مدیرعامل بورس تهران از جلسه امروز درباره شستا خبر داد

اسامی 3 شرکت که تا پایان سال عرضه میشوند/ لغو عرضه اولیه آسیاتک

12:22 - 1400/01/21
درحالی که امروز قرار است هیات پذیرش بورس تهران جلسه ای برای حضور شستا در بورس برگزار کنند که مدیرعامل بورس تهران از 3 شرکت برای عرضه اولیه تا پایان امسال خبر داد. علی صحرایی همچنین گفته است عرضه اولیه آسیاتک به دلیل عدم پیگیری سهامداران عمده لغو شد.
اسامی 3 شرکت که تا پایان سال عرضه میشوند/ لغو عرضه اولیه آسیاتک

به گزارش «دنیای بورس» علی صحرایی درباره برنامه های بورس تهران برای عرضه اولیه سهام شرکت ها و تکلیف پذیرش شستا به بورس پرس گفت : جلسه هیات پذیرش برای بررسی پرونده هلدینگ شستا بعد از عدم برگزاری در روز شنبه ، امروز برگزار می شود و در صورت احزار شرایط و تکمیل مدارک در فهرست شرکت های بورسی درج خواهد شد.

  • احتمال زمان عرضه شستا

وی در پاسخ به این سئوال که در صورت بورسی شدن بزرگترین هلدینگ اقتصاد ایران ، چه زمانی سهام آن عرضه اولیه خواهد شد، گفت: به دلیل خاص و ویژه بودن شستا و حضور چند هلدینگ و چندین زیرمجموعه در این ابر هلدینگ ، احزار شفافیت کامل ، سرعت در رویه گزارشگری و رفع همه ابهامات احتمالی ، مهمترین نکاتی است که باید تامین شود. بنابراین هر چند یکی از برنامه های سال جاری بورس ، عرضه این هلدینگ بزرگ است اما باید منتظر طی فرایند قانونی و تکمیل مدارک بود.

به گفته صحرایی، مدیران شستا و مسئولان دولتی هم باید با در نظر گرفتن شرایط و مقررات بازارسرمایه و خواسته های قانونی ، زمینه عرضه اولیه سهام این شرکت را فراهم کنند تا به بهترین شکل و با در نظر گرفتن شرایط بازار سهام ، بزرگترین هلدینگ ایران وارد بورس شود .

  • عرضه های اولیه دیگر

صحرایی در مورد دیگر شرکت های آماده عرضه اولیه تا پایان سال هم گفت: سرمایه‌گذاری کوثر ( وابسته به بنیاد شهید ) بعد از ثبت نزد اداره نهادهای مالی سازمان بورس ، درج نماد و آماده کشف قیمت می شود. دو شرکت شوینده پدیده شیمی غرب و غذایی کوروش نیز ( از زیر مجموعه‌های گلرنگ ) در مراحل نهایی هستند و با تکمیل مدارک و درج نماد ، در ماه های آینده عرضه اولیه می‌شوند.

  • دلیل لغو عرضه آسیاتک

وی همچنین از منتفی شدن پذیرش و عرضه اولیه آسیا تک به دلیل عدم پیگیری سهامداران عمده خبر داد که از مهر 96 در  بازار دوم معاملات بورس تهران درج شده بود.

  • لیست فرابورسی ها

دیروز هم رضا غلامعلی پور، معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس درباره آخرین وضعیت پذیرش شرکت های جدید در فرابورس و برنامه عرضه اولیه سهام گفته بود از ابتدای سال جاری تاکنون 20 شرکت پذیرش شده اند و چندین شرکت دیگر درخواست پذیرش داده اند که درصورت احزار شرایط توسط هیات پذیرش فرابورس مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: انتظار می رود تا پایان سال هم 7 تا 8 شرکت جدید دیگر پذیرش شوند اما برنامه عرضه اولیه سهام شرکت های پذیرش به همکاری مستمر سهامداران عمده و شرکت ها در ارایه اطلاعات و رعایت مقررات بستگی دارد . در این میان شرکت های ذوب روی اصفهان ، دوده صنعتی فام ، گروه توسعه مالی مهر آیندگان آماده عرضه اولیه سهام هستند که بعد از نهایی شدن ، زمان قطعی توسط معاونت بازار فرابورس اعلام میشود.

غلامعلی‌پور عنوان کرد که نماد معاملاتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه «سپرده» در بازار دوم معاملات طی دو تا سه هفته آینده گشایش می‌یابد.