دلار به نزول خود ادامه داد/ فشار عوامل غیراقتصادی بر ارز و طلا

12:22 - 1400/01/21
دلار در پایان هفته گذشته در کانال 12700 تومان به کار خود پایان داده بود اما معاملات شنبه را در سطح 13 هزار تومان آغاز کرد. با این حال در این سطح دوام چندانی نیاورد و تا پایان معاملات افت نزدیک به 400 تومانی را به ثبت رساند. برخی از کارشناسان از ضعف عوامل حمایتی از ریال اثر عوامل غیراقتصادی و سیگنال‌های از بهبود احتمالی روابط بین‌الملل را در تقویت ارزش ریال در برابر سایر ارزها موثر می‌دانند.
دلار به نزول خود ادامه داد/ فشار عوامل غیراقتصادی بر ارز و طلا

دنیای بورس: شاخص بازار ارز معاملات ابتدای هفته را با رشد محسوس نسبت به پایان هفته گذشته آغاز کرد. از طرفی تلاش دلالان برای کسب سود را نمی‌توان در التهاب آغازین بازار ارز بی‌تاثیر دانست اما نباید فراموش کرد که دلالان بدون حضور بهانه‌های قدرتمند به راحتی امکان داغ کرن نرخ ارز را ندارند. در خصوص بهانه‌های صعود ارز، خوشبینی مازاد در سمت منابع بودجه و از طرفی سخاوت هشدار برانگیز دولت در سمت هزینه‌ها احتمال افزایش فشار بر بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه در سال آینده را بیشتر کرده است. در این بین که نگرانی از این موضوع وجود داشت آماری به نقل از بانک مرکزی در سایت سازمان برنامه و بودجه منتشر شده که نشان از جهش نقدینگی (رشد 26 درصدی نقدینگی تا پایان مرداد نسبت به مرداد سال قبل) و نشانه‌هایی از افزایش میزان بدهی دولت به بانک مرکزی دارد که بر اساس آن احتمال پاسخ مثبت بانک مرکزی به زیاده‌خواهی‌های دولت را در سال 98 نیز افزایش داده است. موارد موجود می‌تواند التهاب را در اقتصاد کشور نگه دارد و همین موضوع نگرانی را میان کارشناسان افزایش داده است. در کنار این موارد اثر ناآرامی‌های اخیر و همچنین فضای روانی ناشی از تقاضای فصلی نیز مورد توجه فعالان بازار ارز است.

از سوی دیگر رویه بازارگردانی بانک مرکزی و همچنین سیگنال‌های سیاسی در کنترل نوسان ارز موثر بوده است. شائبه‌های سیاسی نظیر سفر رئیس جمهور به ژاپن، نشانه‌ها از احتمال تعامل منطقه‌ای یا احتمال بهبود روابط در روابط بین‌الملل از عوامل غیراقتصادی و موثر بر بازار ارز است. بر این اساس در شرایطی که نگرانی از سیاست‌گذاری اقتصادی مشاهده می‌شود در نقطه مقابل به نظر می‌رسد عمده اتکا به بخش غیراقتصادی برای جلوگیری از التهاب دوباره بازار ارز است. با این حال در عدم قطعیت‌های موجود نمی‌توان هیچ‌گونه اظهارنظری در این خصوص داشت. با این حال اثر روانی بازارها و هر گونه سیگنال مثبت غیراقتصادی اثر قابل توجهی بر بازار ارز خواهد داشت. با توجه به اهمیت نوسان ارز برای دیگر بازارها لازم است که فعالان سایر بازارها نیز توجه ویژه‌ای به نوسان ارز و اخبار سیاسی داشته باشند.

سکه نیز امروز مسیر نزولی را در پیش گرفت و به کمتر از  چهار میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان رسید. افت دلار علت اصلی نزول قیمت سکه بوده است. سکه در پایان هفته گذشته در قیمت چهار میلیون و 460 هزار تومان به کار خود پایان داد.