پیش بینی بورس امروز | دیده بان یکشنبه 15 دی 98

12:30 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران روز گذشته ریزش تاریخی بیش از 16 هزار واحدی را تجربه کرد. این نماگر بیش از چهار درصد در معاملات دیروز عقب نشست. گرچه حقوقی‌ها حمایت سراسری و ویژه‌ای را از سهام داشتند اما در پایان معاملات صف فروش بسیار از نمادها به خصوص کوچک‌ترهای بازار باقی مانده بود. البته نکته امیدوارکننده جمع شدن صف فروش بزرگان بازار و احتمال ادامه حمایت حقوقی‌ها در دقایق نخست معاملات امروز از این نمادها است که می‌تواند در کاهش شدت التهاب سهام موثر باشد. با این حال همچنان نگرانی از عوامل غیراقتصادی را نمی‌توان کاملا کنار گذاشت.
پیش بینی بورس امروز | دیده بان یکشنبه 15 دی 98

دنیای بورس: ریزشی قابل توجه در معاملات نخستین روز بورس بعد از شهادت سردار سلیمانی و جنایت آمریکایی‌ها رقم خورد. حقوقی‌ها تا توانستند از سهام حمایت کردند و خالص خرید حقوقی‌ها در معاملات دیروز به بیش از 1800 میلیارد تومان رسید. صف‌های سنگین و چندین و چند صد میلیونی سهام در نمادهای بزرگ عمدتا جمع شدند و همین موضوع باعث شده بود که بیش از 70 درصد از ارزش معاملات خرد بورس تهران به این نمادها که نیمی از ارزش بازار سهام را در اختیار داشتند اختصاص پیدا کند. با همین قدرت حقوقی‌ها بود که صف فروش نمادهای بزرگ کالایی تا لحظات پایانی معاملات جمع‌‌آوری شد. تلاش برای جمع‌آوری سهام بزرگان خودرویی و بانکی نیز انجام شد که البته در این بخش با وجود خریدهای سنگین اما صف فروش این نمادها باقی ماندند.

سرنوشت معاملات یکشنبه 

معاملات امروز در حالی آغاز می‌شود که از طرفی حمایت حقوقی‌ها و جمع شدن صف‌های فروش بزرگان کالایی تا پایان معاملات دیروز امید به فروکش هیجان فروش را ایجاد کرده است و از سوی دیگر همچنان نمی‌توان هراس از وقوع دوباره عوامل غیراقتصادی را کنار گذاشت. روز گذشته طی دو مطلب به برآورد از مسیر کوتاه‌مدت و امروز بورس تهران پرداخته شد.

در این خصوص عنوان شده بود که اگر ریسک غیراقتصادی را کنار بگذاریم، تاکید می‌شود ریسک درگیری مستقیم اگر کاملا کنار گذاشته شود انتظار برای فروکش هیجان فروش سهام وجود دارد. به این ترتیب پس از جمع شدن صف‌های فروش بزرگان در معاملات دیروز احتمال ادامه این رویه در معاملات امروز نیز وجود دارد و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت صف‌های فروش بزرگان سهام در ابتدای معاملات امروز جمع‌آوری شوند. اما در خصوص کوچک‌ترها نیز این موضوع مطرح شده بود که عمده صف‌های فروش باقیمانده به این نمادها اختصاص دارند. همان‌طور که اشاره شد حدود 70 درصد از ارزش معاملات 2700 میلیارد تومانی روز گذشته بورس تهران به 36 نماد با سهم بیش از 50 درصد از کل ارزش بازار بورس تهران اختصاص پیدا کرده بود. در نتیجه حقوقی‌ها گرچه به خوبی درسهام فعالیت دارند اما عمده خرید این دسته از معامله‌گران در نمادهای بزرگ‌تر انجام شده است.

بر این اساس در سناریوهای مطرح‌شده برای معاملات باید گفت که با امید به کاهش تنش و کنار گذاشتن احتمال درگیری‌های مستقیم نظامی احتمالا امروز معاملات سهام بزرگان به تعادل برسد. جمع شدن صف فروش سنگین کوچک‌ترها احتمالا برعهده خود این معامله‌گران قرار گیرد. پس از جمع شدن صف فروش سنگین در این نمادها و کاهش التهاب سهام ممکن است افزایش تقاضا برای سهام کوچک‌تر را نیز شاهد باشیم. اما تمام این موارد در سایه نگرانی از روزهای آتی است که می‌تواند همچنان فشار فروش را در سهام نگه دارد.

نگرانی از ادامه هفته

در این خصوص پس از جنایت آمریکایی همچنان رجزخوانی‌های سران این کشور در تقابل با هرگونه تحرکات در خاورمیانه ادامه دارد. در چنین شرایطی طبیعتا باید نسبتا به اتفاقات آتی نگران بود. هیچ‌گونه پیشبینی دقیقی در این خصوص نمی‌توان داشت و برخی از معامله‌گران در شرایط کنونی همچنان فروش و خروج از سهام را با سایه سنگین ادامه‌دار شدن ریسک‌های غیراقتصادی عقلانی‌تر می‌دانند. اگر همچنان انتظار ادامه تنش‌ها به خصوص در کوتاه‌مدت را دارید باید به احتمال ادامه هیجان فروش در بازار اشاره داشت.

از سوی دیگر اما بهانه‌ها را برای خرید سهام باید مطرح کرد. احتمالا تا پایان سال یا اوایل سال آینده گزارش توجیهی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های گروه خودرو و بانک روی کدال بنشیند. روز گذشته همراه اول نیز از اقدامات برای انجام این افزایش سرمایه خبر داده بود. در نقطه مقابل همچنان تب دلار داغ است و در این شرایط سهام کالایی با چشم‌انداز رشد محسوس سودآوری مواجه هستند. نگرانی در برابر بهانه‌ها و دلایل ارزندگی سهام قرارگرفته‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به عدم امکان پیشبینی دقیق روزهای آتی بهتر است هر معامله‌گری بر اساس میزان ریسک خود و همچنین حسی که به اتفاقات آتی دارد به خرید و فروش سهام بپردازد.