تعمیق بازار بدهی در فرابورس | عرضه جدید اخزا از فردا

12:48 - 1400/01/21
2 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی در قالب جدیدترین سری این اوراق، فردا 7 بهمن در فرابورس عرضه میشود.

به گزارش «دنیای بورس»‌ به نقل از فرابورس، در جریان عرضه این صکوک 20 میلیون ورقه با ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال راهی میز معاملات ثانویه شده که ارزش اسمی اوراق منتشر شده 2 هزار میلیارد تومان است. هفتادوهشتمین سری از اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا817»، فردا برای اولین‌بار راهی بازار فرابورس میشود. این اوراق توسط وزارت اقتصاد به عنوان ناشر در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه شد و سررسید آن 12 مرداد 1401 است.

قيمت اسناد خزانه اسلامي پس از عرضه در بازار، توسط مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ ضمن آنکه این اوراق سود پرداختی نداشته و معادل قیمت اسمی آن در روز سررسید پرداخت خواهد شد.

در حال حاضر 31 نماد اسناد خزانه اسلامی روی تابلو معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس قرار دارد که همگی در قالب اوراق «اخزا» خریدوفروش می‌شوند و نرخ بازده تا سررسید آن‌ها بین 18.41 تا 35.9 درصد نوسان می‌کند.

اسناد خزانه اسلامی اوراق بهادار با نامی است كه دولت با قيمت اسمی و سررسيد معين به طلبكاران غيردولتی واگذار می‌كند. ‏با انتشار این اوراق به‌صورت همزمان، دولت از طريق مديريت بدهی‌ها، بانك مركزی از طريق كنترل ‏نقدينگی و مردم و فعالان بازار به واسطه استخراج نرخ بدون ريسك در يك ‏بازار رقابتی و شفاف، نفع می‌برند.

از جمله اصلی‌ترین مزایای این اوراق می‌توان به سرمایه‌گذاری کم‌ریسک، نقدشوندگی مناسب، ضمانت پرداخت در سررسيد‏، مزیت مالیاتی، کشف نرخ بدون ریسک مورد انتظار بازار، کمک به حفظ استقلال کشور و افزایش رتبه اعتباری دولت در بازارهای مالی بین‌المللی اشاره کرد.