تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز چهارشنبه 18 دی 1398

12:36 - 1400/01/21
بورس تهران این هفته را در خاص‌ترین شرایط ممکن به پایان برد. حمله موشکی شب گذشته به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق تنش‌های بین دو کشور را وارد مرحله‌ای جدید و در عین حال حساس کرده است. مقام ناظر بورسی با عنوان تلاش برای کنترل هیجانات بازار سهام دامنه نوسانات معاملات امروز را به 2 درصد محدود کرد و اما در پایان معاملات شاهد بهبود تقاضا در تعداد زیادی از نمادها بودیم. همان‌طور که می‌بینیم گسستگی در اتفاقات بورس تهران زیاد شده است.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز چهارشنبه 18 دی 1398

دنیای بورس: شاخص کل بورس آخرین جلسه معاملاتی هفته را با افت 5035 واحدی پشت سر گذاشت و به این ترتیب برآیند تغییرات شاخص کل در هفته جاری 8 درصد و در جهت ریزش بوده است. تصمیم مقام ناظر به محدود ساختن دامنه نوسان به نوعی تلاش حداقلی برای جلوگیری از تعطیلی بازار است. با این حال روند معاملات انتهایی بورس نشانه‌هایی از بازگشت خوشبینی‌ها به میان فعالان اقتصادی دارد.

نگاهی به آمار معاملات چهارشنبه

ارزش معاملات خرد بورس در معاملات امروز در حدود 1744 میلیارد تومان بود که افت قابل‌توجهی را نسبت به جلسات قبل نشان می‌دهد. این مساله در دو قالب کلی قابل‌توضیح است: نخست آن که تقابل رو در روی ایران و آمریکا از یک طرف قسمتی از سهامداران امیدوار به راه حل بدون تنش را در جبهه عرضه جا داد و ضمنا تقاضای موجود برای سهام را نیز با درنگ بیشتری مواجه کرد. در عین حال محدود کردن دامنه نوسان نیز در نوع خود بر قفل شدن معاملات اثرگذار بوده است. با این حال نمی‌توان چندان این فرض را رد کرد که قفل‌ شدن معاملات در ساعات ابتدایی چیزی غیر از خواسته مقام ناظر بود.

با این حال آن‌چه سبب می‌شود تا معاملات پایانی امروز را نشانه‌هایی از بازگشت خوشبینی در نظر بگیریم هم در آمار بورسی و هم در اخبار قابل رصد است. نخست آن که نماگرهای سایر بازارها از فروکش نسبی التهاب خبر می‌دهند. طلا از سطح 1605 دلاری هر اونس به سطح 1581 دلاری بازگشته و نفت برنت که شب گذشته تا 71.28 دلار در بشکه پیش رفته بود امروز در سطح 68.61 دلار قرار دارد.

عدم پاسخ فوری و موضع‌گیری امریکا در قبال اتفاقات رخ‌داده سبب شده است تا سرمایه‌گذاران مختلف با این امید که درگیری‌ها در سطح فعلی متوقف شود از فضای التهاب‌آمیز کمی فاصله بگیرند. به علاوه آن که اخبار بیشتر حاکی از هماهنگی مقامات ایرانی و عراقی در رابطه با این حمله بوده و این مساله خود می‌تواند از عمق تنش‌ها کم کند.

از نگاه آماری نیز حدود ساعت 10، ارزش صفوف فروش بازار سهام به حدود 4 هزار میلیارد تومان می‌رسید. این عدد در دادوستدهای پایانی به 2350 میلیارد تومان تقلیل یافته بود. تعداد قابل‌توجهی از صف‌های فروش بازار، با حجم و ارزش‌های قابل‌توجه جمع‌آوری شد. در این بین واکنش معامله‌گران به برخی اخبار مثبت در رابطه با تصویب لایحه مربوط به تجدید ارزیابی بنگاه‌ها توانست برخی از نمادهای مطرح را به محدوده مثبت بکشاند. صرف واکنش به این دسته از اخبار می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت آرامش به معاملات بورسی داشته باشد.

آینده بورس چگونه خواهد بود؟

بدون شک پایان هفته حساس و تعیین‌کننده‌ای نه تنها پیش سرمایه‌گذاران، که پیش روی تمامی کشور است. نحوه واکنش آمریکا به حملات شب گذشته در مسیر بعدی تعیین‌کننده خواهد بود. اگر تا ابتدای هفته آینده اقدام خصمانه‌ای از سوی طرف امریکایی سر نگیرد به نظر می‌رسد بورس راه آسان‌تری برای بازگشت به مسیر تعادل در پیش خواهد داشت. در غیر این صورت بار دیگر باید بار دیگر و لحظه به لحظه به رصد اخبار نشست.