انگلیس رسما از اتحادیه اروپا خارج شد + تاریخچه روند برگزیت

12:51 - 1400/01/21
انگلیس در پی مصوبه پارلمان اروپا، ساعت دو و نیم بامداد شنبه به وقت تهران، اتحادیه اروپا را ترک کرد و به عضویت ۴۷ ساله اش در این نهاد پایان داد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ ساعت ۲۳:۰۰ جمعه به وقت لندن (ساعت ۰۲:۳۰ بامداد شنبه به وقت تهران)، انگلیس، پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد. پس از ۴۳ ماه کشمکش، انگلیس از اتحادیه اروپا جدا و به عضویت ۴۷ ساله اش در این نهاد پایان داده شد.

 

خروج چند کشتی مسافربری از دو بندر "کاله" فرانسه و "دوور" انگلیس

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، چند کشتی مسافربری که در مسیر انگلیس - فرانسه فعالیت می‌کردند، پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دو بندر "کاله" فرانسه و "دوور" انگلیس را ترک کردند.

 

برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل پارلمان اسکاتلند

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر از برگزاری تجمع معترضان به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مقابل پارلمان اسکاتلند خبر داد.

 

انگلیسی های طرفدار برگزیت، پرچم اتحادیه اروپا را به آتش کشیدند

روز گذشته شماری از انگلیسی ها نزدیک ساختمان نخست وزیری در لندن تظاهرات کردند. آنها با سردادن شعارهای ملی گرایانه، حمایت خود را از طرح برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز می داشتند. آنها پرچم اتحادیه اروپا را به آتش کشیدند. معترضان شعار می دادند "خداحافظ اتحادیه اروپا، خداحافظ".

 

واکنش آمریکا به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، وزارت امور خارجه آمریکا در نخستین واکنش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اعلام کرد: شانه به شانه در کنار متحدان انگلیسی خود پس از خروج از اتحادیه اروپا می‌ایستیم. روابط ما با انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا همچنان مستحکم است و به شراکت قوی و پایدار بین آمریکا و انگلیس امیدواریم.

 

بازتاب برگزیت در رسانه‌های لهستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از ورشو، رسانه‌های لهستان، به صورت مرتب از دقایق اولیه بامداد شنبه خبر‌های خود را به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اختصاص داده اند.

سایت خبری «o net» در دقایق اولیه بامداد شنبه نوشت: روز جمعه در نیمه شب به وقت لهستان، انگلیس به طور رسمی اتحادیه اروپا را ترک کرد. یک دوره انتقال یازده ماهه آغاز شده است که طی آن باید مذاکرات مربوط به روابط تجاری آینده هر دو طرف آغاز و پایان یابد.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: احتمالاً همه کلمه مهم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) را می‌دانند و اینکه پس از بحران‌ها، پیچ و تاب‌های زیاد، مذاکرات دشوار، برکناری و انتخابات، روزی فرا رسیده است که انگلیس رسماً اتحادیه اروپا را ترک می‌کند.

در ادامه،‏‎‏ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با مثالی بیان شده است: "ازدواج" از همان ابتدا آشفته بود، چرا که نباید چنین "طلاق فعلی" رخ می‌داد.

 

فرانس ۲۴: از نظر اسکاتلندی‌ها آن‌ها را بر خلاف میل شان از اروپا جدا کرده اند

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا واقعا جامعه این کشور را دستخوش تفرقه کرده است. اسکاتلندی‌ها در همه پرسی برگزیت، به طور گسترده‌ای علیه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای داده بودند. امروز آن‌ها خواستار برگزاری همه پرسی مجدد برای استقلال و الحاق دوباره به اتحادیه اروپا شده اند.

مجری فرانس ۲۴ از گزارشگر این شبکه در ادنبورگ پرسید: مردم اسکاتلند بسیار خشمگین هستند. این طور نیست؟

گزارشگر پاسخ داد: مردم بسیار خمشگین و معترض هستند. اسکاتلندی‌ها علیه برگزیت رای داده بودند. از نظر آن‌ها برگزیت به نفع اسکاتلندی‌ها نیست و نیکولا استورجن نخست وزیر اسکاتنلد بار‌ها به این نکته اشاره کرده است. وی احتمال استقلال اسکاتلند را مطرح کرده است. اما اسکاتلندی‌ها با مردم انگلیس در برخی نگرانی‌های ناشی از برگزیت شریک هستند. برای این که برگزیت فعلا اجرایی نخواهد شد. برای این که هم اکنون و تا پایان دوره انتقالی، انگلیسی‌ها با قوانین اروپایی زندگی می‌کنند. اما در کشوری که اوضاع اقتصادی چندان شکوفا نیست، نگرانی‌های اقتصادی وجود دارد. این نگرانی‌ها وجود مردم را فراگرفته است.

