دلار رشد کرد، سکه به 5 میلیون رسید

12:33 - 1400/01/21
امروز نیز بازار ارز از تنش‌های منطقه‌ای اثر پذیرفت بار دیگر به سطح 14 هزار تومان نزدیک شد. سکه نیز تحت تاثیر رشد نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین انتظار برای واکنش طلا در بازار جهانی به تنش‌های خاورمیانه به رشد خود ادامه داد. تقریبا نگاه همه بازارها، اعم از داخلی و جهانی به اتفاقات منطقه دوخته شده است و واکنش بازار ارز و سکه نیز در همین راستاست.
دلار رشد کرد، سکه به 5 میلیون رسید

دنیای بورس: سقوط بورس‌های عربی را می‌توان مقدمه‌ای بر واکنش‌های ادامه‌دار بازارهای دیگر نقاط جهان به اوج‌گیری تنش خاورمیانه مطرح کرد. در چنین شرایطی انتظار برای بازگشایی بازار جهانی در بامداد دوشنبه بیش از همیشه اوج گرفته است. سکه نیز از دو عامل بازار جهانی و نوسان دلار در بازار داخل تاثیر گرفته صعود پرشتابی را ثبت کرد. سکه حدود 200 هزار تومان و دلار بیش از 300 تومان نسبت به روز گذشته رشد کرد. نکته جالب توجه پیشی گرفتن بازدهی سکه از دلار است. بازدهی سکه از ابتدای سال 98 تاکنون حدود 8 درصد بوده و بازدهی دلار کمی بیش از 4 درصد است. سکه بار دیگر به سقف 8 ماهه خود (سطوح بیش از 5 میلیون) هجوم آورده است. پیش از این در هفته‌های پایانی اردیبهشت و با اوج‌گیری تنش‌های خاورمیانه سکه سطوح بیش از 5 میلیون تومان را تجربه کرده بود.

در چنین شرایطی شاید عاملی که بیش از همه بتواند قیمت طلا را دستخوش نوسان کند اخبار از واکنش ایران به جنایت آمریکا است. ادامه‌دار شدن تنش‌ها در شرایط کنونی می‌تواند رکوردهای جدیدی را برای طلا در بازار جهانی ثبت کند و سقوط سهام را به دنبال داشته باشد.

این موضوع در بازار داخل با سقوط دسته‌جمعی سهام در معاملات دو روز اخیر و رشد قیمت ارز و سکه نشان داده است. در هفته‌های گذشته اشاره شده بود که بیش از هر چیز دیگری اخبار غیراقتصادی می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد. حال نیز بهانه‌ای قدرتمند برای هراس فعالان اقتصادی ایجاد شده و قیمت‌ها را در بازارهای داخلی صعودی کرده است. در این وضعیت همچنان باید اخبار پیرامون تنش‌های خاورمیانه را برای پیشبینی روند آتی دنبال کرد.

دلار رشد کرد، سکه به 5 میلیون رسید3