارایی‌ شرکت‌ها نبض قیمتی سهام را دست گرفته‌اند. از طرفی دولت نیز هر چه بیشتر نشان داده که روی بازار سهام کشور و تامین مالی از این بازار حساب ویژه‌ای باز کرده که این موضوع در صحبت‌های دیروز رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی هویدا بود. در چنین شرایطی فعالان بازار احتمال اصلاح سنگین سهام را دور از انتظار می‌دانند اما همچنان باید بر فاصله گرفتن قیمتی برخی از نمادها از واقعیت‌های اقتصادی توجه داشت و از توهم ارزش‌گذاری‌های غیرمنطقی بر سهام آگاه بود. تنها در این شرایط است که می‌توان حداکثر سود را از سهام به دست آورد. بر این اساس احتمال ادامه رشدهای قیمتی سهام وجود دارد اما نکته نگران‌کننده اینکه نمی‌توان نقطه و زمان پایان صعود سهام را تعیین کرد، گرچه با چنین حجمی از نقدینگی اگر اصلاحی نیز متصور باشیم چندان پرشتاب نخواهد بود. با این حال معامله‌گران باید به این موضوع توجه داشته باشند که هر چه میزان صعود بیشتر و بیشتر ادامه پیدا می‌کند سهام آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به هر گونه عامل منفی نشان خواهد داد و این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد.