پنج ناگفته معاملات بورس شنبه (16 آذر 98)

12:20 - 1400/01/21
معاملات امروز بورس تهران با جهش بیش از 5 هزار واحدی شاخص همراه شد و رکورد جدیدی برای شاخص کل بورس تهران به ثبت رسید. در این گزارش به 5 نکته مهم از معاملات امروز پرداخته شده است.
پنج ناگفته معاملات بورس شنبه (16 آذر 98)

دنیای بورس:

تب خرید حقیقی‌ها در آذر

مجموع تغییر مالکیت بورس تهران از ابتدای آذر در تمامی روزهای معاملاتی به نفع حقیقی‌ها بوده است. نزدیک به هزار میلیارد تومان تغییر مالکیت از سبد حقوقی به حقیقی را از ابتدای آذر تاکنون شاهد بوده‌ایم. این موضوع در عین حالی که می‌تواند نشان از خوشبینی حقیقی‌ها به صعود بورس و همچنین عاملی برای صعود اخیر سهام و قیمت‌ها باشد از سوی دیگر می‌تواند نشانه‌ای از بدبینی معامله‌گران حقوقی نسبت به رویه آتی و سعی در نقد کردن سهام است. با این حال به صورت سنتی بار دیگر شاهد هستیم که با اوج‌گیری خرید حقیقی‌ها سهام رشد پرشتابی را در پیش گرفت و قله جدید شاخص سهام نیز به ثبت رسید. بازدهی شاخص سهام از ابتدای آذر به 7.4 درصد رسیده است.

پنج ناگفته معاملات بورس شنبه (16 آذر 98)0

نمادهایی که امروز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند بیشترین خرید حقیقی را به خود اختصاص دادند. «فملی» در سقف با عرضه سنگین مواجه بود اما از این قیمت عقب ننشست و چه بسا که در نبود محدودیت نوسان قیمتی مجال رشد بیشتر را پیدا می‌کرد. ارزش تغییر مالکیت «فملی» در معاملات امروز حدود 27 میلیارد تومان به نفع حقیقی‌ها بود. در چنین شرایطی ثبات شاخص در قله یا عقب‌نشینی جالب توجه است.

4 هزار میلیارد تومان دارایی بانک دی برای فروش

روز چهارشنبه اطلاعیه کدال بانک دی از افشای اطلاعات با اهمیت و برگزاری مزایده گروه ب باعث شد که این سهم در معاملات امروز با وقفه معاملاتی به بازار بازگردد و رشد بیش از 7 درصدی قیمت را تجربه کند که در ادامه به کمتر از 330 تومان عقب‌نشینی کرد. سهام بانک دی که در اواخر تابستان توانسته بود به مرز 490 تومان (پس از 4 برابر شدن قیمت سهم در کمتر از 6 ماه) نیز نزدیک شود در شرایط کنونی در قیمت‌های حدود 330 تومان معامله می‌شود. اما همچنان تب معاملات «دی» داغ است. در این سهم همچنان نگرانی از تبعید دی به بازار پایه با توجه به زیان سنگین و عدم امکان خروج از مشمولیت ماده 141 مشاهده می‌شود. 96 قطعه ملک شامل عرصه و اعیان با قیمت پایه حدود 4 هزار میلیارد تومان از سوی بانک روی میز فروش گذاشته شده است تا اگر حتی فروش نرفت حداقل فضا برای افزایش سرمایه مهیا شود. در کنار این املاک بانک دی، دارایی اصلی نیروگاه دماوند با ارزش تقریبی حدود 14 هزار میلیارد تومان در بازار فرابورس است. اگر این املاک را با تخمین خوشبینانه نیز در نظر بگیریم با توجه به بهای تمام‌شده همچنان این بانک توانایی خروج از ماده 141 را با زیان نزدیک به 11 هزار میلیارد تومانی ندارد. از طرفی همچنان شایعات پیرامون محدودسازی بانک‌ها برای انجام افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی روی سرمایه‌گذاری‌ها نیز وجود دارد. در شتاب تند بانک دی در ساخت زیان باید منتظر رویه آتی و اخبار پیرامون افزایش سرمایه بود.

