موسسه پیو: آمریکایی‌ها نسبت به دیپلماسی ترامپ علیه ایران چه نظری دارند؟

12:42 - 1400/01/21
نتایج نظرسنجی موسسه امریکایی پیو و 4 موسسه دیگر منتشر شد که مبنای آن نشان میدهد که امریکایی ها چه دیدگاهی نسبت به ترور قاسم سلیمانی داشته اند.
موسسه پیو: آمریکایی‌ها نسبت به دیپلماسی ترامپ علیه ایران چه نظری دارند؟

چکیده: موسسه معتبر تحقیقاتی «پیو» پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی توسط دونالد ترامپ، به میان مردم آمریکا رفته و از طریق تماس تلفنی با یک هزار و ۵۰۴ شهروند ایالات‌متحده درباره موضوعاتی نظیر رویکرد دولت ترامپ در برابر ایران، ترور سردار قاسم سلیمانی و پیامدهای آن نظرسنجی انجام داده است.

نتایج این نظرسنجی نشان از آن دارد که اکثریت ۵۴ درصدی شرکت‌کنندگان معتقدند که رویکرد دولت ترامپ احتمال بروز یک تقابل نظامی گسترده را بین دو کشور افزایش داده است. درحالی‌که ۲۳ درصد از شهروندان گفته‌اند که به سخنان ترامپ درباره ایران اعتماد بالایی دارند، ۳۵ درصد دیگر می‌گویند که اصلا به وی اعتمادی ندارند. به‌علاوه درحالی‌که ۵۶ درصد از جمهوری‌خواهان و مستقلین نزدیک به آنها معتقدند رویکرد ترامپ در قبال ایران، آمریکا را امن‌تر کرده است، اکثریت بزرگ‌تری از دموکرات‌ها (۷۵ درصد) این رویکرد را موجب کاهش امنیت ایالات‌متحده دانسته‌اند.

 

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس نظرسنجی موسسه پیو، اگرچه ۴۸ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ترور ژنرال قاسم سلیمانی تصمیم درستی توسط ترامپ بوده است، اما اکثریت ۵۴ درصدی شهروندان آمریکا می‌گویند که موضع دولت ترامپ در قبال ایران، احتمال بروز یک تقابل نظامی گسترده را بین دو کشور افزایش داده است. تنها ۱۷ درصد بر این باور هستند که رویکرد دولت شانس یک تقابل نظامی قابل‌توجه با ایران را کاهش داده است و البته ۲۶ درصد دیگر نیز بر این باور بودند که این اقدام تفاوتی در شرایط ایجاد نکرده است. در ارزیابی از تاثیر سیاست‌های دولت ترامپ بر امنیت ایالات‌متحده، ۴۴ درصد این سیاست‌ها را موجب کاهش امنیت آمریکا دانسته‌‌اند، اما اکثریت بر این باور هستند که یا اقدامات ترامپ آمریکا را امن‌تر کرده یا آن‌طور که ۲۶ درصد از شرکت‌کنندگان گفته تغییری ایجاد نکرده است.

 این نظرسنجی ملی که توسط موسسه تحقیقاتی «پیو» از طریق تلفن و در جامعه نمونه هزار‌و ۵۰۴ نفری انجام شد، نشان می‌دهد تنها نزدیک به یک چهارم از آمریکایی‌ها (۲۳ درصد) به سخنان ترامپ در برابر ایران اعتماد بالایی دارند و ۲۲ درصد دیگر نیز می‌گویند که در این زمینه اعتماد متوسطی به رئیس‌جمهور دارند. یک اکثریت ۵۳ درصدی شامل ۱۸ درصد گفته‌اند که خیلی به دولت در این باره اعتماد ندارند و ۳۵ درصد دیگر می‌گویند که اصلا به سخنان دولت درباره ایران اعتماد ندارند.

