درخواست جهانگیری از همتی/ تعیین‌ تکلیف بدهی‌ معوق تولیدی ها تسریع شود

12:22 - 1400/01/21
معاون اول رئیس جمهور از رئیس کل بانک مرکزی درخواست کرده که بدهی های معوق شرکت های تولیدی زودتر تعیین تکلیف شود. این درخواست در قالب نامه از دفتر معاون اول رئیس جمهوری به رئیس کل بانک مرکزی ارسال شده است.  

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از تسنیم، دفتر معاون اول رئیس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی ، خواستار بررسی درخواست خانه صنعت ایران در اجرای مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید توسط شورای پول و اعتبار برای تعیین‌تکلیف بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی شده است .

براساس این گزارش، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیمه آذرماه با ارسال نامه‌ای به اسحاق جهانگیری اعلام کرده بود:بانک‌های عامل قرار شد با دریافت 5 درصد از اصل و سود بدهی به‌عنوان پیش‌پرداخت و اعطای یک سال تنفس و تقسیط بدهی در 5 سال در اقساط مساوی یا نامساوی یا پلکانی مورد توافق مشروط به اینکه میزان تنفس و تقسیط بیشتر از 6 سال نشود اقدام کنند.

ضمناً با امکان کاهش دوران تنفس و افزایش دوران تقسیط نیز براساس توافق میان وزارتخانه های صنعت، اقتصاد و کار و بانک مرکزی به جمع‌بندی رسیدند.

علاوه بر این قرار این بود با اجرای این مصوبه، کلیه واحدهای تولیدی از سرفصل بدهکاران غیرجاری بانکی خارج و کلیه محدودیت های بانکی توسط بانک های عامل مرتفع شوند به‌نحوی که در صورت انجام تعهدات مشمول بخشودگی 100درصدی جرایم می‌شدند اما متأسفانه علی‌رغم گذشت بیش از دو ماه از این مصوبه و پیگیری مکرر از سوی واحدهای تولیدی هنوز این موضوع بسیار مهم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید جهت ابلاغ به بانک ها در شورای پول و اعتبار طرح نشده است، لذا درخواست داریم با توجه به اهمیت و فوریت موضوع خصوصاً در شرایط جنگ اقتصادی و نیاز سربازان این عرصه به حمایت و مساعدتهای متولیان امر دستورات لازم برای ابلاغ این موضوع صادر شود".