کارنامه صندوق‌ها در آبان/ برترین ها کدام بودند؟

12:18 - 1400/01/21
عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در آبان ماه منتشر شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌خصوص صندوق‌های سهامی عملکرد چندان درخشانی در آبان‌ماه نداشتند. بیش از نیمی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی ماه گذشته را با نوسان منفی سپری کردند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری درحالی به‌عنوان کانال دوم سرمایه‌گذاری در بازار سهام مطرح بوده و با برخورداری از ساختار مناسب و مدیریت حرفه‌ای، کم‌ریسک‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هستند که همواره به لزوم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به‌ویژه توسط سرمایه‌گذاران تازه وارد به بازار سهام از طریق این نهادهای مالی تاکید شده است.

در این میان درحالی بورس تهران در ماه گذشته با نوسانات شدیدی مواجه شد که صندوق‌های سهامی که معیار دقیق‌تری از حرکت شاخص کل بازار سهام هستند، عملکرد چندان درخشانی نداشتند. به‌طوری‌که در آبان ماه حدود ۵۲درصد از صندوق‌های سهامی با زیان همراه شدند.

به این ترتیب نیمی از ۴۸درصد صندوق مثبت توانستند بازدهی به مراتب بهتری از شاخص کل بورس کسب کنند. در این میان حتی شاهد کسب بازدهی بیش از ۱۲درصدی نیز توسط این نهادهای مالی بودیم.براساس این گزارش، دیگر صندوق‌های فعال در بازار اعم از با درآمد ثابت، مختلط و قابل‌معامله تمامی با عملکردی مثبت آبان ماه را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری‌که از مجموع ۱۵۷صندوق فعال در ۴حوزه مختلف، ۱۱۳صندوق یعنی ۷۲درصد از کل توانستند بازدهی مثبت را برای سهامداران به ارمغان بیاورند. در این میان یکی دیگر از اتفاق‌های مثبت، بازگشت صندوق‌های قابل‌معامله کالایی به روند مثبت بود. این صندوق‌ها که عمدتا در زمینه سکه و طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌دنبال رونق ایجاد‌شده در بازار سکه، توانستند سومین ماه مثبت را در سال ۹۸ تجربه کنند.

 

  جزئیات دقیق‌تر از عملکرد صندوق‌های سهامی

همان‌طور که عنوان شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در مجموع عملکرد چندان درخشانی در آبان ماه سال جاری نداشتند. در این نوع صندوق‌ها در مجموع شاهد فعالیت ۵۴صندوق سرمایه‌گذاری هستیم که در ماه گذشته ۲۸صندوق یعنی معادل ۵۲درصد با زیان همراه شدند. نوسان منفی این صندوق‌ها در محدوده ۰۱/ ۰ تا ۵/ ۳درصد قرار داشت.در مقابل برخی صندوق‌های سهامی نیز در ماه گذشته خوش درخشیدند. به‌طوری‌که صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ارزش کاوان آینده بازدهی قابل‌توجه ۴/ ۱۲درصدی را ثبت کرد و به‌عنوان برترین صندوق در این دوره شناخته شد.

این صندوق در دوره‌های‌ گذشته نیز عملکرد مناسبی داشت به‌طوری‌که سود کسب شده توسط این صندوق در دوره یکساله منتهی به پایان آبان ماه نیز در محدوده ۱۳۵درصد بود. بررسی پرتفوی صندوق مزبور نشان می‌دهد که مدیریت آن در اختیار سبدگردان آسال قرار دارد. همچنین در این صندوق ۲/ ۷۲میلیارد تومان به خرید سهم اختصاص داشته که سهمی بالغ بر ۵/ ۹۴درصد از کل دارایی صندوق را تشکیل می‌دهد.

۶/ ۳درصد دیگر نیز به سپرده بانکی تعلق دارد. همچنین صنایعی از جمله خودرویی، غذایی، ماشین‌‌آلات و تجیهزات و ساخت محصولات فلزی، بیشترین سهم را در میان صنایع سرمایه‌گذاری شده این صندوق دارد.

صندوق مشترک رشد سامان نیز درحالی توانست بازدهی ۹درصدی را در آبان ماه کسب کند که در رتبه برترین صندوق‌های ماه گذشته جای گرفت. این صندوق نیز در دوره یک‌سال اخیر توانسته بیش از ۸۰درصد سود کسب کند.

در این صندوق نیز ۹۴درصد از دارایی یعنی بالغ بر ۳۰میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان به خرید سهم اختصاص داده شده و  بخش عمده‌ای از پرتفوی صندوق مزبور به خرید سهام بانکی و محصولات فلزی تعلق دارد. همچنین سهام خودرویی، تولید محصولات کامپیوتری و استخراج سایر معادن نیز در سبد سهام صندوق مزبور جای دارد.

صندوق سهم آشنا نیز با ثبت بازدهی ۷/ ۵درصدی از دیگر صندوق‌های سهامی برتر در ماه گذشته بود. این صندوق نیز در بازه‌های زمانی گذشته عملکردی مناسب داشت به‌طوری‌که سودی بالغ بر ۱۱۳درصد را طی یک‌سال اخیر نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. در این صندوق حدود ۲۴۳میلیارد تومان به خرید سهم اختصاص داده شده که ۹۲درصد از کل دارایی آن است.

