در صعود یا نزول دلار کدام سهم را بخریم؟/ روایت‌های بازاری چه می‌گویند؟

12:25 - 1400/01/21
دلار را می‌توان یکی از دلایل اصلی رونق سهام طی 20 ماه اخیر معرفی کرد. توجه معامله‌گران به ارز کاملا قابل توجه و اثرات مستقیم و غیرمستقیم نوسان ارز بر سهام قابل بررسی است. پیش از این به بررسی اثرات مستقیم و غیر مستقیم ارز بر سهام اشاره شده بود اما در این مطلب صرفا به بررسی روایت‌ها از سهام پرداخته شده است. سوال اصلی این است با صعود دلار کدام سهام را می‌خرید و اگر سناریو افت نرخ دلار محقق شود، به سمت کدام نمادهای می‌روید؟
در صعود یا نزول دلار کدام سهم را بخریم؟/ روایت‌های بازاری چه می‌گویند؟

دنیای بورس: روز گذشته در مطلبی به احتمال شکل‌گیری سقف زمستانی در بازار ارز در هفته نخست دی اشاره شده بود. در این خصوص سناریوهای مختلف بررسی شد. با توجه به اهمیت نوسان ارز برای به معامله‌گران سهام نیز مطالعه دو سناریو که برای نوسان دلار در کوتاه‌مدت مطرح است توصیه می‌شود. از ترکیب واژه «نگاه بازاری» بدین جهت استفاده شده تا نشان دهد تنها منظور از این گزارش روایت‌های مورد توجه فعالان بازار است و تحلیل «دنیای بورس» در این جا دخیل نیست.

در ادامه دو سناریو مطرح‌شده برای دلار اثر آن بر بازارها به خصوص سهام نیز دارای اهمیت است. مباحث بنیادی در خصوص اثر روانی و واقعی نوسان نرخ دلار در بازار آزاد پیش از این در «دنیای بورس» بارها مورد اشاره قرار گرفته است و قصد تکرار آن وجود ندارد. اما در این گزارش صرفا به بررسی روایت‌ها بدون توجه به عوامل بنیادی به اثر سناریوهای احتمالی بازار ارز بر سهام پرداخته شده است. به صورت مشخص نمی‌توان اثر روایت‌ها را در نوسان سهام به خصوص در کوتاه‌مدت نادیده گرفت.

با صعود ارز کدام سهام در نگاه بازار جذاب می‌شود؟

در نگاه بازاری یا همان روایت‌ها که معامله‌گران نیز توجه ویژه‌ای به آن دارند صعود دلار در مرحله نخست بر سهام کالایی مانند گروه فلزات، معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها، سهام پالایشی و دیگر نمادهای کالایی اثرگذار است. به صورت کلی شرکتی که نرخ فروش آن به نرخ دلار به صورت مستقیم وابسته است در این دست قرار می‌گیرد. این نگاه بازاری البته با نگاه بنیادی نیز هم‌خوانی دارد. البته به صورت مشخص باید به نوسان قیمت جهانی کالاها نیز توجه داشت که این موضوع نیز در نگاه بازاری به سهام اثرگذار است.

در فاز دوم نیز به تدریج با انتظار برای موج تورمی و افزایش قیمت محصولات داخلی به دنبال رشد نهاده‌های تولید (به خصوص مواد اولیه وارداتی) مورد توجه هستند. سایر گروه‌ها که بازار هدف محصولات آن‌ها به بازار داخل ختم می‌شود نیز در مراحل بعدی مورد توجه قرار می‌گیرند. به صورت کلی نیز موج تورمی معمولا به نحوه‌ها و بهانه‌های مختلف در گروه‌های سهامی خود را نشان می‌دهد.

روایت‌های سهام با سناریو نزول ارز

اما سناریو دیگر نیز ممکن است در بازار ارز رخ دهد و به دنبال آن ارز روزهای آتی را نیز پرالتهاب باشد و با فروکش فضای روانی پایان سال میلادی مشابه با الگوی سنتی مسیر نزولی را تا پایان سال در پیش بگیرد. البته این موضوع با اما و اگرهای بسیاری همراه است که توصیه می‌شود به مطلب پیشین «دنیای بورس» از بازار ارز مراجعه کنید.

بر اساس روایت‌هایی که معامله‌گران بر آن تکیه می‌کنند فروکش التهاب ارزی می‌تواند به نفع گروه‌‌های خودرویی و بانکی در کوتاه‌مدت تمام شود. این روایت‌ها عنوان می‌کنند که با سناریو نزول دلار نقدینگی از گروه‌های بزرگ بازار مانند کالایی‌ها به سمت گروه‌هایی که ظرفیت این حجم از نقدینگی را دارند و در عین حال بهانه کافی برای داغ شدن دارند حرکت خواهند کرد. به این ترتیب سهام خودرویی و بانکی که با بهانه تجدید ارزیابی دست و پنجه نرم می‌کنند و در عین حال کشش این حجم از نقدینگی را دارند می‌توانند مورد توجه باشند.

از سوی دیگر در سناریو دیگر این دسته از فعالان بازار سهام عنوان می‌کنند که در وضعیت ضعیف کنونی متغیرهای اقتصادی، سیگنال‌های سیاسی می‌تواند افت دلار را رقم بزند که سیگنال‌های سیاسی نیز در حافظه بازار (به خصوص زمستان 94) با رشد سهام خودرویی و بانکی نقش بسته است. تاکید می‌شود موارد بنیادی کاملا کنار گذاشته شده و تنها بر اساس روایت‌هایی که در بازار دست به دست می‌شوند این مطلب مطرح شده است. علت این موضوع نیز احتمالا به اثر مستقیم رفع دوباره تحریم‌ها بر ایجاد پل ارتباطی میان خودروسازان داخلی با برندهای معروف جهانی و همچنین امکان اتصال بانک‌های داخلی به سیستم بانک جهانی مربوط می‌شود.  

در حافظه بازار رشد 218 درصدی شاخص خودرو در زمستان 94 و پس از توافق برجام باقی مانده است و یکی از دلایل دیگری که احتمالا فعالان بورس تهران به آن تکیه دارند همین حافظه بازار است. البته سایر گروه‌ها نیز در این میان مطرح می‌شوند.