پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان بورس دوشنبه 2 دی 98

12:25 - 1400/01/21
شاخص سهام در معاملات دیروز نیز به رشد خود ادامه داد و با رشد نزدیک به 0.8 درصدی رکورد تازه‌ای را برجای گذاشت. بورس تهران تنها کمتر از هزار واحد تا 100 درصدی شدن در بازه از ابتدای سال 98 تاکنون فاصله دارد. فضای معاملاتی سهام همچنان مثبت است و روز گذشته نیز کالایی‌ها اثر قابل توجهی بر رشد شاخص سهام داشتند. با رشدهای پرشتاب سهام رصد اخبار و تحلیل‌های پیرامون بازارهای مختلف به خصوص بیش از همیشه لازم به نظر می‌رسد.
پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان بورس دوشنبه 2 دی 98

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز با رشد کمتر از هزار واحدی رکورد قابل توجه رشد 100 درصد از ابتدای سال را به ثبت خواهند رساند.

سال 98 به لیست صد درصدی‌ها می‌پیوندد

به این ترتیب با ثبت رشد احتمالی در ابتدای معاملات امروز سال 98 نیز در لیست سال‌هایی قرار می‌گیرد که در آن حداقل یک بار شاخص سهام دو برابر شده  است. سال 97 نیز شاخص سهام تا اوایل مهر نسبت به ابتدای سال بیش از دو برابر شد (195 هزار واحد) اما در این سطح دوام نیاورد و سقوط دلار از سطوح بالا تا سطح ده هزار تومان اصلاح قیمت سهام را به دنبال داشت.

در سال 92 نیز شاخص سهام از ابتدای سال تا میانه دی بازدهی بیش از 138 درصدی را به ثبت رساند و در ادامه مسیر نزولی را در پیش گرفت. در شرایط کنونی اما بهانه‌ها همچنان برای رشد بورس مهیا هستند و یکی از این بهانه‌ها التهاب دلار در بازار داخل است. شاید نوسان پرشتاب دلار طی هفته‌های اخیر را بتوان یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری موج تقاضا و ثبت بازدهی قابل توجه در آذر مطرح کرد.

هفته‌های سرنوشت‌ساز دلار

 سیگنال‌های اقتصادی از التهاب دلار حمایت می‌کنند و در این شرایط اگر بنا باشد که دلار در سطوح بالای خود ملتهب بماند یا این‌که به مسیر صعودی خود ادامه دهد انگیزه برای صعود ادامه‌‌دار سهام به خصوص بزرگان بازار همچنان مهیا است. البته در سناریو اصلاح احتمالی دلار نیز نشانه‌های ارزندگی در بسیاری از نمادهای کالایی با محوریت فلزات با توجه به بهبود نسبی بازار جهانی مشاهده می‌شود. در این میان تعطیلی روزهای آتی بازارهای جهانی توجه بیشتری را از سوی معامله‌گران سهام به سمت دلار معطوف می‌سازد. در کنار سیگنال‌های سیاسی شاید بتوان به رویه بازارسازی بانک مرکزی برای جلوگیری از التهاب ادامه‌دار ارز امیدوار بود. با این حال محقق نشدن سناریو ثبات شاید حتی احتمال اصلاح کوتاه‌مدت سهام را حذف کند.

معمولا سرنوشت دلار در هفته‌های اخیر نخست دی برای سه ماه آتی رقم می‌خورد.رطی سال‌های اخیر نوسان دلار در هفته‌های ابتدایی زمستان مسیر ارز را تا پایان سال مشخص کرده است. در این خصوص کاهش التهاب دلار در ابتدای زمستان معمولا با افت نسبی نرخ ارز تا روزهای پایانی سال همراه بود و از طرفی التهاب در هفته‌های نخست زمستان مسیر دلار را تا پایان سال صعودی کرده است. با چنین شرایطی تمرکز بیشتری روی دلار در این روزهای وجود دارد. روز گذشته نیز شاهد افزایش شدت نوسان این ارز در نیمه پایینی کانال 13 هزار تومان بودیم که ادامه روند قیمتی در معاملات امروز جالب توجه به نظر می‌رسد.

در نقطه مقابل اگر به هر دلیلی سناریو افت دلار را متصور باشیم اثر متفاوت بر سهام خواهد داشت. در چنین شرایطی احتمال تغییر مسیر نقدینگی در بازار سهام و حرکت به سمت دیگر گروه‌ها وجود دارد. در مطلب روز گذشته به برخی از روایت‌ها از صنایع مختلف که در میان فعالان بورس تهران با افت یا رشد دلار رواج دارد، اشاره شد.

با توجه به انتظارات موجود و اثرپذیری شدید سهام از دلار می‌تواند بخش قابل توجهی از مسیر زمستانی سهام را همگام با نوسان دلار در هفته‌های نخست زمستان مشخص کرد.