8 شفاف سازی در 20 برابر شدن قیمت « ستران » چه اثری داشت؟

12:53 - 1400/01/21
نماد «ستران» از جمله پرحاشیه‌ترین نمادهای بازار سهام طی یک سال اخیر بوده است. قیمت هر سهم سیمان تهران در ابتدای سال 97 در حدود 142 تومان بوده و قیمت این سهم در آخرین جلسه معاملاتی به بیش از 2880 تومان رسیده است. در این بازه قیمت هر سهم «ستران» بیش از 20 برابر شده و از این لحاظ این نماد یکی از پربازده‌ترین نمادهای بورس طی 23 ماه اخیر بوده است. این روند قیمتی بر چه مبنایی استوار شده و با چه پشتوانه‌هایی تقویت می‌شود؟
8 شفاف سازی در 20 برابر شدن قیمت « ستران » چه اثری داشت؟

دنیای بورس: از تابستان سال جاری و با دریافت مجوز افزایش نرخ سیمان، «ستران» توانست به صورت محدود از محدوده زیان‌آوری فاصله بگیرد. با این حال روند عملیاتی سیمان تهران آخرین چیزی است که در رویه قیمتی این سهم به آن پرداخته می‌شود. حجم قابل‌توجه زمین در سمت دارایی‌های این شرکت و همچنین سرمایه‌گذاری‌های این شرکت عمده‌ترین مسائلی هستند که محرک قیمتی این سهم طی ماه‌های اخیر بوده‌اند.

از ابتدای مهر سال گذشته تا کنون «ستران» در پی رشدهای 50 درصدی قیمت پایانی در کمتر از 15 جلسه معاملاتی ملزم به برگزاری 8 کنفرانس اطلاع‌رسانی شده است. پرسش‌های اصلی در عمده این کنفرانس‌‌های مطبوعاتی به سنجش میزان و ارزش دارایی‌های این شرکت و همچنین بررسی قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است.

نحوه پاسخگویی مدیران این شرکت به سوالات مطروحه چندان روال قابل‌اتکایی را به دست نمی‌دهد. با این حال این پاسخگویی‌ها نشان می‌دهد صرف نحوه جواب‌دهی به سوالات در بازی قیمتی سهم تا چه میزان موثر بوده است.

هیئت مدیره این شرکت در دومین کنفرانس اطلاع‌رسانی که در تاریخ 9 بهمن سال گذشته بر روی کدال قرار گرفت تایید می‌کند که تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار شرکت‌اصلی و همچنین شرکت‌ها تابعه قرار گرفته است.
در کنفرانس بعدی و در تاریخ 20 فروردین توضیح داده شده که زمین واحد هفتم این کارخانه بیش از 1.2 میلیون متر مربع مساحت دارد، فاقد کاربری مسکونی است و همچنین معارض دارد. در همین مورد اطلاع‌رسانی، توضیح داده شده که این شرکت هنوز اقدام خاصی در رابطه با افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی انجام نداده است.

در کنفرانس مطبوعاتی سوم، 8 اردیبهشت سال جاری، به ناگاه هیئت مدیره این شرکت توضیح داد که تصمیم قطعی در رابطه با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها وجود ندارد. بعد از آن قیمت سهام «ستران» برای مدتی در مسیر نزولی پیش رفت و بار دیگر با شایعات بازاری صعودی شد.

این روند قیمتی و اطلاع‌رسانی چندین بار در رابطه با این نماد سیمانی تکرار شده است. با این حال مشخصا بازیگران سهام به صورت مشخص به دارایی‌های این شرکت و ارزش آن‌ها نظر دارند.

در زیر نمودار قیمتی این سهم و واکنش به کنفرانس‌های اطلاع‌رسانی این شرکت را از ابتدای سال 1397 تاکنون مشاهده می‌کنید.

8 شفاف سازی در 20 برابر شدن قیمت « ستران » چه اثری داشت؟15

بدون شک به روزرسانی ارزش دارایی‌های یکی از مشوق‌های اصلی تقاضا در دادوستدهای این روزهای بازار سهام است. با این وجود این مساله در رابطه با برخی نمادها اشکال پیچیده‌تری به خود گرفته است. 

در رابطه با تاثیر به روزرسانی دارایی‌ها در روند قیمتی سهام بخوانید: 

 زمین بخریم یا سهام؟ | راز صعود افسارگسیخته بورس

موج تجدید ارزیابی بورس را در نوردید