رئیس جمهور امروز صبح در صحن مجلس حضور یافت

بررسی بودجه 99 در « دنیای بورس »/ متن لایحه + ضمائم

12:20 - 1400/01/21
در حالی متن لایحه بودجه 99 منتشر شد که حسن روحانی امروز با حضور در صحن مجلس، خطوط اصلی دولت در بودجه سال 99 را ترسیم کرد. آنچه که رئیس جمهور در خصوص لایحه بودجه 99 عنوان کرده، مشابه حدس و گمانه زنی ها در روزهای قبل بود. «دنیای بورس» در گزارش پیش رو به بررسی لوایح بودجه نیز پرداخته است. لینک تمامی اخبار و گزارش های بررسی لایحه و انضمام بودجه 99 در این گزارش آپدیت میشود.
بررسی بودجه 99 در « دنیای بورس »/ متن لایحه + ضمائم

به گزارش «دنیای بورس»، رییس جمهور دقایقی پیش برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

حسن روحانی، رئیس جمهور در سخنان خود در صحن مجلس ابراز کرد: سال قبل که بودجه تقدیم شد در سخت ترین شرایط تحریم بودیم . 9ماهه از سال 98 گذشته بودجه های جاری پرداخت شده و عمرانی هم  34 هزارمیلیارد تومان پرداخت شده است. طرح های مهم مد نظر دولت تا پایان  سال افتتاح می شود. انچه دشمنان فکر میکردند که با تحریم کشور ناتوان می شود تا امروز ناامید شده و خواهند بود.

به گفته روحانی قدم های بزرگی برداشتیم. از اسفند 97 تقریبا اقتصاد ما مسیر درستی گرفت. در اردیبهشت اثار مثبت در شاخص های کلان خود را نشان داد. تورم افت کرد. رشد اقتصادی که سال قبل منفی بود امیدواریم امسال مثبت باشد. شرایط ما هم ادامه این  راه است. وی تاکید کرد: در صنعت صنایع بورسی ما  رشد تولید در در فروش داشته ایم.

رئیس جمهور با اشاره اینکه همه استان های ما در مسیر رشداقتصادی هستند، گفت: فقط در اب وبرق 33 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می شود. برای اولین بار در پارس جنوبی تولدما از قطر افزایش یافت. در میادین نفتی از 70 هزار به  370 هزار رسیده ! حرکت ما حرکت مثبتی بوده، کمبود ساخت مسکن و 180 هزار واحد را در طول یکی دو هفته قبل اغاز کرده برای اجرا و عملیات و 400 هزار واحد دیگر اجرایی و عملیاتی میگردد.

روحانی عنوان کرد: برخلاف انچه امریکایی فکر میکردند ما مسیر درستی را طی میکنیم. در بودجه 99 چند موضوع مهم است . در سال آینده بودجه استقامت در برابر تحریم است. علی رغم تحریم ما کشور را اداره میکنیم. تقریبا بودجه سال 99 خیلی به نفت اتکا ندارد. درامد نفت و گاز با  بودجه عمرانی مساوی است. بودجه عمرانی ما جلوتر است. بودجه عمرانی سال بعد 70 هزار میلیارد تومان است

به گفته رئیس جمهور، همه طرح های بزرگ اجرا و عملیاتی می شود. تحول بزرگی در بخش کشاورزی داریم. خودکفایی ما در بخش غذایی 82 درصد می شود. سال اینده در صنعت ریل حرکات خوبی داریم.

وی تصریح کرد: راه اهن رشت به بندر انزلی و چابهار به زاهدان به ثمر میرسد. در زمینه انرژی خودکفا هستیم. در زمستان گاز صادر میکنیم. هم در بنزین و گازوئیل صادرات داریم. تولید بنزین ما در سال 98 به 110 میلیون لیتر میرسد.

وی همچنین با تاکید اینکه طرح تحول سلامت ادامه می یابد، گفت: مسئله مهم قدرت خرید مردم است. ما میدانیم در شرایط تحریم هستیم و مردم در سختی هستند. قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. تلاش ما این است سختی معیشت مردم را کاهش دهیم. در سال جاری ارز 4200 تومانی اختصاص دادیم  برای 99 بازهم  برای کالاهای اساسی ارز 4200 داریم  .

وی تاکید کرد: بحث های فراوانی کردیم ارز چند نرخی فساد اور است/ کالاهای غیراساسی با ارز نیمایی خواهد بود ما ارز نیمایی را 8500  مد نظر قرار دادیم. بودجه برمبنای ادامه تحریم است. روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه و غیرهمسایه در ماه های اخیر روند بهتری را طی میکند. صادرات ما رونق بیشتری خواهد یافت.

بررسی بودجه 99 در « دنیای بورس »/ متن لایحه + ضمائم10

بررسی بودجه 99 در « دنیای بورس »/ متن لایحه + ضمائم15

بررسی بودجه 99 در « دنیای بورس »/ متن لایحه + ضمائم12

  • لایحه بودجه ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۳۹۹

 1. بودجه سال آینده ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان است که از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها تشکیل می‌شود.

2. بودجه عمومی دولت حدود ۵۶۳ هزار میلیارد تومان بسته شده که از دو بخش درآمدهای اختصاصی و منابع عمومی تشکیل می‌شود.

3. منابع عمومی دولت در ۴۸۴ هزار میلیارد تومان تراز شده است. درآمدهای عمومی ۲۶۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و شامل مالیات و همچنین سایر درآمدها از جمله درآمدهای گمرکی می‌شود.

4. منابع پیش‌بینی شده برای نفت در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۹۸ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های مالی که به انتشار اوراق برمی‌گردد حدود ۱۲۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

5. درآمدهای اختصاصی دولت حدود ۷۹ هزار میلیارد تومان است که با مجموع ۴۸۴ هزار میلیارد تومان منابع عمومی کل بودجه عمومی دولت را با رقم ۵۶۳ هزار میلیارد تومان تشکیل می‌دهد.

6. بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان است و در مجموع رقم ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومانی بودجه کل کشور را تشکیل می‌دهد.

7. مصارف بودجه عمومی دولت با رقم ۵۶۳ هزار میلیارد تومان و مصارف شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها با ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان قراردارد که مصارف کل را به ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان می‌رساند.

8. مصارف عمومی دولت با ۴۸۴ هزار میلیارد تومان و مصارف اختصاصی قرار دارد که به ۷۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

9. بخش مصارف عمومی از هزینه‌های جاری که محل پرداخت حقوق و دستمزد است با ۳۶۷ هزار میلیارد تومان، بودجه‌های عمرانی به ۷۰ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی‌های مالی با ۴۷ هزار میلیارد تومان تشکیل می‌شود.

10. در مجموع منابع و مصارف بودجه کل کشور در رقم ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان تراز شده است.

این گزارش تکمیل میشود...

متن کامل لایحه و ضمائم بودجه 99 را اینجا بخوانید.

گزارش های بررسی «دنیای بورس» را در پایین دنبال کنید: