بازیگران بورس 8 دیماه 98| کدام سهامدار « سفارس » فروخت؟

12:27 - 1400/01/21
دادوستدها در بازار سهام امروز با خرید و فروش های سنگین در نمادهای فولادی دنبال شد. بیشترین رقم خرید و فروش مربوط به معاملات سیمان فارس و خوزستان بود.
بازیگران بورس 8 دیماه 98| کدام سهامدار « سفارس » فروخت؟

به گزارش «دنیای بورس»، بازیگران خرد بورسی در ادامه روندهای هیجانی خود و خریدهای پرحجم، امروز نیز توانستند معاملات پررونقی را در کارنامه خود ثبت کنند. به‌طوری‌که در جریان معاملات امروز یکشنبه حدود 200میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد که بیشترین میزان از این رقم در اختیار معاملات سیمان فارس و خوزستان تعلق داشت. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به بیش از 35میلیارد تومان رسید. در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را از نماد «فروس» داشتند که با انتقال 9.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های این نماد همراه شد.

بررسی جزئیات خرید و فروش‌های امروز نشان می‌دهد که بازیگران خرد بورسی با خریدهای پرحجم خود در نماد «سفارس» ، 35میلیارد و 400میلیون تومان نقدینگی را به پرتفوی خود افزودند. در این میان شركت سرمايه گذاري سيمان تامين به عنوان سهامدار عمده و مالک 45.71درصدی سهام «سفارس» به عرضه 56میلیون سهم مزبور پرداخت. در این گروه سیمان خوزستان با خرید 200هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاري ملي ايران روبرو شد.

در ادامه این روند نیز خرید دو نماد آذرآب و ماشین‌سازی اراک در کانون توجه معامله‌گران حقیقی قرار داشت. بر این اساس سهامداران خرد خالص خرید 26.8میلیارد تومانی در نماد «فاذر» و 18.5میلیارد تومانی در نماد «فاراک» را ثبت کردند. در نماد آذرآب خریدهای متعددی از سوی سهامداران عمده شکل گرفت. به طوریکه 5سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «فاذر» در مجموع حدود 100هزار سهم را خریداری کردند.

در میان نمادهای بانکی نیز عمدتا خریدهایی از سوی سهامداران عمده شکل گرفت. بر این اساس بانک پارسیان خرید 300هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاري سمند را تجربه کرد. شركت آرمان گسترظفرمند نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد بانک پاسارگاد به خرید بیش از 3میلیون سهم پرداخت. گروه مالي سپهرصادرات به همراه صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات در مجموع بیش از 5میلیون سهم بانک صادرات را خریداری کردند.

در میان نمادهای فولادی نیز امروز فولاد مبارکه اصفهان با واگذاری 8میلیون سهم از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا مواجه شد. این حقوقی روز گذشته نیز 3میلیون و 700هزار سهم «فولاد» را واگذار کرده بود. این در حالی است که صندوق سرمايه گذاري مشترك پيشرو به خرید 60هزار سهم فولاد اميركبيركاشان پرداخت. فولاد كاوه جنوب كيش نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده را تجربه کرد؛ به طوریکه 200هزار سهم از سوی شركت مديريت سرمايه گذاري كوثربهمن و 50هزار سهم دیگر نیز توسط شركت مادرتخصصي مالي و سرمايه گذاري سينا خریداری شد. این در حالی است که توليدي فولاد سپيد فراب كوير با عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده مواجه شد.

سهامدار عمده «کویر» که مالک 45.57درصدی سهم است، یک شخص حقیقی بوده که امروز اقدام به فروش 40میلیون سهم کرد. در این گروه شركت سرمايه گذاري آتيه انديشان مس نیز به عرضه 14میلیون سهم ملی مس ایران پرداخت. این در حالی است که موسسه صندوق بازنشستگي شركت ملي صنايع مس ايران به عنوان دیگر حقوقی فعال در «فملی»، 300هزار سهم را خریداری کرد.

در گروه شیمیایی نیز گسترش نفت و گاز پارسيان با واگذاری 5میلیون سهم از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا مواجه شد. روندی مشابه در نماد پتروشیمی خراسان با عرضه 2میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري يكم كارگزاري بانك كشاورزي دنبال شد.