وال پست چیست؟ 10 نکته برای نبشی کشی ساختمان

12:30 - 1400/01/21
نبشی کشی دیوارها در ساختمان سازی یکی از مراحل مهم و تاثیرگذار بر کیفیت سازه تلقی می شود و در این روش به منظور جلوگیری از تخریب دیوارهای ساختمانی در هنگام زلزله با استفاده از کلاف، نبشی و یا قوطی دیوارها محکم می گردد. به این نگهدارنده دیوار که باعث درگیری دیوار با اسکلت و استحکام در برابر باد و زلزله می شود وال پست می گویند.
وال پست چیست؟ 10 نکته برای نبشی کشی ساختمان

رپرتاژ آگهی: استحکام وال پست به کیفیت محصولات مورد استفاده در آن بستگی دارد بنابراین چنانچه کیفیت و قیمت نبشی مورد استفاده در این سازه بالاتر باشد استحکام و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود از این رو دقت در انتخاب محصولات باکیفیت اولین گام پیش از نصب و شروع نبشی کشی می باشد. در ادامه شما را با تمام مراحل راه اندازی این سازه آشنا خواهیم کرد.

وال پست چیست؟ 10 نکته برای نبشی کشی ساختمان18

وال پست چیست؟

همان طور که ذکر شد به طور کلی وال پست به عنوان نگهدارنده دیوار بوده و موجب درگیری دیوار با اسکلت و استحکام دیوار در برابر باد و زلزله می شود و عدم نبشی کشی دیوار از اشکالات اساسی در ساختمان سازی به حساب می آید. در کل می توان گفت که وال پست به صورت کلافی در طول های مشخص بوده که برای یکپارچه نمودن دیوار به کار می رود و در دو نوع فلزی و یا بتن آرمه موجود است. نوع فلزی آن به صورت نبشی، ناودانی و یا قوطی بوده که بر اساس قیمت ناودانی و سایر محصولات هزینه وال پست نیز متفاوت می باشد.

جهت نصب وال پست دو سر آن را باید به گونه ای قرار داد که در کف و سقف مهار گردند. نکته قابل ذکر این است که چنانچه دیوار پیرامونی از نوع پانل سه بعدی باشد به مهار خاصی نیاز نخواهد داشت ولی اگر دیوار از نوع آجری باشد بایستی از نبشی کشی استفاده کرد. در این راستا می توان پیش از بتن ریزی درون ستون ها، پلیت هایی قرار داد که جهت جوش نبشی کمک کنند.

معرفی انواع وال پست
وال پست ها از نظر مقاطع مورد استفاده در آن ها به دو دسته فلزی و بتن آرمه تقسیم بندی می شوند. وال پست فلزی که شامل نبشی، ناودانی و قوطی می باشد در ساختمان هایی که اسکلت دارند مورد استفاده قرار گرفته و نوع بتن آرمه در سازه هایی با مصالح بنایی استفاده می شوند. همچنین از نظر مشخصات ظاهری نیز به دو دسته قائم و افقی تقسیم می شوند. وال پست قائم در صورتی که دهانه بزرگ باشد از روی تیرآهن طبقه پایین به بخش زیرین تیرآهن طبقه بالا در قسمت دهانه جوش داده می شوند و استفاده از وال پست های افقی سبب درگیری دیوار با اسکلت شده که همین امر باعث استحکام دیوار می گردد.

وال پست چیست؟ 10 نکته برای نبشی کشی ساختمان8

نکات مهم در اجرای نبشی کشی و وال پست

1 - در ساختمان هایی که دارای اسکلت می باشند وال پست به وسیله مصالحی اعم از پروفیل قوطی، نبشی و ناودانی ساخته می شود. نکته قابل توجه این است که وال پست ساخته شده به وسیله نبشی در انتقال بار جانبی دیوار نسبت به قوطی فولادی بهتر عمل می کند.

2 – در وال پست قائم بایستی در فاصله های یک متر به یک متر توسط میلگرد آجدار نمره 10 ، شاخک هایی را به نبشی یا قوطی جوش داد تا گیرداری مورد نیاز تیغه و وال پست تامین گردد و دیوار در زمان وارد شدن بارهای جانبی رفتار یکدست تری از خود نشان دهد.

3 – جهت گیرداری بیشتر در وال پست افقی با میلگرد نمره 14 و بیشتر در فاصله های 1.5-1 متر به سقف اتصال داده می شوند.

4 – مقاطع فولادی مورد استفاده برای ساخت وال پست بایستی از جنس فولاد ضد زنگ باشند. جهت اطلاع از قیمت پروفیل های مورد استفاده در وال پست به سایت مرکزآهن مراجعه نموده و یا با کارشناسان این مرکز از طریق شماره تلفن 03135155 تماس حاصل فرمایید.

5 – جهت اتصال بهتر میان وال پست و دیوار طرفین و جلوگیری از ترک خوردن ناشی از حرکت های جانبی ساختمان در مرحله انجام نازک کاری، روی آن را با رابیتس و یا توری مرغی می پوشانند و با سیم گالوانیزه محکم می کنند.

6 –اجرای وال پست قائم بایستی به سازه متصل گردد و چنانچه روی تیغه قرار گیرد لبه پایینی آن را به شکل نبشی دو طرفه به تیر جوش می دهند.

7 – اگر وال پست قائم روی کف باشد ابتدا بایستی یک عدد پلیت به کف رول بوت کرد و بعد وال پست را روی آن به وسیله دو عدد نبشی جوش داد تا خوب گیردار شود.

8 – چنانچه طول دیوار از 6 بیشتر باشد و طول آن از 40 برابر ضخامت دیوار بیشتر باشد به وال پست عمودی نیاز داریم.

9 – چنانچه ارتفاع دیوار بیشتر از 3.5 متر باشد وال پست افقی قابلیت اجر دارد.

10 – علاوه بر دستورالعمل ذکر شده برای استفاده از وال پست افقی محدودیت 30 برابر ضخامت دیوار نیز در نظر گرفته شده است.

بنابراین لازم است که در هنگام اجرای نبشی کشی ساختمان به نکات ذکر شده در بالا دقت نمایید. علاوه بر این کیفیت مقاطع فولادی استفاده شده در وال پست نیز مهم بوده و لازم است از مراکز معتبر خرید آهن تهیه شوند. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص اصول نبشی کشی می توانید به مقالات منتشر شده در سایت مرکزآهن مراجعه نمایید.