 این دیدگاه‌ها تفاوت معناداری با نتایج نظرسنجی‌های گذشته در رابطه با اعتبار شخصی ترامپ ندارند. برای نمونه حدود یک سال قبل، ۵۸ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که به سخنان ترامپ در قبال ایران کمتر از صحبت‌های روسای‌جمهور پیشین اعتماد دارند؛ تنها ۲۶ درصد در آن زمان اعلام کردند که به سخنان وی بیش از روسای‌جمهور قبلی ایالات‌متحده اعتماد دارند درحالی‌که ۱۴ درصد دیگر هم گفتند که به اندازه سخنان روسای‌جمهور قبل درباره ایران به ترامپ هم اعتماد دارند.  اما نتایج نظرسنجی نشان از آن دارند که نظر اذهان عمومی آمریکا در رابطه با حمله هوایی آمریکا به سپهبد شهید قاسم سلیمانی و پیامدهای آن به‌طرز معناداری در میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه متفاوت هستند.

 با این حال درحالی‌که جمهوری‌خواهان با قاطعیت از تصمیم ترامپ برای ترور سلیمانی حمایت کرده‌اند، نظرهای متنوع‌تری در رابطه با تاثیر رویکرد ترامپ بر چشم‌انداز جنگ با ایران و امنیت ایالات‌‌متحده اعلام کرده‌اند. اما در مقابل، اکثریت مطلق دموکرات‌ها نظرات منفی درباره پیامد ترور سلیمانی را در هر دو زمینه احتمال جنگ با ایران و امنیت آمریکا اعلام کرده‌اند.

 تنها حدود یک‌سوم از جمهوری‌خواهان و مستقل‌های نزدیک به آنها (۳۴ درصد) می‌گویند که رویکرد ترامپ در برابر ایران، احتمال آغاز جنگ گسترده را کاهش و امنیت ایالات‌متحده را افزایش داده است.  در جناح مقابل، اکثریت مطلق دموکرات‌ها(۸۱ درصد) بر این باورند که رویکرد دولت آمریکا علیه ایران، احتمال بروز جنگ بین دو کشور را افزایش داده است. 

درحالی‌که ۵۶ درصد از جمهوری‌خواهان و مستقل‌های نزدیک به آنها معتقدند رویکرد ترامپ در قبال ایران، آمریکا را امن‌تر کرده است، اکثریت بزرگ‌تری از دموکرات‌ها (۷۵ درصد) این رویکرد را موجب کاهش امنیت ایالات‌متحده دانسته‌اند.  با این‌حال، جمهوری‌خواهان و طیف‌های وابسته به آنها، از تصمیم ترامپ برای ترور شهید سلیمانی حمایت قاطع‌تری نشان داده‌اند؛ ۸۴ درصد از این جناح معتقدند که این تصمیم درستی بوده است و ۱۱ درصد دیگر نیز آن را خطا دانسته‌اند. دموکرات‌ها نیز با نسبت ۷۳ به ۱۷ درصد، تصمیم ترامپ برای ترور شهید سلیمانی را خطا می‌دانند.

 اما در میان یک‌چهارم از جمهوری‌خواهان که معتقدند رویکرد ترامپ در قبال ایران احتمال بروز درگیری بین دو کشور را افزایش داده است، ۶۵ درصد کماکان از تصمیم ترامپ برای ترور شهید سلیمانی حمایت کرده‌اند و این نکته قابل‌توجهی است. ۳۱ درصد دیگر از جمهوری‌خواهانی که رویکرد ترامپ را موجب افزایش احتمال جنگ با ایران دانسته‌اند، تصمیم ترور را خطا می‌دانند.

 اما دو عامل سن و جنسیت نیز بر نظر افراد درباره این ترور موثر بوده است. در این بین زنان حدود ۲۰ درصد کمتر از مردان اعلام کرده‌اند که تصمیم ترامپ برای ترور سلیمانی درست بوده است.(۳۷ در برابر ۵۸) همین‌طور افرادی که کمتر از ۳۰ سال دارند نیز تنها گروه سنی هستند که اکثریت آنها تصمیم ترامپ را خطا (۵۱ درصد) دانسته‌اند نه درست(۴۰ درصد). این تمایزها به نظرات درباره رویکرد کلی ترامپ در برابر ایران نیز گسترش می‌یابد. چنانچه اکثریت زنان(۶۲ درصد) می‌گویند رویکرد دولت در برابر ایران شانس بروز یک تقابل نظامی گسترده را افزایش داده است. این درحالی است که ۴۷ درصد از مردان این اعتقاد را دارند.

