اسب چموش نقدینگی می تازد

شاخص سهام در یک قدمی 370 هزار واحد| کوچکترها در مسیر رشد

12:27 - 1400/01/21
بازار سهام امروز در حالی که با نقدینگی همچنان در رمق است که شاخص سهام هم به یک قدمی 370 هزار واحد رسید. البته امروز کوچکترههای بازار هم در مسیر رشد قرار گرفتند.
شاخص سهام در یک قدمی 370 هزار واحد| کوچکترها در مسیر رشد

به گزارش «دنیای بورس»، شاخص کل بورس تهران تا لحظه تنظیم این گزارش رشد بیش از 1800 واحدی را تجربه کرده و در مرز 370 هزار واحد قرار گرفته است. پس از رشد ابتدای بازار در ادامه اما فشار فروش عقب‌نشینی این نماگر از سقف روزانه را به دنبال داشت. طی نیم ساعت اخیر اما بار دیگر افزایش تقاضا در برخی از نمادهای بزرگ بار دیگر به رشد شاخص کمک کرد.

 شاخص کل هم‌وزن به عنوان نشانگری برای رصد وضعیت کوچک‌ترهای بازار همچنان شتاب بیشتری در مسیر صعودی دارد؛ کوچک‌ترهای بازار بی‌محابا رشد می‌کنند.

 در معاملات امروز نیز همچنان حباب بازار پایه خریدار دارد و اتفاقا معامله‌گران برای خرید در سطوحی بالاتر از ارزش ذاتی صف کشیده‌اند. در صنایع بورسی نیز صنایعی مانند محصولات فلزی، سیمان و زراعت در میان صنایع با بیشترین رشد شاخص قرار دارند. برای صنعت سیمان به ندرت بتوان نمادهایی را پیدا کرد که از منظر سودآوری جذابیت داشته باشند اما همچنان نمادهای سیمانی در سقف قیمتی خریدار دارد. مطابق با بخش عمده بازار در این‌جا نیز کمتر کسی به عوامل بنیادی توجه دارد.

 در گروه محصولات فلزی رشدهای افسارگسیخته «فاراک» و «فاذر» یادآور رشد قیمتی سال‌های نه‌چندان دور است. در بازار سهام به حدی قیمت‌ها از واقعیت ارزش‌گذری فاصله گرفته که واقعا اگر بنا به نقد سهام باشد باید بسیاری از نمادها را از زیر تیغ رد کرد. اسب چموش نقدینگی امروز نیز مشابه با روزهای گذشته در سهام شرکت‌های زراعی می‌تازد و سهام شرکت‌های زیرمجموعه این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است.

در میان بزرگان بازار سهام فلزی شور و هیجان صعود هفته‌های اخیر را ندارند و رشد و افت اندک را تجربه کرده‌اند. زمانی‌که از صنایع کوچک‌تر صحبت می‌شود بعضا نسبت به برخی از نمادهای کوچک در صنایع بزرگ غفلت می‌شود. «فولای» از نمادهایی است که در سال‌های گذشته نشیب و فراز بسیاری را در بورس تهران تجربه کرده است.

این نماد زمانی بدون سهام‌دار درصدی ماند اما حالا چندین و چند شخص حقیقی در لیست سهام‌داران این سهم مشاهده می‌شوند. این امید وجود دارد که سهام‌داران درصدی اضافه‌شده به «فولای» به دنبال تصاحب کرسی‌های مدیریتی و تلاش برای رونق فولاد آلیاژی یزد باشند در غیر این صورت باید به سایر خریداران سهم در خصوص رویه آتی معاملات این سهم هشدار داد. مدت زمان زیادی از این‌که چند حقیقی درصدی از این سهم خارج شده‌اند نمی‌گذرد.

در گروه‌های بانکی و خودرویی که در روزهای قبل در میان صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار داشتند سهام بزرگان خودرویی با افت اندکی نسبت به تابلو معامله می‌شوند اما کوچک‌ترهای این گروه همچنان با صف همراه هستند. در بانکی‌ها نیز ملت رشد حدود یک درصدی و تجارت و صادرات نیز در مدار منفی معامله می‌شوند.