جای خالی بخش‌خصوصی در طرح‌های پتروشیمی

12:05 - 1400/01/21
ناظران داخلی معتقدند بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح های پتروشیمی ظرفیت مناسب دارد. ظرفیت های این بخش برای سرمایه گذاری اما در کجاست؟

نیپنا: مجتبی صفایی، عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: علاوه بر جذب سرمایه‌های خارجی،این ظرفیت در بخش‌خصوصی وجود دارد که حضور پررنگ‌تری در بخش سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی داشته باشد. عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: پتروشیمی از ارکان مهم اقتصاد و صنعت کشور بوده و با توجه به برخورداری ایران از امتیازهایی همچون موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر، سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، یک فرصت جذاب، مطمئن و رو به رشد برای سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: همچنین، حرکت به سمت ساخت پتروپالایشگاه به‌جای پالایشگاه می‌تواند درآمد کشور را در حوزه پتروشیمی افزایش دهد. پتروپالایشگاه‌ها مخلوطی از تکنولوژی پالایشگاه و پتروشیمی‌ها هستند و این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهند که ارزآوری از این صنعت را چند برابر کنیم.

صفایی تصریح کرد: پتروشیمی نقش مهمی در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی ایفا می‌کند، به‌ویژه در صنایع پایین‌دستی می‌تواند علاوه بر تاثیر مثبت در رشد اقتصادی بر اشتغال‌زایی، ارزآوری و همچنین شکست دیوارهای تحریم نیز موثر واقع شود.

این عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: همکاری دولت و بخش‌خصوصی برای توسعه صنایع پتروشیمی مهم تلقی می‌شود، وضع فعلی صنایع پتروشیمی کشور مطلوب است، اما با هدف‌گذاری‌های انجام شده باید بازار محصولات پتروشیمی را توسعه دهیم.