 اما در مجموع نیز شمار بیشتری از آمریکایی‌ها(۵۳ درصد) می‌گویند که اعتماد کمی نسبت به گفته‌های ترامپ پیرامون ایران دارند یا اصلا به آنها اعتمادی ندارند. در مقابل نیز اقلیت ۴۵ درصدی می‌گویند که اعتماد بالا یا متوسطی را در این زمینه به ترامپ دارند. آمارها نشان می‌دهند جمهوری‌خواهان و طیف‌های وابسته، اعتماد  بیشتری به سخنان ترامپ در برابر ایران نسبت به دموکرات‌ها و طیف‌های وابسته آنان دارند. اما در همین بین نیز شکاف عمیقی در اعتماد به دولت در این زمینه بین افرادی که به‌عنوان جمهوری‌خواه شناخته می‌شوند و کسانی که به آنان نزدیک هستند وجود دارد.

 در میان کسانی که خود را جمهوری‌خواه می‌نامند، ۵۷ درصد اعتماد بالایی به سخنان رئیس‌جمهور در برابر ایران دارند؛ و اما در میان مستقلین نزدیک به جمهوری‌خواه که یک‌سوم از جامعه آماری «جمهوری‌خواهان و طیف‌های نزدیک به آنان» را در این نظرسنجی تشکیل می‌دهند، تنها ۳۳ درصد اعتماد بالایی به مواضع و سخنان ترامپ پیرامون ایران دارند.  اما دموکرات‌ها و طیف‌های نزدیک به آنان هر دو به میزان بالایی نسبت به صحبت‌های ترامپ درباره ایران بی‌اعتماد هستند به‌ترتیب ۶۲ و ۵۷ درصد از این دو گروه نیز اعلام کرده‌اند که به هرچه که ترامپ درباره ایران می‌گوید اعتمادی ندارند.

 اما به‌طور کلی در میان مستقل‌ها که شامل طیف‌های نزدیک به هر دو جناح می‌شود، ۶۰ درصد می‌گویند که اعتماد کمی به سخنان ترامپ درباره ایران دارند یا اصلا به آن‌ اعتماد ندارند. از این تعداد ۳۶ درصد به‌طور کامل هیچ اعتمادی به ترامپ ندارند و نزدیک به ۳۸ درصد می‌گویند که اعتماد متوسطی به ترامپ در این زمینه دارند.

 اما یک نظرسنجی دیگر نیز در زمینه سیاست‌ها و رویکرد ترامپ در برابر ایران به‌طور مشترک توسط مراکز ان‌پی‌آر، پی‌بی‌اس نیوز آوور و ماریست انجام شده است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که نیمی از مردم آمریکا با اقدامات رئیس‌جمهوری این کشور در قبال ایران مخالف هستند. نتایج این نظرسنجی جدید نشان داد نزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان(۴۹ درصد) اعلام کرده‌اند با اقدامات تنش‌زای ترامپ در مقابل ایران مخالف هستند این درحالی است که ۴۲ درصد نظر موافقی داشتند. نتایج این نظرسنجی بر اساس تفکیک میان شرکت‌کنندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه اندکی متفاوت بود. ۸۴ درصد از حامیان حزب دموکرات اقدامات رئیس‌جمهوری کشورشان در قبال ایران را رد کردند، با این حال ۸۸ درصد از هم حزبی‌های جمهوری‌خواه ترامپ از اقدامات تنش‌زای او حمایت کردند. در میان شرکت‌کنندگان مستقل نیز ۴۹ درصد نظر مخالف و ۴۲ درصد نظر موافق داشتند.