آغاز اصلاح سهام سیمانی؟/ شباهت سیمانی‌ها در سال‌ 98 با سال 92

12:25 - 1400/01/21
سهام سیمانی پس از رشدهای افسارگسیخته طی روزهای اخیر مطابق با انتظارات مسیر نزولی را در پیش گرفتند. طی هفته‌های اخیر به احتمال پایان صعود سیمانی پس از رشدهای مداوم قیمتی و نزدیک شدن به به فصل زمستان اشاره شده بود. صنعت سیمان در بورس تهران به صورت میانگین رشد حدود 250 درصدی را تا پایان معاملات چهارشنبه تجربه کردند اما امروز این نمادها با افزایش عرضه تا صف فروش پیش رفتند.
آغاز اصلاح سهام سیمانی؟/ شباهت سیمانی‌ها در سال‌ 98 با سال 92

دنیای بورس: شاخص صنعت سیمان امروز افت حدود 1.4درصدی را تجربه کرد. رشد صنعت سیمان از ابتدای سال 98 یادآور رشدهای پرشتاب این صنعت در سال 92 بود که البته در سال‌های بعد رکود سنگین معاملات سهام سیمانی را شاهد بودیم. روند مشابهی را در شاخص صنعت سیمان را از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته در مقایسه با از ابتدای سال 92 تا دی این سال شاهد هستیم. در آن سال نیز شاخص صنعت سیمان بازدهی نزدیک به 250 درصدی داشت و تقریبا نقطه پایان صعود صنعت سیمان جایی بود که رشد سهام سیمانی از ابتدای سال جاری شروع شد. این موضوع رکود چندین ساله سهام سیمانی را پس از سقف تاریخی در سال 92 به خوبی نشان می‌دهد.

آغاز اصلاح سهام سیمانی؟/ شباهت سیمانی‌ها در سال‌ 98 با سال 92 20

 در نمودار مقابل روند شاخص صنعت سیمان از ابتدای سال جاری با سال 92 مقایسه شده است. اما علت این مقایسه آن‌جاست که پس از جهش قیمتی سهام سیمانی احتمال اصلاح قیمت در فصل زمستان پررنگ شده است. بر این اساس دو سناریو مطرح می‌شود که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

اوج‌گیری نسبت قیمت به درآمد

بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد که نسبت قیمت به درآمد گروه سیمان به 18 رسیده است. اوج‌گیری قیمتی سهام سیمانی به جایی رسیده است که دیگر سودآوری مبنا خرید بسیاری از سهام سیمانی نیست و بهانه‌هایی مانند ارزش جایگزینی را شاید بتوان مبنای خرید و فروش سهام قرار داد. در چنین شرایطی باید در خصوص شکل‌گیری هیجان و سیگنال‌های منفی که احتمالا در ماه‌های آتی منتشر می‌شود هشدار داد. برای توجیه رشد محسوس نسبت قیمت به درآمد سیمانی باید در انتظار رشد سودآوری سیمانی‌ها بود که شرایط خاص خود را دارد. این صنعت با مشکلات صادراتی شدیدی مواجه است اما اگر بنا بر ادامه ضعف ارزش پول ملی باشد شاید بخش درآمد صادراتی سیمانی‌ها نیز تقویت شود.

در انتظار گزارش ضعیف از صنعت سیمان

به صورت سنتی ماه‌های سرد سال ماه‌های چندان خوبی برای صنعت سیمان نبوده و شرکت‌های این صنعت با مشکل فروش و همچنین تولید مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی انتظار برای عملکرد آذر نیز تشدید شده است. در شرایط التهاب اقتصادی و سیگنال‌های تورمی ممکن است که وضعیتی خلاف انتظارات را در گزارش آذر سیمانی‌ها شاهد باشیم اما پس از رشدهای پرشتاب اخیر اگر سیگنال منفی ماهانه منتشر شود شاید باید در انتظار نزول بیشتر سهام سیمانی باشیم. این موضوع به جو بازار و همچنین رویه نرخ دلار در بازار نیز وابسته است.

البته در سال گذشته و در ماه‌های پایانی سال برخلاف انتظارات عملکرد قابل توجهی از سیمانی‌ها شاهد بودیم که احتمال تکرار آن‌ها در سال جاری نیز وجود دارد.

اثر افزیش قیمت احتمالی سیمان

نکته‌ای که لازم است معامله‌گران بورس به آن توجه داشته باشند علت رشد قیمت سهام سیمانی در ماه‌های اخیر است. بخشی از این رشد به بهبود سودآوری این صنعت بازمی‌گردد ولی باید پذیرفت که سهام سیمانی سودآوری مورد انتظار را بر اساس مفروضات فعلی پشت سرگذاشته‌اند (در بخش قبل به اوج‌گیری نسبت قیمت به درآمد این صنعت اشاره شده بود). بر این اساس حتی اگر افزایش نرخ داخلی دوباره در صنعت سیمان شاهد باشیم شاید بتوان به توجیه سطوح کنونی قیمت سهام سیمانی امیدوار بود.

در این میان احتمال مخالفت دولت با افزایش نرخ سیمان در شرایط کنونی نیز بالا است با این حال در صورت انتشار این خبر احتمال اثرپذیری سهام حداقل به صورت موقت را نمی‌توان رد کرد.

بر این اساس با ریسک‌های موجود و پس از رشدهای افسارگسیخته سیمانی ممکن است الگوی سال 92 تکرار شود. پس جهش سهام سیمانی در سال 92 با توجه به وضعیت رکودی اقتصاد کشور و موانع صادراتی سود سیمانی‌ها روز به روز کمتر شد و سهام سیمانی نیز دوره رکودی را پشت سرگذاشتند. با وضعیت کنونی متغیرهای کلان برای معاملات گروه‌های مختلف دارای اهمیت است و در چنین شرایطی اگر بنا بر بی‌ثباتی در اقتصاد کشور باشد نمی‌توان پیبشینی‌ دقیقی از آینده سهام داشت با این حال اگر سناریو ثبات اقتصادی را متصور باشیم احتمال تکرار الگوی تاریخی نزول سهام پس از اوج‌گیری در سال 92 وجود دارد.