«فملی» بدشانسی آورد | ویروسی که به جان بازار جهانی افتاد

12:48 - 1400/01/21
ملی‌مس بعد از عملکرد خوب پاییز و در ادامه فروش چشم‌گیر در ماه دی اما از بازار جهانی شانس نیاورد. ریزش قابل توجه قیمت مس در بازار جهانی و عقب‌نشینی از سطوح نزدیک به 6300 دلار به کمتر از 6 هزار دلار عملکرد ملی‌مس را به حاشیه برد.
«فملی» بدشانسی آورد | ویروسی که به جان بازار جهانی افتاد

دنیای بورس: این شرکت در پاییز حدود 111 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرد. این در حالی بود که سایر سهام هم‌گروه و دیگر کالایی‌ها عمدتا وضعیت خوبی در عملکرد پاییز نداشتند و به جز چند عدد محدود در کل عملکرد خوبی را در پاییز برای شرکت‌ها از گروه‌ها مختلف شاهد نبودیم.

در دی نیز عملکرد «فملی» را می‌توان در کنار بهترین فروش‌های دی قرار دارد. ملی‌مس با فروش بیش از 2700 میلیارد تومانی رکورد فروش ماهانه خود را شکست (پیش از این در اردیبهشت سال جاری فروش 2600 میلیارد تومانی از سوی ملی‌مس ثبت شده بود).

 با این حال فعلا نبض بازار جهانی در دست ویروس کرونا است. ویروسی که نگرانی از ضعف اقتصاد جهانی را به دنبال وضعیت بحرانی در شهرهای دومین اقتصاد جهان (چین) و بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده کالاهای پایه به وجود آمده است. در آستانه سال جدید چینی (لونار) چنین اتفاق ناگواری همه بازارها را تحت تاثیر قرار داده است؛ گزارش «دنیای بورس» با عنوان اولین قوی سیاه 2020  به اثر کرونا بر اقتصاد جهانی و مقایسه آن با حالت مشابه (اپیدمی سارس در سال 2002 و 2003) پرداخته است. در چنین شرایطی رخدادی این‌چنین ناگهانی بازارها را تحت تاثیر قرار داده و امروز نیز سهام ملی‌مس نیز که انتظار واکنش مثبت به گزارش‌های اخیر برای آن به وجود آمده بود با هراس از افت بیشتر قیمت مس با افزایش فشار فروش مواجه شده است. باید اخبار پیرامون ویروس کرونا را دنبال کرد زیرا این موضوع به صورت قابل توجهی در آینده تمامی بازارها می‌تواند اثرگذار باشد و از سوی دیگر اگر به سرعت این ویروس کنترل شود و نگرانی‌ها کاسته شود اثر قابل توجه را بر بازارها خواهد داشت با این حال فعلا باید منتظر ماند که سرنوشت افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند و شهرهای درگیر چه خواهد شد.

مقایسه گزارش پاییز فملی با چهار فصل قبل‌تر از آن را در ذیل مشاهده کنید:

«فملی» بدشانسی آورد | ویروسی که به جان بازار جهانی افتاد 5
گزارش فصل پاییز  شرکت ملی مس

  • در این خصوص بخوانید:

 اولین قوی سیاه 2020 | ویروس کرونا چگونه بر اقتصاد جهان تاثیر گذاشت؟