همتی: قیمت دلار پایین می‌آید| مشاهدات میدانی «دنیای بورس» از فردوسی و دوبی

12:36 - 1400/01/21
همزمان با صحبت های عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره پایین آمدن قیمت دلار، حالا «دنیای بورس» از بازار آزاد ارز مشاهدات عینی به عمل آورده است.
همتی: قیمت دلار پایین می‌آید| مشاهدات میدانی «دنیای بورس» از فردوسی و دوبی

به گزارش «دنیای بورس»، رئیس بانک مرکزی امروز بار دیگر در حاشیه نشست هیئت دولت از پایین آمدن نرخ دلار خبر داده است. به گفته وی دلار از سطوح ذاتی و واقعی آن بالاتر است و به خاطر شوک‌های سیاسی التهاب بازار ارز نیز طبیعی است که احتمالا موقت خواهد بود.

 همتی همچنین در این مصاحبه عنوان کرده که نرخ دلار در صرافی‌ها کمتر از نرخ بازار است و آن را دلیلی برای کاهش ارز مطرح کرده است. بر این اساس «دنیای بورس» بررسی اجمالی را از صرافی‌های خیابان فردوسی انجام داد تا صحت این خبر را جویا شود.

 صرافی ملی بدون تغییر نرخ هر دلار را با نرخ 13380 به فروش می‌رساند که نسبت به دیروز تغییر نکرده است. با این حال این صرافی با صف طولانی همراه است که برای خرید ارز باید اسم‌نویسی و در صف انتظار ماند. نرخ دلار در برخی از صرافی‌ها به حدود 13750 می‌رسید. این صرافی‌ها نیز محدودیت خرید 2 هزار یورو یا معادل آن را دارند و بر این اساس هر شخص با کارت ملی و مدارک شناسایی (شناسنامه، کارت بانکی شخص و خط همراه به نام شخص) می‌تواند ارز خود را این نرخ تامین کند.

 اما کف بازار نرخ‌های فراوانی شنیده می‌شود. نرخ‌ها بعضا تا 14100 تومان و شاید برخی از دلالان نرخ‌های بیشتر یا کمتری را ارائه می‌دهند. رئیس بانک مرکزی تاکید کرده که نیاز واقعی ارز را پاسخ می‌دهیم و نرخ‌ها هم پایین می‌آید. فارغ از نوسان آتی ارز که به شدت به اخبار سیاسی وابسته است اما اگر به خرید ارز نیاز دارید لازم است که جستجو دقیق‌تری داشته باشید تا بهینه‌ترین نرخ را داشته باشید. همچنین «دنیای بورس» نرخ درهم را از تجار دوبی جویا شد که نرخی حدود 3750 تا 3800 در نوسان بود. بر این اساس اگر نرخ ثابت درهم به دلار در نظر گرفته شود نرخ دلار معادل درهم حدود 13850 به دست می‌آید.