تداوم داغی تجدید ارزیابی؟

فارغ از مباحث بنیادی پیرامون افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی همچنان به نظر می‌رسد این موضوع برای بازار  داغ است. به نحوی که امروز نیز خبر از تصویب لایجه پیرامون این افزایش سرمایه و تمدید معافیت مالیاتی در هیئت دولت و انتشار این خبر در بازار بار سهام مرتبط را تحت تاثیر قرار داد. بر این اساس برخی جهش سه درصدی ایران‌خودرو در حدود ساعت 11:30 را ناشی از این خبر در بازار می‌دانستند. دیگر سهام مانند بانک ملت نیز به این خبر واکنش نشان دادند. در شرایط کنونی که عامل بنیادی مانند قیمت فلزات و دلار حامی سهام فلزی و کالایی شده است تنور تجدید ارزیابی نیز برای دیگر سهام داغ است گرچه این موضوع همچنان نتوانسته محرک خوبی برای سهام این گروه‌ها باشد و در برابر عرضه‌های سنگین این سهام در محدوده نسبتا ثابت در روزهای اخیر نوسان می‌کنند.  

 حباب شرکت‌های سرمایه‌گذاری که سنگین می‌شوند

ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری تقریبا یکی از ساده‌ترین مراحل تحلیل در بازار است. در چنین شرایطی اما به نظر می‌رسد حتی از این موضوع ساده نیز آگاهی کافی در بازار وجود ندارد  و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در چندین برابر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند. «وجامی» تا 8 برابر ارزش ذاتی و واقعی، «وثوق» تا 10 برابر ارزش ذاتی و واقعی، «وصنا» از نمادهای بورسی تا 160 درصد ارزش ذاتی و واقعی و سایر نمادهایی مانند «وشمال» و «ومشان» در چندین برابر ارزش واقعی خود معامله می‌شوند. این موضوع بسیار نگران‌کننده است. در قبال بسیاری از شرکت‌ها می‌توان رویاپردازی کرد که قیمت‌ها را توجیه کرد اما در قبال سرمایه‌گذاری رشد قیمت سهم به صورت مستقیم به پرتفو آن‌ها مرتبط است و برای این‌که سهم سرمایه‌گذاری رشد کند ابتدا باید سفته‌بازان حداقل به خود زحمت داده و داستانی رویایی از زیرمجموعه دست و پا کنند. اما میزان آگاهی در بازار به حدی کم است که سفته‌بازان حتی دیگر نیازی نیست داستانی از این بابت در بازار نقل کنند.

بر این اساس به شدت تاکید می‌شود که معاملات این نمادها با وجود ظاهر جذابشان در شرایط کنونی ریسک بالایی را در خود نهفته دارند. در دیگر شرکت‌ها می‌توان داستان‌هایی خیالی از آینده مطرح کرد اما این‌جا مجالی برای نقل این رویاپردازی‌ها نیست که حتی بتوان به آن دلخوش بود. گروه‌های تلگرامی و کانال‌های تلگرامی در حال داغ کردن سهام هستند و بسیاری نیز بی‌خبر ذهن خود را بر آگاهی بسته‌اند این‌جاست که باید حداقل به مخاطبان در خصوص حباب واضح در سهام این بخش هشدار داد.

رشد «فاراک» با داستان تکراری سال 95

در اواخر سال 94 و زمستان این سال داستان‌هایی برای داغ کردن سهام مطرح شد که مبنای آن در ابتدا اجرایی شدن برجام بود. این داستان‌ها روی محور رویاپردازی برخی نقل می‌شدند و نقدینگی را به سمت خود کشیدند در آن‌جا که سرنوشت سهام‌داری «فاذر» به صورت کامل گم شد و همچنان نیز مبهم است. گروه محصولات فلزی در آن زمان مورد توجه بودند اما اندکی که فضای خبرسازی و داستان‌سرایی از تحول سودآوری شرکت‌ها فروکش کرد به تدریج به سمت سایر موارد مانند افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی کشیده شدند.

در شرایط کنونی نیز «فاراک» از میانه آبان تاکنون رشد نزدیک به 50 درصدی را تجربه کرده است. فارغ از مباحث بنیادی که از حوصله این گزارش خارج است باید گفت به این نکته توجه شود که در اوایل سال 95 ماشین‌سازی اراک حدود 186 درصد افزایش سرمایه داشت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر بنا بر انجام افزایش از منبع پیشین (به روز کردن ارزش زمین‌های شرکت) باشد باید در انتظار افزایش سرمایه کمتر از 100 درصدی در شرایط کنونی برای این شرکت بود. رویه آتی قیمت این نماد نیز جالب توجه به نظر می‌رسد.