کارگزاری ها هم در بورس عرضه اولیه میشوند | نیمه اول سال آینده

12:49 - 1400/01/21
بنا بر توافق های ایجاد شده به احتمال زیاد کارگزاری ها در مقام شرکت های سهامی عام از نیمه سال آینده وارد بورس میشوند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از فارس، دبیرکل کانون کارگزاران بورس از فرآیند تبدیل شدن شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار به سهامی عام در هیات‌مدیره سازمان بورس خبر داد و عنوان کرد که پیش‌بینی می‌شود، اولین کارگزاری سهامی عام شده تا نیمه سال آینده در بورس عرضه شود.

روح‌اله میرصانعی در ادامه افزود: اساسنامه این شرکت‌ها کارگزاری در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس تهیه شده و برای تصویب به هیات‌مدیره سازمان بورس ارسال شده است که بعد از تصویب در هیات‌مدیره امکان عرضه سهام کارگزاری‌ها در بورس به وجود می‌آید.

وی در ادامه افزود: امیدواریم طی نیمه اول سال آینده اولین شرکت کارگزاری سهامی عام شده بورس در بازار بورس یا فرابورس به عموم مردم عرضه شود.

میرصانعی در مورد اینکه اگر کارگزاری‌ها سهامی عام می‌شوند آیا هرکس می‌تواند سهام کارگزاری‌ها را مانند سهام یک شرکت دیگر بورسی خریداری کند، گفت: همان‌گونه که در بانک‌ها سهام بانک‌ها تا درصدی قابل خرید توسط یک فرد است اما مثلا بالای ۱۰ درصد نیاز به مجوز بانک‌مرکزی دارد در مورد سهام کارگزاری هم مثلا می‌گویند تا ۱۰ درصد سهام را هرکس می‌تواند بخرد، اما بالاتر از آن باید صلاحیت خریدار به تایید سازمان بورس برسد.

وی در ادامه افزود: درحال‌حاضر ۱۰۸ شرکت کارگزاری بورس در کشور دارای مجوز هستند و اکنون سازمان بورس مجوز جدیدی نمی‌دهد و اگر کسی علاقه‌مند به حضور در کارگزاری‌ها است می‌تواند بعد از اینکه سهام کارگزاری‌ها در بورس یا فرابورس عرضه شد سهام آنها را خریداری کند.

میرصانعی با بیان اینکه مجوز کارگزاری‌های بورس را سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می‌کند،‌ گفت: بازار سرمایه به‌گونه‌ای است که فعالیت‌های آن باید صرفه اقتصادی داشته باشد همان‌گونه که بانک‌مرکزی در یک دوره مجوزهای بانک‌های خصوصی را صادر کرد اما الان مجوز بانک نمی‌دهد و بازار مالی پیچیدگی خاص خود را دارد، زیرا اگر نهادهای مالی فعال در بازار مالی بیش از نیاز بازار باشد، این نهادها وارد رقابت منفی می‌شوند که زیان آن برای عموم مردم و سرمایه‌گذاران در بورس خواهد بود.

وی همچنین در مورد خرید و فروش سهام کارگزاری‌ها گفت: برای خرید کارگزاری هم تا درصد مشخصی برای همه آزاد است، اما مثلا اگر از معیار ۱۰ درصد بالاتر رفت باید صلاحیت حرفه‌ای خریدار سهام مشخص شود.

در همین رابطه نیز بخوانید:  عرضه اولیه چیست؟ بهترین زمان برای عرضه اولیه سهام