تامین نیاز ارزی توسط معدنی ها| عملکرد 4 بورسی

12:30 - 1400/01/21
رئیس هیات عامل ایمیدرو عملکرد 4 شرکت بورسی را در حالی اعلام کرد که به گفته خداداد غریب پور از هر سه دلار ارز کشور،‌ یک دلار از حوزه صنایع معدنی و معادن تامین می‌شود و چنین رخدادی در قالب همکاری بدنه حاکمیتی، شرکت‌ها و بانک‌مرکزی ایجاد شده است.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، خداداد غریب‌پور در نخستین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی ایمیدرو گفت: امسال ۵۸۰ میلیون دلار طرح در گل‌گهر راه‌اندازی شده و این مجموعه ۵/ ۲ میلیارد دلار طرح در دست اجرا یا راه‌اندازی دارد و فولادمبارکه تختال‌های API را با صرفه‌جویی سالانه ۳۰۰ میلیون یورویی راه‌اندازی کرده است.

وی افزود: عملکرد شرکت ملی مس در ۶ ماه به اندازه ۱۲ماه سال قبل بوده و‌ فولاد خوزستان به بالاترین رقم صادراتی رسیده و باید گفت منطقه ویژه خلیج‌فارس نقش ارزنده‌ای در توسعه صادرات و ارزآوری ایفا می‌کند و همچنین آلومینای جاجرم (بنا بر گزارش سازمان مدیریت صنعتی) سریع‌ترین رشد را در بین ۵۰۰ شرکت برتر کسب کرده است.

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو ادامه داد: فولادمبارکه به‌زودی با رسیدن به سرمایه ۲۱ هزار میلیارد تومانی از بزرگ‌ترین هلدینگ بازار سرمایه یعنی هلدینگ خلیج‌فارس سبقت  می‌گیرد. همچنین پس از آن شرکت مس، چادرملو و گل‌گهر هم افزایش سرمایه خواهند داشت.

وی با بیان رشد ۱۵ درصدی صادرات معدن و صنایع معدنی در هشت ماه امسال و رشد بیش از ۵ درصدی تولید فولاد خام در ۱۱ ماه ۲۰۱۹ گفت: حوزه معدن و صنایع معدنی بیش از ۱/ ۱ میلیارد دلار طرح از ابتدای سال ۹۸ راه‌اندازی کرده و ۵/ ۱ میلیارد دلار نیز آماده راه‌اندازی دارد.

غریب‌پور همچنین به اقدامات جدید این سازمان اشاره کرد و گفت: ایمیدرو برنامه حمایت از صنایع سنگ‌های تزئینی و همچنین قیمتی را با همکاری تشکل‌های تخصصی، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف در استان‌های خراسان‌رضوی و اصفهان آغاز کرده است.

غریب‌پور به اکتشافات انجام شده اشاره کرد و گفت: از نیمه دوم سال گذشته سطح اکتشافات از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع به ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع افزایش پیدا کرده و طبق گزارش‌های جدید، اکنون ۹۰ درصد از مقدمات در این برنامه انجام شده است.

به گفته وی از هر سه دلار ارز کشور،‌ یک دلار از حوزه صنایع معدنی و معادن تامین می‌شود و چنین رخدادی در قالب همکاری بدنه حاکمیتی، شرکت‌ها و بانک‌مرکزی ایجاد شده است.