بازار پایه | سودهای 100 درصدی تبعیدی‌های بورس/ تنور حباب بازار پایه داغ‌تر از همیشه+جدول

12:27 - 1400/01/21
بازار پایه همچنان داغ است و سهام‌داران نمادهای زیرمجموعه این بازر خوشحال از رشد سرمایه‌شان که تصاعدی زیاد می‌شود. بار دیگر لازم است بازار پایه مطرح ‌شود و احتمالا موجی از انتقادات بار دیگر دامن «دنیای بورس» را می‌گیرد که چرا بازار پایه را به حال خود رها نمی‌کنید؟ اما تجربه نشان داده که در آینده و بعد از متلاشی شدن حباب، آتش با شدت بیشتری دامن سهام‌داران کنونی، مقام ناظر و کل بازار سهام را خواهد گرفت. از ابتدای آذر تاکنون بیش از 30 هزار تومان میلیارد تومان به ارزش کل بازار پایه افزوده شده است که نشان از رشد 36 درصدی شاخص کل بازار پایه در این مدت است بازاری که توجیهی برای رشد ندارد مگر داستان‌های غیرواقعی.
بازار پایه | سودهای 100 درصدی تبعیدی‌های بورس/ تنور حباب بازار پایه داغ‌تر از همیشه+جدول

دنیای بورس: بازار پایه بی‌پروا می‌تازد و هیچ‌کس از معامله‌گران این بازار گوشش به حباب سنگینی که هر روز نیز بزرگتر می‌شود بدهکار نیست. اما بی‌پروایی مثال‌زدنی معامله‌گران سهام بازار پایه بیش از هر چیز دیگر بوی هیجان تازه‌واردها را می‌دهد. البته در این موج قطعا افرادی نیز حضور دارند که حداکثر استفاده را از این موقعیت می‌کنند. بعضی از این افراد نان تجربه‌شان را می‌خورند برخی اما در حال سو استفاده از نقدینگی تازه‌نفس هستند که بازار هجوم آورده و برخی نیز بی‌خبر از همه جا فقط می‌‌خرند. تنها باید نسبت به معامله هر سهمی در بازار پایه هشدار داد. شاید تک‌نمادهایی را بتوان پیدا کرد که همچنان نه‌تنها از حباب فاصله دارند بلکه از نگاه بنیادی نیز ارزنده هستند. برای مثال «واحیا» در بازار پایه مانده اما همین‌که برچسب این بازار را دارد و به بازار بالاتر راه پیدا نمی‌کند از مشکلات این شرکت خبر می‌دهد. «شکبیر» نیز با انتظار برای بهبود تامین خوراک رشد کرده است اما نسبت به آن نیز تردید وجود دارد. 

یک بار دیگر تاکید می‌شود که عمده‌ شرکت‌هایی که در بازار پایه وجود دارند مشکلات خاص خود را دارند. برخی ورشکسته‌اند اما ملاحظات سیاسی مانع از اجرای قانون در قبال آن‌ها می‌شود. برخی غیرشفاف هستند و برخی دیگر نیز اسیر مالکانی هستند که به هیچ صراطی مستقیم نیستند و ترجیح می‌دهند که در خفا به کار خود ادامه دهند. این فضای غیرشفاف و بی‌خبری و ارزش بازار کم نمادهای این بازار و همچنین برخی از قوانین که دست و پای سهام‌داران درصدی را برای عرضه خرد سهام بسته است باعث شده که معامله‌گران بی‌خبر مست از کسب سودهای رویایی در این بازار به معامله مشغول باشند.

نگرانی‌ها از این بازار بارها مورد اشاره قرار گرفته و اگر بنا بر متلاشی شدن حباب باشد در آینده‌ای نزدیک این معامله‌گران که فکر می‌کنند وظیفه مقام ناظر تضمین سودآوری آن‌ها است احتمالا از زیان سنگین خود رنجوده شده و اعتراض کنند که چرا این‌چنین شد و جار و جنجال به پا کنند و نقش سهام‌دار مظلوم را بازی کنند و بر همین اساس لازم است که بر حباب بازار پایه تاکید کرد تا اقلا نسبت به وضعیت به وجود آمده هشدار داده شود. لیست زیر از داغ‌ترین نمادها بازار پایه هستند و سایر نمادهای این بازار رشد کمتر از 50 درصد را در این مدت تجربه کرده‌اند. 

 

بازار پایه | سودهای 100 درصدی تبعیدی‌های بورس/ تنور حباب بازار پایه داغ‌تر از همیشه+جدول0