چالش های ترامپ در واکنش به ایران چیست؟

12:36 - 1400/01/21
پس از ترور جنایتکارانه‌ شهید سپهبد قاسم سلیمانی که به دستور ترامپ در بغداد انجام شد، فضای ایالات متحده نیز با واکنش‌های متعددی مواجه شد. در این نوشتار برخی از مهم‌ترین این مسائل مرور خواهد شد.
چالش های ترامپ در واکنش به ایران چیست؟

دنیای بورس: به گزارش رویترز، مقامات دموکرات آمریکا جمعه گذشته، اقدام ترامپ را محکوم و تاکید کردند تصمیم وی بی‌ملاحظگی بوده و ممکن است آمریکا را به یک جنگ دیگر در خاورمیانه بکشاند. جو بایدن، رقیب اصلی انتخابات 2020 دونالد ترامپ نحوه ریاست جمهوری وی را ماجراجویانه و ناپایدار خوانده است.

 فشار از سوی حزب مخالف ترامپ، در شرایطی است که وی به تازگی در مجلس نمایندگان استیضاح شد و منتظر رای نهایی است که باید مجلس سنا بگیرد. هرچند تا کنون همه تحلیل‌ها تاکید دارند ترامپ در سنا تبرعه می‌شود، اما نمی‌توان تصمیمات وی در شرایط حساس فعلی را بر این ماجرا بی‌اثر دانست. به ویژه آنکه، دیروز جان بولتن، مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ نیز اعلام آمادگی کرده علیه وی در مجلس شهادت دهد.

 نظرسنجی‌های عمومی نیز نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به طور عمومی مخالف مداخله‌های نظامی ایالات متحده خارج از مرزهای این کشور است. نظرسنجی شرکت مشاوره‌ای شیکاگو در سال گذشته نشان می‌دهد فقط 27 درصد آمریکایی‌ها معتقدند مداخلات نظامی باعث امن‌تر شدن ایالات متحده شده است. همچنین، بر اساس این نظرسنجی، حدود نیمی از آمریکایی‌ها معتقدند این اقدامات باعث ناامن‌تر شدن این کشور شده است.

 با توجه به موارد بالا، برخی کارشناسان معتقدند ترامپ مسیر پرچالشی را برای تشدید تنش‌ها با ایران پیش رو خواهد داشت. در سوی دیگر، برخی معتقدند اقدامات اخیر ترامپ با بحرانی کردن شرایط و امنیتی شدن فضا ممکن است جایگاه وی را در انتخابات آینده تقویت کند. باید دید «ترامپ دیوانه» چه تصمیمی خواهد گرفت.