با واسطه گری سوییس صورت گرفت

رد و بدل پیام میان ایران و امریکا

12:30 - 1400/01/21
درحالی که بعد از حملات بالگردهای امریکایی به بغداد، پیام هایی میان ایران و امریکا رد و بدل شد، حالا خبرگزاری های روسیه گفته اند که جنگی میان ایران و امریکا به وقوع نخواهد پیوست.
رد و بدل پیام میان ایران و امریکا

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری ها، خبرگزاری بین‌الملی ریانووستی روسیه گفته است، ترور سردار سلیمانی جنگ ایران و امریکا را به همراه نخواهد داشت. آیدین سکزر، سیاست شناس روسی، معتقد است که ترور سردار سلیمانی آغاز جنگ میان امریکا و ایران را به همراه نخواهد داشت، اما احتمال حمله ایران علیه پایگاه های امریکایی وجود دارد.

به گفته سکزر، میان ترامپ و آیت الله خامنه ای مذاکرت پشت پرده ای در جریان است. ایران با برخی از کشورهای اروپایی و از جمله، انگلیس نیز رابطه نزدیکی دارد. در چنین شرایطی، می توان گفت که آیت الله خامنه ای دستور حمله علیه سفارت امریکا را صادر نکرده است.

 

ابراز نگرانی پوتین از ترور سردار سلیمانی

سخنگوی کرملین گفت پوتین در تماس تلفنی با ماکرون از ترور سردار سلیمانی ابراز نگرانی کرده و عملیات آمریکایی‌ها را مسبب افزایش تنش‌ها در منطقه دانسته است. 

 

واکنش رئیس پارلمان عراق

رئیس پارلمان عراق هم گفته است، حمله آمریکا نقض حاکمیت عراق بود. «محمد حلبوسی» شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را به مردم ایران و عراق تسلیت گفت. الحلبوسی همچنین عملیات تروریستی آمریکا را نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌المللی دانست.

 

پمپئو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم

در همین حال مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا گفته است، به دنبال جنگ با ایران نیستیم اما دست‌بسته هم نخواهیم ماند. وی مدعی شده حمله‌ای که سلیمانی را هدف قرار داد قانونی بود. دنبال جنگ با ایران نیستیم اما درحالی که جان آمریکایی ها را در خطر ببینیم، دست‌بسته هم نخواهیم ماند. آمریکا هر آنچه در توان دارد برای حمایت از منافع خود در منطقه به کار می‌بندد. احتمال هرگونه حمله سایبری علیه خود از سوی ایران را مد نظر داریم.

 

فرانسه: در جهت با ثبات سازی حرکت کنیم

فرانسه در پیامی تاکید کرد: در جهت با ثبات‌سازی خاور میانه تلاش می‌کنیم. معاون وزیر امور خارجه فرانسه در پی شهادت سپهبد سلیمانی در حمله تروریستی آمریکا گفت اولویت فرانسه باثبات‌سازی خاورمیانه است. آملی دومونشَلَن اظهار کرد «چیزی که دارد اتفاق می‌افتد همان چیزی است که ما از آن می‌ترسیدیم: تنش‌ها بین ایران و آمریکا در حال افزایش است.

در همین حال وزیر خارجه آمریکا از بیانیه وزارت خارجه فرانسه درباره ترور سردار سلیمانی انتقاد کرد و گفت، بیانیه فرانسویها در مسیر اشتباهی بود.

 

تسلیت روسیه به مردم ایران

همچنین وزارت امور خارجه روسیه بابت شهادت سردار سلیمانی به مردم ایران تسلیت گفت. دستگاه دیپلماسی روسیه  ترور سردار سلیمانی را "یک گام بی پروایانه" از سوی دولت آمریکا توصیف کرده که منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود. وزارت خارجه روسیه اعلام کرده :" قاسم سلیمانی  با وفاداری در خدمت دفاع از منافع ملی ایران بود و ما به ملت ایران تسلیت می‌گوییم."

 

وزارت دفاع روسیه: اقدام امریکا کوتاه بینانه است

در همین حال وزارت دفاع روسیه گفته است، ترور قاسم سلیمانی، یک اقدام کوته‌بینانه از سوی آمریکا بود. این اقدام آمریکا باعث افزایش تنش نظامی و سیاسی در منطقه می‌شود.

 

سوئیس: پیام های میان ایران و امریکا رد و بدل شد

سوئیس می گوید: پیام‌هایی را بین ایران و آمریکا مبادله کرده است. وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد سفیر این کشور در تهران پیام‌هایی را از آمریکا به ایران منتقل کرده است. انتقال این پیام‌ها پس از ترور سردار سلیمانی بوده است.

 

لبنان، شهادت سلیمانی را تسلیت گفت

رئیس‌جمهور لبنان شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت. میشل عون با ارسال پیامی مکتوب برای روحانی، حمله تروریستی آمریکا را محکوم کرد و شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت.

 

لوپوئن: دینامیت به انبار باروت

نشریه فرانسوی زبان لوپوئن نیز گفته است، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با حمله به خودروی سردار قاسم سلیمانی که به کشته شدن وی منجر شد دینامیت را به داخل جعبه باروت انداخته است.

 

اسکای نیوز: سطح امنیت بالا رفت

اسکای‌نیوز هم البته گفته است، سطح امنیتی در پایگاه‌های انگلیس در خاورمیانه افزایش یافت. در پی ترور و شهادت سردار سلیمانی توسط نظامیان تروریست آمریکایی در بغداد، پایگاه‌های نظامی انگلیس در منطقه غرب آسیا به حالت آماده‌باش درآمدند.