وی افزود: در خصوص احتمال پذیرش کارگران اروپایی باید خاطر نشان کرد که اسکاتلند با چالشی جمعیتی در این زمینه روبروست. این منطقه به کارگران خارجی نیازمند است و همین مسئله مایه نگرانی است. در ادینبورگ احساس می‌شود که بخشی از مردم را حس نادیده گرفته شدن دمکراسی فراگرفته است. آن‌ها احساس می‌کنند که بر خلاف میل شان خارج از مرز‌های اروپایی قرار گرفته اند. اسکاتلندی‌ها پشت پنجره‌های خانه‌های شان شمع روشن می‌کنند تا به یکدیگر بگویند امیدتان را حفظ کنید، چون اسکاتلند می‌تواند به اروپا بازگردد. نیکلا استورجن نیز از بازگشت به اتحادیه اروپا سخن می‌گوید، نه از ادغام در این نهاد اروپایی. وی با این روش قصد دارد بگوید، اسکاتلند مدتی بعد به اتحادیه اروپا بازمی گردد.

 

رئیس کمیسیون اروپا: باید در حمایت از اروپا بایستیم

خبرگزاری رویترز گزارش داد: اورزولا فان در لاین رئیس کمیسیون اروپا در گفتگو با شبکه تلویزیونی‌ ای آر دی درباره درس‌های برگزیت گفت: «باید در حمایت از اروپا بایستیم و گرنه یک زمانی می‌رسد که دیگر این اتحادیه را نخواهیم داشت.»

وی افزود: «اروپا باید به وعده خود بر سر بزرگترین پرسش عمل کند این که در سطح اروپا به چه چیزی نیاز داریم. چگونه به تغییرات آب و هوایی خواهیم پرداخت؟ این مساله توافق سبز اروپاست. چگونه با مساله دیجیتالی شدن برخورد می‌کنیم؟ ​ از همه می‌خواهم ایده‌ای را درباره مهاجرت بدهند که پایدار و اثربخش و در عین حال انسانی باشد.»

رئیس کمیسیون اروپا در پاسخ به این سوال که آیا توافقی بر سر آینده رابطه میان انگلیس و اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی از طریق مذاکره به دست خواهد آمد یا خیر؟ گفت: «شبانه روز کار خواهیم کرد. این توافق را می‌خواهیم. ما نقطه شروع قدرتمندی داریم.» وی افزود: «خواهیم دید در پایان سال کجا هستیم. فقط وقتی معاهده را امضا خواهیم کرد که درباره همه چیز مذاکره شود و یک بسته متوازن داشته باشیم.»

 

مرکل: مذاکرات گسترده پس از برگزیت، ضروری است

صدر اعظم آلمان در واکنش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: انگلیس پس از ۴۷ سال عضویت از اتحادیه اروپا جدا می‌شود و این باعث تاثر عمیق است.

آنگلا مرکل افزود: آلمان مایل است شریک و دوست کشور انگلیس بماند، زیرا ارزش‌های مشترک ما را به هم پیوند می‌زند. ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد، اروپا را از این پس هم با موفقیت به پیش ببرند.

صدراعظم آلمان اظهار داشت: باید بگویم حالا انجام مذاکرات گسترده، ضروری است. قرار است دوباره از سوی کمیسیون اروپا به ویژه، میشل بارنیه (نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت) این مهم صورت گیرد. ما به عنوان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، خواهان یک حضور یکپارچه در مقابل انگلیس هستیم. به طور حتم این مذاکرات، ساده نخواهند بود.