خرید سهام محصولات شیمیایی، انبوه‌سازی، خدمات فنی مهندسی و محصولات غذایی عمده سرمایه‌گذاری‌های این صندوق را تشکیل می‌دهد.این درحالی است که صندوق‌های مشترک شاخصی کار آفرین و مشترک مبین سرمایه با ثبت زیانی در محدوده ۵/ ۳درصد به‌عنوان ضعیف‌ترین صندوق‌های سهامی در ماه گذشته شناخته شدند. در همین راستا صندوق‌های مشترک یکم آبان، بانک دی، پاداش سرمایه پارس، مشترک سبحان، مشترک سینا و مشترک میعاد ایرانیان نیز در فهرست ضعیف‌ترین صندوق‌های ماه گذشته قرار گرفتند که با زیان مواجه شدند.

 

  صندوق‌های با درآمد ثابت چه عملکردی داشتند؟

بررسی عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت در ماه گذشته نیز نشان از آن دارد که بازدهی این صندوق‌ها حتی به بیش از ۴درصد هم رسیده است. بر این اساس برترین صندوق در این حوزه بازدهی ۱/ ۴درصدی داشته که متعلق به صندوق مشترک صنعت و معدن بود. این صندوق در دوره یک‌سال اخیر نیز توانست بازدهی درحدود ۳۸درصد را کسب کند. در این صندوق بیش از ۵۰درصد حجم دارایی به اوراق با درآمد ثابت، ۲۱ درصد به سپرده‌های بانکی و ۲۷درصد نیز به خرید سهام اختصاص دارد.

در ادامه صندوق با درآمد ثابت تصمیم با کسب بازدهی ۴/ ۳ درصدی در رتبه دوم برترین صندوق‌های با درآمد ثابت در آبان ماه قرار گرفت. در ادامه بررسی صندوق‌های برتر درحوزه درآمد ثابت، صندوق‌های ارزش‌آفرین گلرنگ، مشترک گنجینه الماس پایدار و اعتماد آفرین پارسیان قرار گرفتند که هرکدام توانستند بازدهی درحدود ۲درصدی را در آبان ماه کسب کرده و به‌عنوان فعال‌ترین صندوق‌ها در این زمینه شناخته شوند.

 

  نگاهی به فعالیت صندوق‌های مختلط

رصد فعالیت صندوق‌های مختلط در ماه گذشته نیز نشان از آن دارد که صندوق‌های مزبور با توجه به ماهیت و عملکرد خود بازدهی مطلوبی را کسب کرده‌اند. طبق دستورالعمل‌های موجود این صندوق‌ها باید حداکثر ۶۰ درصد از دارایی خود را در سهام سرمایه‌گذاری کرده و در مقابل حداقل ۴۰ درصد از دارایی این صندوق‌ها نیز به سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت اختصاص یابد.

به این ترتیب ماهیت این نوع صندوق‌ها ترکیبی از دو نوع صندوق با درآمد ثابت و صندوق سرمایه‌گذاری در سهام خواهد بود. این امر را می‌توان در رصد عملکرد و بازدهی کسب شده آنها به وضوح مشاهده کرد.به این ترتیب در ماه گذشته صندوق مشترک کوثر با ثبت بازدهی ۴درصدی به‌عنوان برترین صندوق شناخته شد.

این صندوق در دوره یک‌سال اخیر نیز بازدهی قابل‌توجه بیش از ۱۲۳درصدی را کسب کرد. صندوق‌های مشترک سپهر آتی، مشترک آسمان خاورمیانه و مشترک امین آوید نیز هرکدام سودی بالغ بر ۲درصد را در ماه گذشته کسب کردند.در ادامه این روند نیز صندوق مختلط گوهر نفیس تمدن قرار گرفت که با ثبت بازدهی ۲/ ۱درصدی در ماه گذشته و ۶۴درصدی در دوره یکساله اخیر به‌عنوان یکی از موفق‌ترین صندوق‌های مختلط شناخته شد.

 

  ETFها چه کردند؟

بررسی صندوق‌های قابل معامله (ETF) در دو حوزه کالایی و غیرکالایی صورت گرفته است. همان‌طور که عنوان شد ETFهای حوزه کالایی از شگفتی‌های ماه گذشته بودند. این صندوق‌ها همراستا با سوددهی طلا و رشد این کالا در ماه گذشته، توانستند بخشی از زیان خود را جبران کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت سکه در ماه گذشته با رشد ۲/ ۵درصدی روبه‌رو شد و به‌تبع این موضوع صندوق‌های کالایی نیز با سوددهی همراه شدند.در این میان صندوق با پشتوانه طلای لوتوس توانست با ثبت بازدهی ۱۸/ ۶درصدی به‌عنوان برترین صندوق کالایی در این حوزه شناخته شود.

در ادامه صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان سود ۱۴/ ۶درصدی را به نمایش گذاشت. دو صندوق ETF در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید و صندوق قابل‌معامله زرافشان امید ایرانیان نیز به ترتیب سود ۰۷/ ۶درصدی و ۷۶/ ۵درصدی را در آبان داشتند.

این درحالی است که تمامی این ۴صندوق در دوره یک‌سال اخیر همچنان با ثبت زیان در کارنامه خود مواجه هستند. در بخش صندوق‌های قابل‌معامله غیرکالایی نیز وضعیتی مناسب حاکم بود و همگی با سوددهی همراه شدند. در صدر این نهادهای مالی، صندوق آرمان آتیه درخشان مس توانست با ثبت بازدهی ۶/ ۲درصدی به‌عنوان برترین صندوق شناخته شود.

صندوق‌های اعتماد آفرین پارسیان، اندیشه‌ورزان صبا تامین، پارند پایدار سپهر و امین یکم فردا نیز از دیگر صندوق‌های قابل معامله (ETF)‌ها بودند که توانستند ماه گذشته را با سودی در محدوده ۲درصدی سپری کنند.

کارنامه صندوق‌ها در آبان/ برترین ها کدام بودند؟18