پیش بینی بورس امروز | دیده بان یکشنبه 13 بهمن 98

12:51 - 1400/01/21
ویروس کرونا پس از شوک به بازار جهانی، ترمز بورس تهران را نیز در معاملات دیروز کشید. اما همچنان حجم بالای معاملات سهام نشان‌دهنده عطش بازیگران برای یافتن گزینه‌های جذاب سودآوری است. آیا بورس به مدار صعودی برمی‌گردد؟ چه بهانه‌هایی برای صعود به چشم می‌خورد؟ بازار جهانی به کانون توجهات برمی‌گردد؟
پیش بینی بورس امروز | دیده بان یکشنبه 13 بهمن 98

دنیای بورس: شاخص بورس که در معاملات دیروز از مرز 430 هزار واحد نیز فراتر رفته بود به دنبال تشدید عرضه‌ها عقب‌نشینی کرد و با افت حدود هزار واحدی به کانال 426 هزار برگشت. هم‌زمان اما ارزش معاملات در سطوح چشم‌گیر بالای 3600 میلیارد تومان در بورس و 1750 میلیارد تومان در فرابورس باقی ماند. در شرایطی که فشار قیمت‌های جهانی بر سهام شاخص‌ساز همچنان به چشم می‌خورد، بورس‌بازان به دنبال کدام گزینه‌ها حرکت کردند؟ آیا در معاملات امروز روند منفی ادامه می‌یابد یا مجدد چرخش قیمت‌ها رخ می‌دهد؟

 

یکشنبه اصلاحی یا انتظاری سهام؟

شاید دو هفته پیش به دنبال تحولات مثبتی که در داخل و خارج رخ می‌داد، بسیاری از کارشناسان بازگشت اقبال به سهام کالایی را انتظار می‌کشند. آمریکا و چین فاز اول توافق تجاری را امضا کرده بودند و دلار در بازار نیمایی مسیر صعودی را در پیش گرفته بود. همه چیز داشت دست به دست هم می‌داد تا غول‌های کالایی به کانون توجه تبدیل شوند که ناگهان ویروس کرونا در چین با ریزش قیمت جهانی کامودیتی‌ها، ورق را برگرداند. هرچند پیش‌تر نیز اشاره شده بود بالا بودن دلار نیما (اکنون نرخ دلار نیما از 12 هزار تومان نیز عبور کرده است) و عدم رشد پرشتاب سهام کالایی در رونق اخیر موانعی در برابر اصلاح سهام این گروه می‌شود، اما به هر حال در معاملات دیروز فشار فروش‌ها محسوس بود.

در این میان، برخی تازه‌واردها وجود دارند که با معیاری خطا بعضا به جای تحلیل سهام خود، صرفا به فضای عمومی و نماگرهای کلی مثل شاخص کل نگاه می‌کنند و ماشه فروش را می‌کشند. این امر می‌تواند در معاملات امروز نیز فشار فروش‌ها را تا حدی حفظ کند. اما نکته قابل توجه آن است که از یک سو خریداران مانع از تشکیل صف‌های فروش در معاملات دیروز شدند و از سمت دیگر، احتمالا انتظار برای بازگشایی بازار جهانی فردا (دوشنبه) از فشار فروش‌ها بکاهد. شاید برخی قدیمی‌ترهای بازار سهام به یاد دارند که در دوره‌های پیشین بورس که تحلیل‌های بنیادی بیشتر مورد توجه بود، یکشنبه‌ها عمدتا معاملات کم‌رمقی را داشت. چراکه بازیگران برای بازگشایی بازار جهانی منتظر می‌ماندند. هرچند بعید است هجوم نقدینگی در بورس باعث کم‌رمقی کل بازار شود، اما احتیاط بیشتر در معاملات سهام کالایی دور از انتظار نیست.

در همین رابطه گزارش «کرونا به بورس تهران نیز رسید؛ ریزش سهام ادامه‌دار است؟» توصیه می‌شود

 

مکنده‌های پول در بورس تهران

هم‌زمان با هراس از سهام کالایی، نقاط دیگری در بورس جذاب شدند که بهانه‌های دیگری برای صعود پیدا کردند. برخی سهام تحت عناوینی چون «جاماندگان مسیر صعودی» با اقبال و حجم بسیار بالایی معاملات مواجه شدند که بعضی نمادهای بانکی و فرابورسی از آن جمله‌اند. اما در سمت دیگر، تجدید ارزیابی‌ها بازار داغ‌تری پیدا کردند و گروه خودرو با وجود متوقف بودن بخش مهمی از نمادهای آن توانست در جایگاه دوم ارزش معاملات قرار گیرد. اگر تحولی در حوزه‌های دیگر و به طور خاص بازار جهانی رخ ندهد، احتمالا چنین بهانه‌هایی همچنان دستاویز بورس‌بازانی که طعم سودهای سریع را چشیده‌اند بماند.  

اگر به سهام خودرویی علاقه‌مندید این گزارش را حتما بخوانید

خودرویی‌ها چشم‌انتظار کدال؛ یک ماه پرهیجان برای سهام خودرویی

 

صف خرید بی‌سابقه در نماد تازه‌وارد «فروی» یکی دیگر از نقاطی بود که سهامداران اقبال محسوسی به آن نشان دادند. امری که تاکید می‌کند همچنان ظرفیت بالایی برای عرضه‌های اولیه که اکنون میزان مشارکت‌کنندگان در آن به 1.2 میلیون نفر نیز رسیده است وجود دارد. در این رابطه تحلیل «دنیای بورس» از مسیر این سهم را بخوانید.

«فروی» مسیر «وآوا» را می‌رود؟

 

ترس از کرونا؛ هیجان یا واقعیت؟

به گفته مجله اکونومیست سرعت بسیار بالای شیوع ویروس کرونا مهم‌ترین نگرانی است که جهان را نگران کرده است. همچنین، مسائلی مانند نقش پررنگ چین در اقتصاد جهان و اهمیت بالای تقاضا در بازار کامودیتی‌ها منجر به متفاوت بودن نگاه‌ها به ویروس کرونا محسوب می‌شود. با این حال، برخی تحلیل‌گران معتقدند چنین رویکردی بیشتر از روی هیجان است و این عوامل گذرا هستند. باید دید در معاملات روزهای آتی، بازار جهانی می‌تواند آرامش خود را باز پس گیرد یا خیر.

اگر در پرتفوی خود سهام کامودیتی دارید یا برای خرید این سهام خیز برداشته‌اید این گزارش را از دست ندهید

چرا بازار جهانی از «کرونا» بیشتر از «سارس» می‌ترسد؟