وی افزود: در کانون این مذاکرات تجاری این مساله روشن می‌شود که چطور می‌خواهیم در آینده با هم کار کنیم و در این مسیر به چه تحولات و دگرگونی‌هایی نیاز داریم. در این زمینه از الگو‌های مربوط به توافقنامه تجارت بین المللی نیز برخورداریم. او ادامه داد: این مساله تا حد زیادی نیز به انگلیس بستگی دارد که مایل است چطور مناسباتش را با اتحادیه اروپا رقم بزند.

 

رئیس جمهور فرانسه، برگزیت را هشداری برای اروپا دانست

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از پاریس، رئیس جمهور فرانسه ساعاتی پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در دیدار با میشل بارنیه مذاکره کننده ارشد این اتحادیه در موضوع برگزیت، با ابراز غم و اندوه خود به مانند برخی دیگر از رهبران اروپایی به ساکنان این بلوک هشدار داد که برگزیت یک "زنگ هشدار" است.

امانوئل مکرون افزود: برگزیت از اهمیت عظیم تاریخی برخوردار است. زیرا پرچم اتحادیه اروپا از مقر اصلی اتحادیه اروپا در بروکسل بیرون کشیده می‌شود و این پایان عضویت انگلیس در این بلوک است.

رئیس جمهور فرانسه به ماهیت تعیین کننده تصمیم انگلیس مبنی بر بازگشت ۴۷ سال عضویت خود اشاره کرد و گفت: "تاریخ طولانی بین فرانسه و انگلیس وجود دارد، ساخته شده از خون، آزادی، شجاعت و نبرد، من آن را فراموش نخواهم کرد. "

مکرون افزود: یک شوک و یک "سیگنال هشدار تاریخی" بود که باید در سراسر اروپا شنیده شود.

 

مکرون: کارزار برگزیت در ۲۰۱۶ مبتنی بر دروغ و مبالغه بود

خبرگزاری رویترز گزارش داد: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در آستانه برگزیت، در سخنرانی نسبتا تهدیدآمیز نسبت به انگلیس، دلیل خروج یکی از اعضای اتحادیه اروپا را دروغ گویی توصیف کرد و برای جلوگیری از تکرار این ماجرا، اصلاح زیربنایی اتحادیه اروپا را ضروری خواند.

رئیس جمهور فرانسه گفت کارزار برگزیت در سال ۲۰۱۶ مبتنی بر دروغ، مبالغه و چک‌هایی بود که تعهد شده بود، اما هرگز نقد نمی‌شوند.

مکرون افزود برگزیت بهت آور است و علامت هشداری تاریخی است که باید در سراسر اروپا شنیده شود و اتحادیه اروپا باید عمیقا اصلاح شود. برگزیت، باید ما را برای ایجاد یک اتحادیه اروپای قدرتمند و اثربخش برانگیزد. ما بیش از هر زمانی به اتحادیه اروپا برای مواجهه با چین و آمریکا احتیاج داریم.

رئیس جمهور فرانسه گفت امروز، روز غم انگیزی است. مردم انگلیس دیگر همان حقوقی را که در اتحادیه اروپا داشتند نخواهند داشت.

 

استورجن: برگزیت برخلاف میل مردم اسکاتلند اجرایی می شود

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، نیکولا استورجن رهبر حزب ملی اسکاتلند بامداد جمعه گفت: برگزیت در اسکاتلند بر خلاف نظر اکثریت ما اتفاق می‌افتد و غم تبدیل به خشم شده است. در حال حاضر ما نمی‌توانیم در مورد همه آنچه از دست خواهیم داد، صحبت کنیم. اما من امروز می‌خواهم درباره امید به آینده‌ای بهتر و متفاوت برای اسکاتلند سخن بگویم. این آینده پر امید لزوما با استقلال حاصل می‌شود.

 

هشدار رئیس کمیسیون اروپا درباره بازگشت دوره "انزوای باشکوه"

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در نشست خبری مشترک با شارل میشل، رئیس شورای اروپا و دیوید ساسولی رئیس پارلمان اروپا به نقل از ژان مونه، بنیانگذار اروپا گفت: من نه خوش بین هستم نه بدبین، من قاطع هستم. وی با اشاره به رویکرد انگلیسی‌ها گفت: تجربه به ما نشان داده که قدرت در انزوای باشکوه (اشاره به سیاست امپراتوری بریتانیا در قرن ۱۹ که باعث می‌شد این امپراتوری از متحد شدن با کشور‌های دیگر به صورت دائمی خودداری کند) نیست بلکه در اتحاد منحصر به فرد ما در جهان است.

