پیش بینی بورس امروز | دیده بان شنبه 5 بهمن 98

12:48 - 1400/01/21
با قرار گرفتن بر قله 411 هزار واحدی، پیش بینی بورس در ادامه مسیر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. چند اتفاق مهم داخلی و خارجی سناریوهای مختلفی را پیش روی سهام قرار می‌دهد.
پیش بینی بورس امروز | دیده بان شنبه 5 بهمن 98

دنیای بورس: هفته گذشته متوسط ارزش روزانه معاملات خُرد بورس و فرابورس به بیش از 4700 میلیارد تومان رسید که رقمی بسیار خیره‌کننده است. همین امر کافی بود تا با وجود عرضه‌های سنگین روزهای پایانی هفته، شاخص کل به رکوردشکنی خود ادامه دهد. به عبارت دقیق‌تر، این حجم قدرتمند پول‌های تازه‌نفس مهلتی به اصلاح سهام نداد و خیلی زود شاهد توقف افت قیمت‌ها بودیم. اما در پایان هفته از یک سو گزارش‌های دی ماه منتشر شد که حاوی دو پیام مثبت و یک نکته منفی بود و در سمت دیگر بازار جهانی وضعیت نگران‌کننده‌ای را تجربه کرد. برآیند این عوامل بر بازار سهام چگونه خواهد بود؟

 

واکنش‌های احتمالی بورس به گزارش‌های دی ماه

گزارش‌های عملکرد پاییز که عمدتا در میانه هفته گذشته منتشر شدند چنگی به دل نمی‌زدند و همین عاملی برای شناسایی سود معامله‌گران در روزهای پایانی شدند. این در حالی است که گزارش‌های دی ماه در گروه‌های کالایی، به ویژه فلزات تحت تاثیر رشد نرخ دلار و قیمت‌های بورس کالا نشانه‌هایی از بهبود دارند. هرچند در بخش پتروشیمی به دلیل توقف‌های تولید در برخی موارد شاهد ضعف شرایط هستیم. در سوی دیگر، قطعه‌سازان به گزارش‌های خوبی داشته که می‌تواند برای خودروسازان بزرگ نیز نویدبخش گزارش‌های مناسبی باشد. باید دید تا چه اندازه بازار به گروه‌های کالایی که در عملکرد پاییز، سهامداران خود را ناامید کرده بودند واکنش نشان خواهد داد. گروه خودرویی نیز که البته عمدتا تا به این جای کار بیشتر متاثر از عوامل دیگری مانند افزایش سرمایه مورد توجه بوده، آیا از گزارش‌های ماهانه نیز متاثر می‌شود یا خیر.

 

بازار جهانی در شوک ویروس چینی

هرچند گزارش‌های ماهانه برای فلزی‌های بورس وضعیت مطلوبی را نشان می‌داد، بازار جهانی در پایان هفته نگرانی‌هایی را در بخش کالایی ایجاد کرد. ویروس مرموز کرونا که از چین سر برآورده است دلهره سنگینی را در جهان ایجاد کرده و همین امر باعث ریزش محسوس قیمت کامودیتی‌ها از نفت تا فلزاتی مانند مس، روی و سرب شده است.

برای مطالعه جزئیات بیشتر و مقایسه وضعیت فعلی با زمان بیماری سارس در سال 2002 گزارش اولین قوی سیاه 2020 را بخوانید

 

آرایش بورس‌بازان در اولین روز هفته

برای تحلیل وضعیت این روزها همچنان توجه به قدرت نقدینگی اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر فضای معاملات چهارشنبه و افزایش تقاضا ادامه یابد می‌توان انتظار داشت سهام با وجود عرضه‌های احتمالی بتواند روند صعودی خود را ادامه دهد. این همان چیزی است که نظرسنجی‌ها نیز از روند هفتگی بورس تهران انتظار دارند. اما ممکن است به دلایلی مانند افزایش نگرانی از سرعت رشد سودآوری شرکت‌ها پس از گزارش‌های پاییزی و افت‌های پایان هفته بازار جهانی، فشار فروش‌ها به ویژه در گروه‌های کالایی را افزایش دهد. این امر هرچند ممکن است باعث اشاعه موج منفی به کلیت بازار نیز بشود، اما در سناریویی شاید محتمل‌تر می‌تواند کوچ نقدینگی میان صنایع را رقم بزند. به این ترتیب صنایع غیرکالایی و کوچک‌تر بیش از پیش با استقبال سهامداران مواجه شوند.