امریکا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

12:04 - 1400/01/21
مجلس نمایندگان آمریکا نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخت. اما ترکیه به رسمیت شناختن کشتار ارامنه به عنوان نسل کشی از سوی مجلس نمانیدگان امریکا را محکوم کرد. ارمنستان اما از این قطعنامه استقبال کرد.

خبرگزاری‌ها: مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه طی قطعنامه‌‌ای که با اکثریت قریب به اتفاق آرا به تصویب رسید کشتار جمعی ارامنه در اوایل قرن گذشته را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته است. این قطعنامه غیرالزام‌آور که با ۴۰۵ رای مثبت در برابر ۱۱ رای مخالف به تصویب رسید، از دولت آمریکا می‌خواهد نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد.

تدابیری برای شناسایی کشتار ارامنه به عنوان نسل‌کشی برای چند دهه در کنگره معطل مانده بود، چون این نگرانی وجود داشت که روابط آمریکا با ترکیه، از اعضای ناتو، را دچار مشکل کند. درست بعد از تصویب این قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ترکیه در مجلس نمایندگان تصویب شد.

  • اعتراض ترکیه به آمریکا درباره به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه

در همین حال ترکیه به رسمیت شناختن کشتار ارامنه را به عنوان نسل کشی از سوی مجلس نمایندگان آمریکا محکوم کرد. دولت ترکیه اعلام کرد که این تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا به روابط بین اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو ضربه می‌زند. وزارت خارجه ترکیه در همین رابطه سفیر آمریکا را در آنکارا فراخواند. از سوی دیگر ارمنستان از رای روز سه‌شنبه مجلس نمایندگان ایالات متحده استقبال کرده است. «کشتار ارامنه» موضوعی مورد اختلاف میان دولت‌های ترکیه و ارمنستان است و به وقایع حکومت عثمانی در دوران جنگ جهانی اول بازمی‌گردد.