گفت و گوی مدیرعامل بورس انرژی

عامل کم کاری عرضه برق در «‌ انرژی »| ظرفیت بورس

12:30 - 1400/01/21
بورس انرژی در گفت و گوی مفصلی تاکید دارد وزارت نیرو عامل اصلی کم کاری عرضه برق در بورس انرژی است. از دید وی از ظرفیت بورس برای تامین مالی نیروگاه ها استفاده کرد.
عامل کم کاری عرضه برق در «‌ انرژی »| ظرفیت بورس

به گزارش «دنیای بورس»، علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی در خصوص عرضه برق در بورس انرژی به اقتصاد بیدار گفت: معاملاتی که بین نیروگاه‌ها و مصرف‌کنندگان بزرگ برق مانند صنعتی ها در بورس انجام می‌شود، مورد استقبال قرار گرفته و تعداد شرکت‌های صنعتی که از بورس انرژی خرید می‌کنند روز به روز با یک شیب ملایم در حال رشد است.

مدیرعامل بورس انرژی درمورد نحوه قیمت‌گذاری در این معاملات ادامه داد: قیمت‌ها بر اساسی توافق تعیین میشود؛ در حقیقت نیروگاه‌هایی که علاقه مند به فروش در بورس هستند با خریداران وارد مذاکره شده و در نهایت بر سر قیمت توافق می‌کنند. 

 

تامین مالی نیروگاه‌ها

علی حسینی با تاکید اینکه اوراق گواهی ظرفیت برای کمک به تامین مالی ساخت نیروگاه‌ها پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: افرادی که درحال سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه هستند، با اخذ مجوزهایی از وزارت نیرو و معرفی آن‌ها از سوی این وزارتخانه می‌توانند ظرفیت برقی را که در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید را از حالا در بازار عرضه و تامین مالی کنند.

وی اضافه کرد: خریدار آن‌ها عمدتا شرکت‌های صنعتی هستند که می‌خواهند به بهره‌برداری برسند و نیاز به ظرفیت برق دارند. این شرکت‌ها هم برای اینکه بتوانند از تامین برق برخوردار شوند باید اقدام به خرید گواهی ظرفیت کنند.

 

معرفی خریداران

 این مدیر بورسی درمورد روند این مهم تاکنون توضیح داد: تاکنون گواهی ظرفیت چند نیروگاه پذیرش و نماد آنها ثبت شده است، منتها بحث این است که باید خریداران بالقوه از سوی برق منطقه ای برای گرفتن کدبورسی معرفی شوند، این در حالی است که برق منطقه ای در این خصوص کمی کم‌کاری داشته، اما با این حال با برگزاری جلسه و پیگیری های انجام شده از سوی بورس انرژی، شرکت توانیر به برق منطقه ای تاکید کرده که خریداران صنعتی را به خرید گواهی ظرفیت از طریق بورس به تدریج سوق دهند.

حسینی افزود: البته تا این لحظه یک شرکت هم معرفی شده و در حال طی کردن مراحل کدگیری است. مدیرعامل بورس انرژی اضافه کرد: اگر وزارت نیرو همکاری خوبی داشته باشد، امیدواریم بتوانیم تا پایان سال معاملات گواهی ظرفیت را آغاز کنیم.

 

ظرفیت بورس

ولی در مجموع وزارت نیرو از ظرفیت بورس، برای حمایت از صنعت نیرو، کشف قیمت‌های رقابتی و تامین مالی از ظرفیت‌ها بهره مناسب را نبرده، این در حالی است که از طریق برنامه ششم توسعه الزاماتی برای تعیین قیمت برق در بورس انرژی گفته شده است.

حسینی درمورد افزایش نرخ برق اظهار کرد: باید منتظر اصلاحات و تصویب بودجه سال 99 باشیم، با این حال در خصوص افزایش نرخ برق در مصارف خانگی به دلیل اهمیت این موضوع بر معیشت جامعه،  به راحتی نمیتوانند افزایش قیمت را اجرایی کنند. اما درمورد برق صنعتی طبق قانون وقتی محصولی در بورس پذیرش شود از شمول قیمت گذاری خارج است، از این‌رو در این مورد هم  وزارت نیرو میتواند با استفاده از سازوکار بورس در جهت کمک و بهبود وضعیت صنعت برق استفاده کند.

 

رشد درآمد نیروگاه‌ها

مدیرعامل بورس انرژی در مورد تاثیر افزایش نرخ برق بر نیروگاه‌ها بیان کرد: به هرحال هر مصرف کننده ای چه صنعتی و چه خانگی از افزایش نرخ برق متاثر میشود، بنابراین نمیتوان برای همه حکم واحد داد، با این حال به نظر میرسد، افزایش نرخ برق میتواند به رشد درآمد نیروگاه‌ها منجر شود