برآورد نوسان دلار و سکه در هفته پایانی آذر

12:22 - 1400/01/21
در هفته گذشته دلار دلار افت بیش از 3 درصدی را تجربه کرد و به کانال 12 هزار تومان بازگشت. سکه نیز با فشار دلار 2.6 درصد افت داشت. در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که آیا دلار در هفته پیش رو نیز نزول خواهد کرد.
برآورد نوسان دلار و سکه در هفته پایانی آذر

دنیای بورس: با توجه به اثر ارز بر دیگر بازارها ابتدای به برآورد کلی از ارز پرداخته می‌شود.

دلار در جستجوی کف جدید قیمتی

دلار در معاملات پایان هفته گذشته کف 13 هزار تومان را رها کرد و با یک شیب تند نزولی به 12700 رسید. به این ترتیب در دور روز پایانی هفته دلار دو افت متوالی 500 تومانی را به ثبت رساند. در هفته‌های گذشته به هیجان بازار ارز و ریسک فروکش هیجان و واکنش شدید ارز اشاره شده بود. معاملات شنبه برای دلار جالب توجه به نظر می‌رسد و در ادامه روزهای قبل احتمال افت محسوس نرخ از طرفی وجود دارد  اما به هیچ نمی‌توان اظهارنظر قطعی از نرخ داشت. با این حال اگر سقوط دلار در شنبه مطابق با انتظارات ادامه‌دار باشد حتی احتمال بازگشت دلار به کانال 11 هزار تومانی در پایان هفته نیز وجود خواهد داشت. با این حال باید تاکید کرد که بهانه‌های دلالی همچنان برای ارز مهیا است و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. از طرفی هفته‌های پایانی سال میلادی می‌تواند دستاویزی برای تشدید نوسان دلار باشد و همچنین نگرانی از بودجه دولت نیز خود می‌تواند حامی دلار باشد. اما از طرفی اخبار سیاسی و شائبه‌های به وجود آمده نسبت به احتمال مذاکره یا حتی در صورت رد کامل آن در نگاه میان‌مدت انتخابات آمریکا می‌تواند در نگاه معامله‌گر ارز اثرگذار باشد. بر این اساس در جدال عوامل سیاسی و اقتصادی شاید بتوان تنها مسیری غیرمطمئن برای ارز را در کوتاه‌مدت متصور بود که انتظار برای افت بیشتر نرخ دلار را نشان می‌دهد. اما می‌توان قاطعانه هر گونه اظهارنظر دقیقی از آینده نرخ دلار در اقتصاد کشور و به خصوص طی یک سال آینده را رد کرد و توصیه می‌شود سناریوهای مختلف برای بازار ارز کنار هم گذاشته شوند و اخبار پیرامون آن‌ها دنبال شوند و میزان اثرگذاری احتمالی آن‌ها سنجیده شود.

افسار سکه در دستان دلار؟

سکه که در میانه هفته گذشته سطوح بیش از 4 میلیون و 600 هزار تومان را تجربه کرده بود در پایان هفته به سطح 4 میلیون و 450 هزار تومان نزدیک شد. برای سکه مطابق معمول دو عامل اثرگذار نرخ دلار در بازار داخل و قیمت طلا در بازار جهانی را باید رصد کرد. در بازار جهانی طلا که اثرات دو گانه سیاست‌ها مشاهده می‌شود. برای مثال خوشبینی به توافق تجاری افزایش یافته است و اثر مقطعی را بر قیمت طلای جهانی داشته است. در سوی دیگر چشم‌انداز بهره‌ای که فدرال رزرو ترسیم کرده همچنان حامی طلا است. در عین حال سیاست انبساطی دلار گرچه باعث ضعف ارزش دلار و تقویت طلا و دیگر کالاها می‌شود اما در عین حال این سیاست‌ها برای دور کردن سایه رکود از اقتصاد جهانی انتخاب می‌شود و بر این اساس طلا که به واسطه هراس از رکود تا 1500 دلار رسیده بود در شرایط کنونی از احتمال کاهش نرخ بهره اثر دوگانه می‌پذیرد؛ کاهش نرخ بهره آمریکا و دیگر اقتصادهای جهانی در عین حالی‌که نشان‌دهنده نگرانی از احتمال وقوع رکود است و حامی طلا به عنوان سرمایه امن محسوب می‌شود اما در عین حال تلاش برای کاهش احتمال رکود خود عامل فشار بر طلا محسوب می‌شود. در توزان چنین نیروهایی اگر توافق تجاری قطعی و نهایی شود باید منتظر اثر آن بر طلا بود. در غیر این صورت شاید نباید منتظر تغییرات شگرفی در قیمت طلا بود.

اما در بازار ارز داخل همان‌طور که اشاره شد اگر رویه نزولی ادامه پیدا کند سکه را نیز با خود همراه کرد. به این ترتیب به خریدارانی که قصد خرید سکه و طلا را در داخل کشور دارند باید نوسان ارز در هفته جاری را گوشزد کرد.