بهترین استراتژی برای سهامداران

واکنش بورس به قله 380 هزار | دو سناریوی پیش روی سهام

12:30 - 1400/01/21
شاخص بورس به قله 380 هزار واحد رسید. صف های خرید هم دنبال شد. اکنون تحلیلگران از دو سناریوی محتمل در بازار سهام می گویند. آیا برخورد بورس به نقطه اوج است.
واکنش بورس به قله 380 هزار | دو سناریوی پیش روی سهام

به گزارش «دنیای بورس»، معاملات امروز بورس تهران با صعود پرقدرت شاخص کل و ادامه صف‌های خرید آغاز شد و شاخص کل تا مرز 380 هزار واحد صعود کرد.

در ادامه اما، روند قیمت‌ها معکوس شد و مطابق ذات سرمایه‌گذاران حقیقی، هیجان این بار در صف‌های فروش نمود پیدا کرد.

این امر باعث منفی شدن شاخص کل هم‌وزن و برگشت شاخص کل به کانال 376 هزار واحد شد. اما طی لحظات اخیر مجددا از تب هیجان فروش کاسته شده و با جمع شدن صف‌های فروش، نماگرهای سهام فاز صعودی گرفته‌اند

نکته قابل توجه آنکه در حالی هنوز زمان قابل توجهی تا پایان معاملات باقی مانده، ارزش معاملات خُرد بورس به حدود 2700 میلیارد تومان رسیده است که می‌تواند تا پایان معاملات به اوج‌های قبلی نزدیک شود

آیا این رفتار به معنای برخورد بورس به نقطه اوج است؟ به طور تاریخی، فاز شناسایی سود بورسی‌ها با اوج‌گیری ارزش معاملات همراه می‌شود و پس از آن به محدوده اصلاح می‌رسیم. پس از اگر ارزش معاملات در شرایط کنونی اوج گرفته باشد و در روزهای بعدی شاهد افت ارزش معاملات سهام باشیم، باید منتظر ورود به فاز اصلاحی باشیم

اما سناریوی دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه با توجه به جمع شدن سریع صف‌های فروش، همچنان تقاضای سهام و ارزش معاملات در روزهای آتی بالا بماند. در این شرایط، معاملات امروز صرفا یک دست به دست شدن سهام میان معامله‌گران بوده که نمی‌تواند به معنای برخورد به سقف باشد.

شاید همچنان الگوهای کوتاه‌مدت ذهنی سهامداران در تحقق سناریوی دوم اثربخش باشد. به این معنا که «اگر سهام را برای زمان بیشتری نگه دارم، قیمت‌ها مجددا به سطوح بالاتری می‌رسند». الگویی که الزامی در صحت آن نیست، اما می‌تواند فضای ذهنی بورس‌بازان را شکل داده باشد.

بهترین استراتژی برای موقعیت کنونی می‌تواند کاهش ریسک پرتفو با استفاده از فرصت‌هایی است که این رفت و برگشتها ایجاد می‌کنند و هم‌زمان رصد دقیق جریان پول‌ها و نقدشوندگی سهام باشد.

بهتر است بخوانید: