آخرین گمانه‌زنی‌ها در آستانه امضای توافق فاز اول | مس مرز 6300 دلاری را رد کرد

12:41 - 1400/01/21
قرار است روز آینده چین و آمریکا توافق مرحله نخست مذاکرات تجاری را بر روی کاغذ بیاورند و رسمی کنند. در همین حال بعضی اخبار به آغاز مذاکراتی برای عقب‌گرد در جنگ تعرفه‌ای و کاستن از تعرفه‌های قبلی اشاره می‌کنند و برخی دیگر همچنان بر نقاط سایه‌وار مذاکرات تاکید می‌کنند.
آخرین گمانه‌زنی‌ها در آستانه امضای توافق فاز اول | مس مرز 6300 دلاری را رد کرد

دنیای بورس: قیمت کامودیتی‌ها در آستانه این توافق نشانه‌های مثبت ولی محتاطانه‌ای صادر می‌کنند. در مهم‌ترین مورد طلا در مسیر نزولی کمی دیگر پیش رفته و قیمت مس بعد از مدت‌ها از مرز 6300 دلاری در هر تن عبور کرد. با این وجود هم‌چنان برخی تردیدها در حصول توافق وجود دارد.

در بارزترین مورد رویترز در گزارشی نوشته است که تعهداتی که چین در رابطه با فاز اول توافق پذیرفته است بیشتر از توان این کشور است و می‌تواند آسیب‌های قابل‌توجهی به اقتصاد این کشور وارد کند. همچنان اخبار دقیقی از جزئیات این توافق وجود ندارد. با این حال از میانه دسامبر که توافق به صورت شفاهی بین طرفین حاصل شد برخی ارقام به عنوان تعهدات چین در رابطه با خرید محصولات کشاورزی، صنعتی و انرژی آمریکا مطرح شد.

به عنوان مثال رویترز اشاره می‌کند که چین قرار است طی دو سال آینده نسبت به سال 2017 ، که طی آن چین از آمریکا نزدیک به 24 میلیارد دلار محصولات کشاورزی خریداری کرد، 32 میلیارد بیشتر محصول خریداری کند. برخی تحلیلگران اشاره می‌کنند که با کاهش تعرفه‌ها، محصولات سایر کشورهایی که با چین تبادل تجاری دارند رقابتی‌تر خواهد شد و این در حالی است که چین متعهد شده تا نزدیک به 40 میلیارد دلار در سال از آمریکا محصول کشاورزی بخرد. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند این اتفاق بازار داخلی چین را به شدت تحت فشار قرار داد.

همچنین چین تعهد کرده که خرید محصولات مرتبط با انرژی  را به میزان 50 میلیارد دلار و خرید محصولات صنعتی را در حدود 80 میلیارد دلار افزایش دهد. گویا این راهی است که آمریکا برای کاستن از کسری تجاری 300 میلیارد دلاری خود با چین انتخاب کرده است. رویترز استناد می‌کند در صورتی که این جزئیات صحت داشته باشد چین نه تنها بازارهای داخلی خود را مختل خواهد کرد بلکه از اهداف اشتغالزایی خود در سال‌های آتی نیز باز خواهد ماند.

به نظر می‌رسد این گزارش به صورت مقطعی توانست بر بازار اثر بگذارد. با این حال صحت این تحلیل‌ها با علامت سوال مواجه است، به خصوص از آن جهت که در این گزارش به جای استدلال عمدتا بر نقل‌قول‌های ساده و بازتاب نظر فعالان بازارها پرداخته شده است.همچنان باید منتظر ماند تا جزئیات دقیق این توافق منتشر شوند و ضمنا باید فرصت‌هایی که کاهش تعرفه‌ها برای اقتصاد چین فراهم می کند را نیز بررسی کرد.

در آخرین معاملات بازار جهانی تا این لحظه (19:40) معاملات کالاهای پایه مصرفی عموما با رشد محدود و محتاطانه قیمت دنبال می‌شود. معاملات 24 ساعت پیش روی بازار جهانی از حساسیت زیادی برخوردار خواهد بود.