کارنامه بازارها در هفته منتهی به ۱۱ بهمن | نمودار بازدهی ۹ بازار

12:51 - 1400/01/21
عموم بازارها این هفته را تحت تاثیر عوامل غیراقتصادی سپری کردند. بورس تهران همچنان متاثر از هجوم نقدینگی مسیر صعود را ادامه می‌دهد؛ در همین حال بورس‌های مطرح جهانی زیر سایه بیماری نوظهور مسیر نزولی را در پیش گرفته‌اند. در هفته‌ای که گذشت بورس تهران باز هم پیشتاز کسب بازدهی در میان بازارهای مختلف بود. در همین حال سکه که از دو سو تغذیه می‌شد، در بازه هفتگی فاصله‌اش را با بورس تهران کم‌تر کرد.
کارنامه بازارها در هفته منتهی به ۱۱ بهمن | نمودار بازدهی ۹ بازار

دنیای بورس: شیوع ویروس کرونای جدید هم‌چنان به بازارهای مطرح اجازه خروج از زیر فشار نداده است. همچنان خبری از کنترل بیماری در کار نیست و چشم‌اندازهای کاهش رشد اقتصادی در دنیا نیز پررنگ‌تر شده‌اند.

این مساله سبب شده تا بازیگران بازار جهانی از کامودیتی‌های مصرفی فاصله بگیرند و بار دیگر به سمت دارایی‌های امن پناه ببرند. به این ترتیب از میان کالاهایی که به صورت مرتب توسط سرمایه‌گذاران داخلی دنبال می‌شوند تنها قیمت طلا در بازار جهانی از ریزش مصون مانده است.

بازارهای داخلی اما داستان متفاوتی را از سر می‌گذرانند. بورس تهران همچنان تحت تاثیر هجوم نقدینگی به مسیر صعودی ادامه می‌دهد و به تهدیدها مجال بازنمایی نداده است. دلار علاوه بر نقدینگی، نیم‌نگاهی به اخبار سیاسی دارد و بازار سکه متاثر از رشد دلار و طلای جهانی، نسبت به بازار ارز بازدهی بهتری را به ثبت رسانده است.

در زیر نمودار بازدهی ۹ بازار و کالای مطرح که به گونه‌ای نزدیک با بورس تهران مرتبط هستند را می‌بینید:

کارنامه بازارها در هفته منتهی به ۱۱ بهمن | نمودار بازدهی ۹ بازار18

بازدهی هفتگی بازارها:

▲ شاخص کل بورس: 3.9 درصد افزایش
▲ دلار: 1.4 درصد افزایش
▲ سکه: 3.1 درصد افزایش
▲ طلای جهانی: 0.4 درصد افزایش
▼ نفت برنت: 3.1 درصد کاهش
▼ مس: 5.7 درصد کاهش
▼ سرب: 4.2 درصد کاهش
▼ روی: 6.1 درصد کاهش
▼ آلومینیوم: 3.2 درصد کاهش