دعوت عربستان از برزیل برای حضور در اوپک

12:05 - 1400/01/21
سازمان همکاری های صادرکننده نفت اگرچه در تازه‌ ترین وضعیت بروز رسانی در لیست جدید اعضایش سال گذشته میلادی شاهد حضور کنگو بود که برزیل هم گفته قصد دارد به این سازمان بپیوندد.

اوپک: ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل روز چهارشنبه ۳۰ اکتبر ابراز تمایل کرد که کشورش به سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک ملحق شود. وی در نشست سرمایه گذاری عربستان موسوم به «داووس صحرا» گفت: شخصا بسیار مشتاقم که برزیل عضو اوپک شود.

 وی افزود که با وزرای اقتصاد و انرژی برزیل رایزنی می کند تا اطمینان یابد که آنها نیز در صورت اتخاذ تصمیم در این زمینه، این روند را دنبال می کنند.

 رئیس جمهوری برزیل همچنین گفت که عربستان به طور رسمی از کشورش دعوت کرده است که عضو اوپک شود. این مساله، اهمیت رو به رشد برزیل در آمریکای لاتین به عنوان تولیدکننده نفت و چالشی را که این کشور بر نفوذ اوپک در بازارهای نفتی اعمال می کند، نشان می دهد.  بولسونارو این دعوت را روز چهارشنبه پس از شرکت در نشست سرمایه گذاری ریاض دریافت کرد.  پیش‌ تر 3 کشور کنگو در سال 2018 میلادی، گینه استوایی در سال 2017 میلادی و آنگولا در سال 2007 میلادی به عضویت سازمان همکاری های مشترک نفتی (اوپک) درآمده بود (لیست اعضای جدید و قدیمی اوپک را اینجا ببینید).

نشست سرمایه گذاری عربستان موسوم به داووس صحرا که سال گذشته در اعتراض به قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد آل سعود تحریم شده بود، روز سه شنبه با حضور مدیران اجرایی و مالی بزرگ و مقام های سیاسی در ریاض آغاز به کار کرد.

 حدود ۳۰۰ سخنران از ۳۰ کشور جهان، از جمله مقام های آمریکایی، روسای بانک ها و صندوق های سرمایه مستقل، در این رویداد سالانه که عربستان سعودی روی آن بسیار حساب باز کرده است، شرکت کرده اند.

 استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا،  "جراد کوشنر"  داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا، "نارندرا مودی" نخست وزیر هند، بولسونارو رئیس جمهور برزیل و "عبدالله دوم" پادشاه اردن در این نشست حضور دارند. این نشست با نام "ابتکار سرمایه گذاری آینده" تا پنجشنبه ادامه دارد.