نقشه نیمروز بورس دوشنبه (25 آذر 98)

12:22 - 1400/01/21
فشار عرضه‌ای که از نیمه دوم معاملات دیروز بخش عمده سهام بورسی را در بر گرفته بود، امروز و پس از هیجان اولیه معاملات فروکش کرد. در پی کاهش حجم فروش‌ها، قیمت قریب به اتفاق سهم‌ها بار دیگر از سطوح منفی به مدار مثبت ارتقا یافت و رشد 400 واحدی را برای شاخص کل به ارمغان آورد. با وجود جذابیت قیمت‌ها برای شناسایی سود، شکل‌گیری جریان جدیدی از تورم انتظاری و پالس‌های مثبت از محیط سیاسی در اشتهای تقاضای سهام موثر ارزیابی می‌شود.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (25 آذر 98)

دنیای بورس: فضای حاکم بر معاملات بورس تهران از روز گذشته به سمت اصلاح قیمت چرخش یافت و به دادوستدهای امروز هم سرایت کرد. هم روند نزولی قیمت در بازار ارز و هم عدم قطعیت‌های مرتبط با بازار جهانی عواملی بودند که دست در دست هم ترمز رشد شاخص بورس را کشیدند. به این ترتیب، پس از خروج طیفی از سهامداران از جریان معاملات، قیمت‌ها در بازار سهام بار دیگر به مسیر صعودی برگشت.

چنان که گفته شد، شاخص کل در ادامه جریان پرفشار عرضه، ساعت ابتدایی معاملات امروز را با تنزل به سطوح منفی آغاز کرد. قریب به اتفاق نمادها در این فرآیند افت قیمت را تجربه و دماسنج اصلی بازار را برای دقایقی به کانال 343 هزار واحد عقب راندند. اما کمین متقاضیان در سطوح منفی، مانع از ادامه روند نزولی قیمت‌ها شد و شرایطی را به وجود آورد که شاهد صعود ملایم قیمت در گروه‌های مختلف و حرکت نماد بسیاری از شرکت‌های کوچک به دامنه مثبت روزانه بودیم.

در گروه‌های بزرگ کالایی همچنان سهم‌ها با احتیاط بیشتری بین معامله‌گران دست به دست می‌شوند و بخش عمده پول‌های خرد همچون روزهای قبل تمایل به فعالیت در سهام شرکت‌های کوچک‌تر را دارد. موضوعی که سبب شده تا شائبه حباب قیمت از سوی تحلیلگران بنیادی مطرح و هشدارها در این زمینه بیشتر و بیشتر شود. با وجود این، بی‌پروایی و جسارت پول‌های جدید ( یا همان ریسک‌پذیری ناشی از عدم آشنایی کافی با معیارهای کلاسیک ارزشگذاری) باعث تداوم صعود دسته‌جمعی قیمت در برخی گروه‌های کوچک‌تر از جمله سیمان شده است.

انتخاب سخت در ترس و طمع

با وجود این، ویژگی عام معاملات امروز نوسانات کم‌دامنه‌تر هر دو شاخص اصلی بازار است. رویارویی نزدیک فروشندگان و خریداران را می‌توان در رشد محدود شاخص کل در پایان معاملات امروز مشاهده کرد. تلاش برای شناسایی سود و ترس از اصلاح شدیدتر به عنوان عوامل فشار بر قیمت‌ها عمل می‌کنند و از سوی دیگر، حس جاماندگی که در بین گروهی از معامله‌گران و تازه‌واردهای بورسی به چشم می‌خورد، دو نیروی عمده و اثربخش در جهت‌دهی به قیمت‌ها هستند. عبور طیف وسیعی از سهم‌ها از محدوده معیارهای کلاسیک و سیطره گفتمان دارایی‌محور در بازار سهام امکان هر گونه پیش‌بینی روند قیمت سهام را دشوار و زمام حرکت را به دست جریانات فعال پولی داده است.

در این میان، قطار تجدید ارزیابی هم به جولان خود در تالار سهام مشغول است و به جذب بخش زیادی از منابع ورودی کمک کرده است. از طرف دیگر، عدم تعادل نرخ‌های ارزدر روزهای اخیر، تحرکات دیپلماتیکی همچون موضوع سفر رئیس جمهوری کشورمان به ژاپن در کنار سرنوشت مبهم فاز اول توافق تجاری بین چین و آمریکا به عنوان نیروهای جهت‌دهنده سهام تقابل نیروها را در معاملات دو روز اخیر تشدید کرده است.