ولی نادی قمی در گفتگو با «دنیای بورس» مطرح کرد

راز ماندگاری در بازار سهام/ دانش و مطالعه مستمر

12:10 - 1400/01/21
«دنیای بورس» پاسخ «راز ماندگاری در سهام چیست؟» را از کارشناسان مختلف جویا شده است. ولی نادی قمی از کارشناسان و فعالان با تجربه بازار سرمایه است که به این سوال پاسخ داده است. وی دانش و مطالعه مستمر را از شروط بقا در بازار سهام می‌داند.
راز ماندگاری در بازار سهام/ دانش و مطالعه مستمر

دنیای بورس: از دید ولی نادی قمی که یکی از باتجربه های بازار سهام است، متعقد است افرادی که بدون دانش و مطالعه کافی  به طور مستقیم وارد بازار سهام می­شوند، به زودی هم از بازار سهام خارج میشوند.

ولی نادی قمی، کارشناس و فعال بازار سرمایه

1. بازار سهام از ابتدای مهرماه سال 1396 تاکنون به طور میانگین رشد 5/3 برابری را تجربه کرده است. بنابراین بازده این بازار در مقایسه با بازارهای رقیب گوی سبقت را ربوده است. این رشد نه به واسطه تغییر مثبت در نماگرهای بنیادین اقتصاد یا کاهش ریسک­های سرمایه­ گذاری، بلکه به واسطه تورم و تخلیه آثار فزاینده نقدینگی اقتصاد بر روی قیمت دارایی­های فیزیکی و مالی و کالا و خدمات بوده است. طی یک دهه اخیر بازار فروش بسیاری از شرکت­های بورسی و فرابورسی کوچکتر شده و جریان­های نقدی شرکت­ها وابستگی بالایی به قیمت­های جهانی مواد خام و قیمت ارز پیدا کرده است. این موضوع ریسک سرمایه­گذاری را افزایش داده است. در واقع عملکرد شرکت­ها بیشتر به عوامل بیرونی وابسته شده است تا توانمندی­های داخلی شرکت. در عین حال سود اسمی شرکت­ها رشد داشته است. بازده بالای بازار سهام طی دو سال اخیر، واکنش طبیعی به افزایش سود اسمی شرکت­ها است.

2. در کشورهای پیشرفته که نرخ تورم پایین است و تکانه­های شدید اقتصادی در نتیجه ورود یا حذف جریان درآمدهای نفتی در اقتصاد اتفاق نمی­افتد، رونق بازار سهام عمدتاً به واسطه کاهش ریسک­های سرمایه­ گذاری و یا رونق کسب و کارها اتفاق می­افتد. در ایران که سیاست سیطره وسیعی بر تصمیمات و سیاستگذاری­های اقتصادی دارد، همواره نماگرهای اقتصادی بر مبنای درآمد نفتی تنظیم می­شود. در هنگام وفور درآمدهای نفتی، بخش عمده­ای از این درآمدها به اقتصاد تزریق شده و زمینه رشد سرمایه ­گذاری­ها و رشد اقتصادی کشور را فراهم می­آورد. از طرف دیگر با استفاده از این درآمدها، واردات ارزان صورت گرفته و نرخ تورم و به تبع آن نرخ ارز کنترل می­شود. در هنگام کاهش درآمدهای نفتی، فنر سرکوب نرخ ارز آزاد شده و جهش ارزی صورت می­گیرد. بنابراین در هنگام وفور درآمدهای نفتی، تزریق این درآمدها به اقتصاد باعث رشد بازار سهام می­شود و در هنگام کمبود درآمدهای نفتی، جهش ارزی و کاهش ارزش پول ملی زمینه ساز رشد بازار سهام است.

3. افزایش ارزش معاملات روزانه طی ماه­های اخیر، افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام، کاهش فاصله بین قیمت تقاضا و عرضه اوراق بهادار (Spread) و افزایش معاملات احساسی، حکایت از چیرگی رفتار معاملاتی سرمایه­ گذارانی دارد که در ادبیات و متون مالی به عنوان معامله ­گران نویزی یا اخلال­گر شناخته می­شوند. این دسته از معامل ه­گران بازار سهام با تکیه بر تحلیل­های تکنیکال و تحت تاثیر نظرات و پست­های منعکس شده در شبکه ­های اجتماعی علی ­الخصوص کانال­های تلگرامی، اقدام به خرید و فروش سهام می­کنند و اغلب، نمادهای پر بیننده در شبکه­های اجتماعی تحت تاثیر حرکت­های گروهی (توده ­وار) قرار می­گیرد. مشارکت مستقیم و فعالانه این دسته از سرمایه­ گذاران در شرایط ناپایدار اقتصاد که انتظارات تورمی و حفظ ارزش ثروت در آن نقش عمده دارد، بازار سهام را مستعد بیش ­واکنشی (در برخی اوقات کم­واکنشی) به اخبار کرده و کاهش یا افزایش چند هزار واحدی شاخص کل بورس را رقم می­زند.

4. سرمایه­ گذاری در بازار سهام به عنوان یک بازار بلند مدت و پیچیده مستلزم صبر و بردباری، و تحلیل کلی وضعیت اقتصاد جهانی، قیمت مواد خام در بازارهای جهانی، در نظر گرفتن وضعیت اقتصاد کشور، مطالعه صورتهای مالی و گزارش­های ماهانه و فصلی شرکت­ها و در صورت لزوم استفاده از تحلیل­های تکنیکال برای تعیین نقطه ورود و خروج بهینه از سهام است. افرادی که بدون دانش و مطالعه کافی  به طور مستقیم وارد بازار سهام می­شوند و خرید و فروش سهام آنها صرفاً کپی ­برداری از معاملات افرادی است که به عنوان پیشرو (لیدر) شناخته می­شوند، اغلب در این بازار ماندگار نخواهند بود و با تجربه تلخی از بازار خارج خواهند شد.

تحلیل محمد گرجی‌آرا را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب

 تحلیل شروین شهریاری را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب

تحلیل مهدی ساسانی را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل محسن احمدی را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب

تحلیل ایمان مقدسیان را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)