 

سخنگوی مرکل: برگزیت تغییری اساسی برای اروپا است

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد برگزیت تغییری اساسی برای اروپا است.

 

یونکر: برگزیت به تضعیف انگلیس و اتحادیه اروپا منجر خواهد شد

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی؛ "ژان کلود یونکر" رئیس سابق کمیسیون اروپا در مصاحبه با برنامه هارد تاک بی بی سی گفت: فکر می‌کنم تصمیمی که برای خروج از اتحادیه اروپا توسط مردم انگلیس گرفته شد تصمیم خوبی نبود. اما باید در هر حال این تصمیم محترم شمرده بشود. این تصمیم هم به اقتصاد انگلیس هم به اقتصاد اروپا لطمه خواهد زد. من از این تصمیم ناراحت هستم و تصمیمی ضد تاریخ بود. این موضوع توسط دیوید کامرون مطرح شد و ما هم در کمیسیون اروپا درباره برگزاری همه پرسی برگزیت در انگلیس مداخله نکردیم، زیرا آن زمان به ما گفته شد که کمیسیون اروپا به شدت در انگلیس نامحبوب است.

یونکر افزود: من هیچ درک و شناختی از راهبرد آتی بوریس جانسون و اقدامات و برنامه‌های وی بعد از خروج از اتحادیه اروپا ندارم. نمی‌دانم آیا می‌خواهد بعد از برگزیت توافقات جدیدی با اتحادیه اروپا در بخش‌های تجاری و اقتصادی امضا کند یا از اتحادیه اروپا فاصله خواهد گرفت و به کشور‌های دیگر مانند آمریکا نزدیک‌تر خواهد شد. وی گفت: برگزیت به ضرر اتحادیه اروپا و انگلیس منجر خواهد شد، ولی بی تردید ضرر‌های وارده به انگلیس انگلیس به علت خروج از اتحادیه اروپا بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین باید گفت: انگلیس بعد از خروج از اتحادیه اروپا تضعیف خواهد شد همچنان که اتحادیه اروپا هم بعد از برگزیت تضعیف خواهد شد.

 

نماینده پارلمان انگلیس: برگزیت فاجعه‌ای تمام عیار برای انگلیس است

در حالی که تنها چند ساعت به خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) باقی مانده است، هلن هِیز، نماینده پارلمان این کشور طی پیامی در توئیتر نوشت، "من یک اروپایی هستم و خواهم ماند. برگزیت یک فاجعه تمام عیار برای انگلیس است. من بوریس جانسون و دولت بی مسئولیت وی را پاسخگو می‌دانم و به حمایت از ارزش هایمان ادامه خواهم داد - همکاری، فراملی گرایی، همبستگی، و کار برای نزدیک ماندن به دوستانمان در اتحادیه اروپا".

وی در کنار این پیام، قلبی شکسته و تصویری از خود را در حالی که پرچم اتحادیه اروپا را در دست دارد و مقابل ساختمان پارلمان انگلیس در لندن ایستاده است، منتشر کرد.

 

تاریخچه روند برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)

در تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ (۳ تیر ۱۳۹۵) یک همه‌پرسی در انگلیس درباره ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا برگزار شد که در آن، ۱۷.۴ میلیون نفر (۵۱.۹ درصد رأی‌دهندگان) به خروج و ۱۶.۱ میلیون نفر (۴۸.۱ درصد) به ماندن رأی دادند. انگلیس قرار بود ۲۹ مارس ۲۰۱۹ (۹ فروردین ۱۳۹۸) اتحادیه اروپا را ترک کند؛ ولی این تاریخ، سه بار به تعویق افتاد.

بر اساس توافقنامه برگزیت، پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، یک دوره تقریباً یک‌ساله «گذار» (تا پایان سال ۲۰۲۰) آغاز می‌شود که در آن، وضعیت فعلی روابط تجاری حفظ می‌شود تا دو طرف بتوانند درباره امضای یک پیمان تجارت آزاد مذاکره کنند. اتحادیه اروپا، پس از خروج انگلیس از این اتحادیه، شامل ۲۷ کشور اروپایی می‌شود.