پیش بینی بورس | دیده‌بان دوشنبه 23 دی 98

12:39 - 1400/01/21
روز گذشته بورس تهران رشد جالب توجه و تاریخی 4.4 درصدی را به ثبت رساند. خالص خرید حقیقی‌ها نیز به یک رکورد تاریخی و در سطح 945 میلیارد تومان رسید. همچنان صف‌های خرید در سهام باقی مانده بودند و بر این اساس انتظار برای جهش شاخص در معاملات امروز نیز وجود دارد. از سوی دیگر احتمال عرضه حقوقی‌ها و ثبت رکوردهای تازه از خالص خرید حقیقی‌ها در معاملات امروز نیز بالا است. باید منتظر ماند که حامیان هفته گذشته سهام آیا تنها پس از سه روز عرضه‌های سنگین را آغاز می‌کنند و آیا حقیقی‌ها توان مقابله با عرضه‌های احتمالی را دارند یا خیر؟
پیش بینی بورس | دیده‌بان دوشنبه 23 دی 98

دنیای بورس: بر اساس انتظارات موجود احتمالا طی یک ساعت نخست معاملات امروز باید رکورد تاریخی جدیدی برای شاخص کل به ثبت برسد. در این میان اگر خالص خرید حقیقی‌ها حتی از روز گذشته نیز فراتر رود می‌تواند از جدال سنگین حقیقی‌ها با عرضه‌های پرفشار حقوقی‌ها حکایت داشته باشد. در مطلب روز گذشته «دنیای بورس» با عنوان «آیا موعد فروش سهام فرارسیده است؟» بر اساس شواهد موجود و اتفاقات هفته گذشته به انتظار برای رشد پرشتاب سهام و فتح ابرکانال 400 هزار واحد اشاره شده بود. با این حال همان‌طور که در این گزارش و همچنین گزارش تحرک حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بورس تهران اشاره شد، کلید نوسان بورس در دستان حقوقی‌های در ظاهر گمنامی قرار دارد که در هفته گذشته حمایت تمام قدی را از سهام داشته‌اند و در شرایط کنونی می‌توانند با عرضه‌های سنگین خود ادامه مسیر صعودی پرشتاب سهام را دشوار سازند. با این حال پس از رکورد قابل توجه خالص خرید حقیقی‌ها در معاملات دیروز این احتمال وجود دارد این تردید وجود دارد که عرضه‌های سنگین نیز فروکش عطش خرید سهام را به دنبال داشته باشد.

مسیر نوسان دلار و بازار جهانی

در کنار تحرکات معامله‌گران بازار و قدرت‌نمایی نقدینگی نوسان دلار و قیمت کالاها در بازار جهانی نیز در شرایط کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روز گذشته در مطلبی به شباهت عجیب نوسان هفته‌های اخیر دلار با ماه‌های نخست سال اشاره شد. همان‌طور که مطرح شد دلار در ابتدای سال و تا میان اردیبهشت با انتظار برای جنگ مستقیم ایران و آمریکا رشد پرشتابی را در پیش گرفت و سطوح بیش از 15 هزار تومان را تجربه کرد. از اواخر آبان نیز به دنبال اعتراضات بنزینی و در ادامه شهادت سپهبد سلیمانی و انتقام سخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دلار چندین بار اوج گرفت و سطوح بیش از 14 هزار تومان را تجربه کرد. همان‌طور که در نمودار ضمیمه گزارش مزبور آورده شده باید منتظر ماند که آیا دلار پس از ناکامی در شکست سطوح مقاومتی الگوی نوسان نیمه نخست سال را تکمیل می‌کند یا خیر؟

در بازار جهانی نیز روزهای خاصی را شاهد هستیم. در این خصوص نیز در مطلبی با عنوان «شارژ جهانی بورس تهران در پایان هفته؟» به احتمال اثر مثبت توافق تجاری بر قیمت کالاها در بازار جهانی و واکنش سهام در بورس تهران به این موضوع اشاره شده است. بر این اساس اما و اگرهای حصول و توافق تجاری و همچنین سناریوهای واکنش بازارها به اختصار در گزارش مزبور توضیح داده شده است. گرچه سناریو پیش‌خور شدن توافق تجاری در قیمت کالاها مطرح است اما همچنان نمی‌توان با اطمینان نسبت به این موضوع اظهارنظر کرد. در لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر تن مس بیش از 6200 دلار بود.

ترافیک گزارش‌های پاییز در کدال

طی یک هفته آینده کدال شاهد موج عظیمی از گزارش‌های سه‌ماهه سوم خواهد بود. عملکرد پاییز شرکت‌ها نیز با عبور از جدال سخت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها و قدرت‌نمایی نقدینگی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. در این بین شرکت‌هایی که به همت دلایل بنیادی رشد کرده‌اند احتمالا اثر بیشتری از عملکرد پاییز می‌پذیرند. بر این اساس «دنیای بورس» بر حسب فصل‌های گذشته عملکرد پاییز 98 به همراه چهار فصل قبل از آن را برای بهره‌برداری مخاطبان در کانال تلگرامی منتشر می‌کند. این گزارش‌ها به صورت یک جدول از هر شرکت ارائه می‌شود و سعی می‌شود عملکرد شرکت‌های مهم نیز علاوه بر کانال تلگرامی «دنیای بورس» در گزارش‌های سایت نیز آورده شوند.